29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 5:28 (GMT) 5:28 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
باید به سمت یک انقلاب صنعتی در کشور برویم/ مسیری که پیش گرفته‌ایم بیشتر سلیقه محور است تا برنامه محور
دوشنبه 25 اسفند ساعت 8:48
باید به سمت یک انقلاب صنعتی در کشور برویم/ مسیری که پیش گرفته‌ایم بیشتر سلیقه محور است تا برنامه محور
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت از آماده سازی 7طرح کلیدی معاونت آموزش ، پژوهش و فناوری خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، برنامه زنده«به وقت ایران» بیست و چهارم اسفندماه با حضور برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و سیدعبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با موضوع جایگاه صنعت ایران از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اظهار داشت: به جرات می‌توانم بگویم که هنوز ایران در موج اول فناوری است، ولی قطعا می توان آن را تغییر داد. آنچه که امروز به عنوان فناوری‌های روز در دنیا مطرح است، حاصل سه انقلاب صنعتی می‌باشد. انقلاب صنعتی اول با ماشین بخار، انقلاب صنعتی دوم با الکتریسیته، انقلاب صنعتی سوم با کامپیوتر شروع شد و امروز آنچه که سایبرفیزیک نامیده می‌شود، انقلاب صنعتی چهارم است که می توان گفت در سال 2006آغاز شده و از سال 2012، کشورها در این خصوص برنامه ریزی کرده اند.

وی تصریح کرد: امسال در سال 2021، بسیاری از کشورها پیشرفت‌های خوبی در این مسیر داشتند. در صورتی که امواج این انقلاب صنعتی که از آن به عنوان انقلاب صنعتی تحول آفرین و بهره گیری از علومی مانند نانوتکنولوژی و علوم شناختی و همچنین هوش مصنوعی تحولات عظیمی را رقم می‌زند، هنوز وارد این فضا نشده اند. اگر انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم را موج اول بدانیم و انقلاب صنعتی چهارم را موج دوم، ما هنوز وارد موج دوم نشده ایم ولی به ناچار باید وارد این عرصه شویم و راهی غیر از این نداریم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت افزود: این انقلاب صنعتی، سونامی عجیبی را ایجاد خواهد کرد که در عرصه تولید، تولید با کیفیت با قیمت ارزان تر و رقابتی در مقایسه با آنانی که هنوز وارد این فضا نشده اند و یا خود را برای این فضا آماده نکرده اند، خواهد داشت. بنابراین؛ تاثیرات عظیم و بزرگی در اقتصاد جهان خواهد گذاشت.

قبادیان اضافه کرد: تلاش کشور در سال‌های اخیر در این راستا و در ابتدا فرهنگسازی بود و سپس هشدار دهیم و خود را آماده کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت از آماده سازی 7طرح کلیدی برای این فضا خبر داد و گفت: این طرح‌ها آماده شده اند، ولی باید تاکید کنم که پایه این طرح‌ها آموزش است.

وی درباره این 7طرح کلیدی توضیح داد: فهرست طرح‌های معاونت آموزش ، پژوهش و فناوری عبارتند از: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) ،طرح بومی سازی محصولات فناوری ارزی ، طرح شهرک فناوری و تحقیقاتی کاوش خودرو (پیشنهادی)، طرح تحول دانشگاه صنایع و معادن ایران ، طرح ساماندهی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناورانه صمت در فراز (پیشنهادی)، طرح دره فناوری‌های برتر لواسان (پیشنهادی)و طرح جذب 500 نخبه دانش آموخته دانشگاهی در حوزه‌های مختلف صمت می‌باشد.

قبادیان در ادامه گفت: در پلتفرم، پیش بینی شده است که 13هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری ثبت نام کرده اند و 5هزار مسئله در این پلتفرم در اختیار همگان است. امروز دانشجویان ارشد و دکتری کشور، مسئله روز و بنگاه های صنعتی و معدنی را انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: در این طرح موافقت گرفتیم که دانشجویان تاپ، ارشد و دکتری که به خدمت سربازی می‌روند، بعد از یک دوره آموزشی کوتاه مدت وارد واحدهای آرندی و شرکت‌های دانش بنیان شوند.

قبادیان گفت: برای کمک به رساله‌ها و پایان نامه‌ها برای علاقه‌مندسازی دانشجویان درخواست 70میلیارد تومان، بودجه کردیم که رد شد.  

قبادیان با تاکید بر اینکه موتور محرک انقلاب صنعتی چهارم، نیروی انسانی است، افزود: منظور منابع انسانی توسعه یافته است، در غیراینصورت با منابع انسانی که توانایی توسعه گری ندارند، نمی توان وارد این فضا شد. بنابراین؛ در سه مقطع اساسی که دو مقطع آن آموزش های رسمی می باشد، در آموزش و پرورش در سطح دیپلم و در آموزش عالی در سطح کاردانی، کارشناسی و ارشد و دکتری به عنوان زیرساخت قلمداد می‌شوند. در بحث دوم که آموزش‌های غیر رسمی مطرح می‌شود باید با انقلاب صنعتی چهارم هم راستا شوند.

وی ایراد اساسی در آموزش و پرورش و آموزش عالی را عرضه بودن و تقاضا محور نبودن دانست و گفت: اگر در سیاستگذاری به جای عرضه محوری تقاضا محوری را پیشه کنیم، قطعا آنچه را که بنا خواهیم کرد بنای مستحکمی خواهد بود که در بحث آموزش های غیررسمی و کوتاه مدت خواهیم داشت.

قبادیان با بیان اینکه مسیری که پیش گرفته ایم بیشتر سلیقه محور است تا برنامه محور، گفت: باید برنامه ای داشت که سلیقه ها در آن دخالتی نداشته باشد.

وی معتقد است که در این راستا و در کنار مباحث مربوط به منابع انسانی باید چند کار کلیدی انجام داد، اول آنکه کار کارشناسی کنیم و مانند برنامه‌های توسعه پنج ساله، حداقل یکساله و دو ساله برنامه‌های هر وزارت خانه را مصوب کرد.

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفت‌وگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

انتهای خبر/8619/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار