28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 17:20 (GMT) 17:20 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
موردی تحت عنوان سند ۲۰۳۰ نداریم
سه شنبه 1 تیر ساعت 13:23
موردی تحت عنوان سند ۲۰۳۰ نداریم
در حالی که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وجود برخی مستندات مبنی بر اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در بدنه وزارت آموزش خبر می‌دهد، وزیر آموزش و پرورش معتقد است موردی تحت عنوان سند ۲۰۳۰ در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.

گروه جامعه خبرگزاری آنا- فرشته صائمی؛ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملل متحد در قالب توسعه پایدار، نسخه‌ای تحت عنوان سند ۲۰۳۰ را برای کشورهای عضو تجویز کرد، سندی که از همان ابتدا صدای مخالفت‌ها با آن از طرف کشورها به گوش رسید و بسیاری از آنها حاضر به اجرا کردن آن سند نشدند، همچنانکه فرانسه و مصر از اجرای سند ۲۰۳۰ سرباز زدند. سازمان ملل متحد در حالی از سند ۲۰۳۰ ذیل قطعنامه توسعه پایدار رونمایی کرد که این قطعنامه ناظر بر محیط زیست بود و سند ۲۰۳۰ در حوزه آموزش کودکان کاربرد داشت.

بلافاصله بعد از انتشار سند ۲۰۳۰ از طرف سازمان ملل متحد، وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران هم در آذر ماه ۱۳۹۵، از سندی تحت عنوان به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت، برابر و فراگیر: سند ملی آموزش۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران رونمایی کرد و به این ترتیب اعلام کرد که مشتاق به اجرای سند غیربومی ۲۰۳۰ است. البته قبل از صدور سند ملی ناظر بر اجرای ۲۰۳۰ از سوی وزارت آموزش و پرورش، ‌ هیئت وزیران در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۵ تشکیل کارگروه ملی آموزش را تصویب کرد که به موجب کارگروه مذکور، موظف به ارائه راهکارهایی برای تحقق این سند در حوزه نظام آموزشی ایران شد.

وزرات آموزش و پرورش در حالی نسبت به اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ اعلام آمادگی کرد که یکی از بدیهی‌ترین ایرادات سند مذکور، این بود که برای فارغ از تفاوت‌های فرهنگی ۱۹۲ کشور نوشته شده، این نکته‌ای است که مقام معظم رهبری در اولین منویات خود درباره سند ۲۰۳۰، ضمن اظهار گله‌مندی در خصوص اجرای پنهانی سند مذکور ضمن اشاره به آن، صراحتاً اعلام کردند «به چه مناسبت یک مجموعه‌ به ‌اصطلاح بین‌المللی‌ای، که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ دنیا است، این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّت‌های گوناگون، با تمدّن‌های مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است.»

مقام معظم رهبری همچنین به اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ به صورت پنهانی اشاره کردند و فرمودند «اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت می‌کردند، نباید اجازه می‌دادند این ‌کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. »

رهبر معظم انقلاب همچنین ضمن انتقاد نسبت به اجرایی شدن سند ۲۰۳۰، به دستگاه‌های ذی‌ربط با این قضیه اشاره کردند و خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند «این شورا باید مراقبت می‌کرد و نباید اجازه می‌داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.» پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص سند مذکور، دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که سند ۲۰۳۰ با عقاید جامعه ایرانی ناسازگار است، محمدرضا مخبر دزفولی در این باره گفت «شورای عالی انقلاب فرهنگی، مفاد این سند را به دقت تحلیل و بررسی کرده و معتقدیم این سند در موارد زیادی با مبانی ارزشی و عقیدتی ما مباینت (ناسازگاری) دارد.»

حلقه آخر واکنش‌ها در رابطه با سند ۲۰۳ به وزرات آموزش و پرورش رسید، همچنانکه وزیر وقت این وزارتخانه گفت که سند ۲۰۳۰ به هیچ‌وجه در مدارس اجرا نمی‌شود. سیدمحمد بطحائی همچنین افزود «با افراد که مبادرت به اجرای آن می‌کنند، برخورد می‌شود.» علاوه بر این وزارت آموزش و پرورش صدور هرگونه بخشنامه در راستای اجرای سند ۲۰۳۰ را هم تکذیب کرد و به صراحت اعلام کرد که طرح مواردی دال بر صدور بخشنامه جهت اجرایی شدن سند ۲۰۳۰، آثار مخربی بر رو جامعه دارد.

علاوه بر این محسن حاجی میرزایی هم بعد از حضور در مقام وزیر آموزش و پرورش منکر تاثیرپذیری سیستم آموزشی از سند ۲۰۳۰ شد و گفت «سند ۲۰۳۰ هیچ راهی در نظام تعلیم و تربیت ندارد.» او در حالی نقش سند مذکور در آموزش و پرورش را حاشا می‌کرد که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرد دولت ردیفی را برای اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ پیش‌بینی کرده است. در واکنش به این خبر محسن حاجی میرزایی که تاکنون موضع انکار را در برابر توجه وزرات آموزش و پرورش به سند ۲۰۳۰، پیشه کرده بود، به بی‌اطلاعی تغییر موضع داد و گفت که نسبت به این موضوع بی‌اطلاع بوده و هیچ دخالتی در آن نداشته است. او همچنین افزود که این موضوع توسط سازمان برنامه و بودجه اصلاح شده و «اگر تعمدی در کار باشد با افرادی که این خطا را کردند، برخورد می‌شود.»

با وجو اینکه وزارت آموزش و پرورش پس از تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص سند ۲۰۳۰ بر طبل اصلاحیه رویه خود در برخورد با این سند تاکید کرد و همه وزرای مربوطه نسبت به سند ۲۰۳۰ اعلام برائت کردند اما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا از اجرای سند مذکور در برخی مراکز آموزشی و بدنه وزرات آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در سه جلسه و مستنداتی که در مورد اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در مدارس به وزیر ارائه شد، او گفت که ممکن است در جاهایی تخلفی و تخطی سر زده باشد، اما این اقدامات خارج از نظر وزارت خانه صورت می‌گیرد.

احمد حسین فلاحی با تاکید بر اجرای غیر رسمی سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس افزود: با این وجود در بدنه وزارت آموزش و پرورش مواردی وجود دارد که نشان می‌دهد سند ۲۰۳۰ اجرا شده و انجام دادند، نکته قابل توجه این است که روند اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ به صورت رسمی از طرف وزارت خانه صورت نمی‌گیرد بلکه جریان نفوذی و افراد خودسر چنین اقداماتی را انجام می‌دهند که در مدارس این سند را اجرایی کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری مجلس در مورد گزارشات مبنی بر اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ تصریح کرد: در حال حاضر کمیسیون آموزش و تحقیقات توسط کمیته فرهنگ تعلیم و تربیت پیگیر گزارشات و مستنداتی است که نشان می‌دهد سند ۲۰۳۰ در برخی موارد اجرا شده است. در مجموع اگر مستنداتی دال بر اجرایی شدن سند مذکور به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برسد، مجددا وزیر آموزش و پرورش را در این مورد بازخواست می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه بنابراین سند ۲۰۳۰ در عمل اجرا می‌شود؟ اظهار کرد: اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ به این ترتیب است که در حال حاضر سند مذکور به صورت گسترده اجرایی نمی‌شود، اما در برخی از موارد اجرا می‌شود.

فلاحی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از اجرای سند ۲۰۳۰ دستگاه نظارتی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش باید آن را پیگیری کند و از آنها خواسته شود که جلوی اجرایی شدن این سند را بگیرند اما اینکه بازرسان با چه شیوه‌ای بخواهد سازوکار را کنترل کند، ابزارش در دست خود بازرسان و ناظرین است. البته علاوه بر آنها مجلس بر اقدامات آنها نیز بازرسی می‌کند.

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ناظرین آموزش و پرورش تاکنون در حوزه نظارت بر سند ۲۰۳۰ کوتاهی کردند.

در حالی که این نماینده مجلس شورای اسلامی از اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در برخی مراکز آموزشی و بدنه وزرات آموزش و پرورش خبر می‌دهد اما وزارت آموزش و پرورش و مخصوصا وزیر، اجرایی شدن سند مذکور را تکذیب می‌کند، همچنانکه محسن حاجی میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا، می‌گوید:ما موردی تحت عنوان سند ۲۰۳۰ نداریم، چرا که خودمان سند بنیادین تحول داریم و براساس آن عمل می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اینکه گزرشی مبنی بر اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در مدارس دارید یا خیر؟ تصریح کرد: گزارشی مبنی بر اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ نداریم.

در مجموع به باور بسیاری تعارض در صحبت‌های عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزیر آموزش و پرورش بیانگر این نکته است که یا سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس اجرا می‌شود وکمافی‌سابق وزیر مربوطه از آن بی‌اطلاع است و یا حاجی میرزایی در این روزهای باقی مانده از عمر دولت تدبیر و امید، با بازگشتی به عقب، در برخورد با سهل‌انگاری‌های این وزارتخانه، حاشا را به عوان راهبرد کاربردی مدنظر قرار داده است.

انتهای پیام/۴۱۵۸/

انتهای خبر/9643/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار