25 April-2024 الخميس - 17 شوال 1445 پنجشنبه - 6 اردیبهشت 1403 16:29 (GMT) 16:29 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
آمریکای نژادپرست شیوه برگزاری انتخابات آزاد را از ایران بیاموزد
سه شنبه 1 تیر ساعت 13:23
آمریکای نژادپرست شیوه برگزاری انتخابات آزاد را از ایران بیاموزد
یک تحلیلگر عرب‌زبان در گزارشی نوشت: تجربه برگزاری عملی انتخابات شفاف همراه با آزادی بیان نشان می‌دهد ایران برخلاف آمریکا در زمینه حق رأی مردمانش شعارهای توخالی نمی‌دهد و آرا به‌وسیله سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای استکباری جهان تعیین نمی‌شوند.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، عدنان معروف علامه در گزارشی به بررسی روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و مقایسه آن با آمریکا پرداخت و نوشت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران در فرایندی رقابتی، متمدنانه، دموکراتیک و مسالمت‌آمیز میان چهار نامزد برگزار شد و همه اقشار جامعه ایران از حق خود برای انتخاب رئیس‌جمهور استفاده کردند. نکته قابل توجه این است که صدای مخالفان نظام ایران (اصلاح‌طلبان) در یک فرد، عبدالناصر همتی جمع شد که نتوانست رأی چندانی کسب کند.

طبق نتیجه اعلام‌شده، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با بیش از ۱۷ میلیون و ۹۸۱ هزار رأی توانست عنوان نامزد منتخب مردم ایران را کسب کند و دیگر نامزدها اختلاف فاحشی با وی داشتند. محسن رضایی ۳ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹ رأی کسب کرد و نامزد مخالفان ایران تنها توانست حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار رأی کسب کند. در این میان ۳ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۵۹۵ رأی باطل‌شده ثبت شد که نشان داد با وجود پایبندی مردم به حق رأی خود، می‌خواستند اعتراضشان را با رأی ندادن به هرکدام از نامزدها نشان دهند. این روند کاملاً دموکراتیک و آزادانه است که مردم می‌توانند در عین رأی دادن به ملاک‌های مورد قبول (قانونی) نظام، به وضع موجود اعتراض هم بکنند.

آمریکای نژادپرست شیوه برگزاری انتخابات آزاد را از ایران بیاموزد

این تحلیلگر عرب‌زبان نوشت: جامعه ایران به کسی رأی داد که توان اصلاح وضع موجود را دارد و می‌تواند در جهت اصلاح امور و رسیدگی به وضع معترضان گام بردارد. ۳ میلیون آرای باطل‌شده از سویی نشان دهنده نارضایتی مردم از وضعیت جامعه و از سوی دیگر پیامی به رئیس‌جمهور بعدی ایران است که باید برای بهبود اوضاع تلاش بیشتری کند. بیایید همین وضعیت را با کشوری همچون آمریکا مقایسه کنیم که مدعی آزادی و دموکراسی است. در انتخابات آمریکا هشتم نوامبر نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند تا کمیسیون انتخابات نتیجه را بررسی و نامزدهای نهایی را انتخاب کند. هر ایالت تعدادی الکترال کالج دارد و هر نامزد که بتواند ۲۷۰ رأی کسب کند به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برگزیده می‌شود. این عدد نصف به‌علاوه یک رأی برابر با ۵۳۸ عضو کنگره است.


بیشتر بخوانید:

مشارکت مردم یک نه بزرگ به تحریم‌گران و مبلغان تحریم انتخابات بود


وی افزود: ۶ ژانویه اعضای کمیته برگزاری انتخابات برای معرفی رئیس‌جمهور و معاونش در نخستین روز پس از انتخابات در پایتخت‌های ایالت‌هایشان جمع می‌شوند و نتیجه را به دولت فدرال منتقل می‌کنند تا نتیجه رسمی انتخابات تأیید کنند. ۲۰ ژانویه زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در مراسمی رسمی در واشنگتن است. همه در حال فراهم کردن مقدمات مراسم هستند که اتفاقی رخ می‌دهد. اینجاست که تفاوت میان ایران و آمریکا مشخص می‌شود. ترامپ پس از شمارش آرای حدود ۴۵ ایالت پیروزی خود را بدون هیچ نشانه‌ای دال بر این موضوع اعلام کرد. پس از شمارش چندین ایالت دیگر کفه ترازو به سمت بایدن سنگینی می‌کند و احتمال پیروزی وی افزایش می‌یابد. ترامپ که همه چیز را از دست‌رفته می‌بیند راهی جز زیر سؤال بردن صحت انتخابات ندارد. او مسئولان را به سرقت آرای رأی‌دهندگان به نفع رقیب و نابودی کل ساختار انتخاباتی آمریکا متهم کرد.هنگامی که نتیجه اولیه انتخابات امریکا اعلام شد، ترامپ شکست را نپذیرفت و بر جعل و وجود تقلب در انتخابات اصرار و حتی برای به کرسی نشاندن ادعای باطل خود، مسئولان ایالت‌ها را به تشکیل پرونده قضایی تهدید کرد.

در ایران پس از شمارش حدود ۵۰ درصد آرا و مشخص شدن اختلاف فاحش سایر نامزدها با آیت‌الله رئیسی، درحالی که همچنان مردم منتظر تکمیل شدن نتیجه انتخابات بودند، دیگر نامزدها حتی نامزد مخالفان به آیت‌الله رئیسی که توانسته بود منتخب مردم شود، تبریک گفتند

این تحلیلگر عرب‌زبان سپس به بررسی انتخابات در ایران پرداخت و نوشت: در ایران پس از شمارش حدود ۵۰ درصد آرا و مشخص شدن اختلاف فاحش سایر نامزدها با آیت‌الله رئیسی، درحالی که همچنان مردم منتظر تکمیل شدن نتیجه انتخابات بودند، دیگر نامزدها حتی نامزد مخالفان به آیت‌الله رئیسی که توانسته بود منتخب مردم شود، تبریک گفتند. اما در آمریکا غافلگیری بزرگ رقم خورد. ۶ ژانویه قرار بود جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا برای تأیید نتیجه و اعلام پیروزی بایدن برگزار شود، اما ترامپ و طرفدارانش به هر طریقی می‌خواستند مانع برگزاری جلسه شوند تا از پیروزی رسمی بایدن جلوگیری کنند. آشوبگران حامی ترامپ برای لغو اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به پایتخت آمریکا هجوم آوردند؛ موضوعی که باعث شد واشنگتن دچار بحران و جلسه مشترک کنگره مختل شود. نیروهای پلیس فدرال و ارتش برای دستگیری آشوبگران فراخوانده شدند. این موضوع باعث شد ترامپ تمام اصول مبتنی بر دموکراسی، آزادی عقاید و انتخابات عادلانه را زیر پا بگذارد و فاجعه‌ای ملی را در ایالت متحده رقم بزند. ترامپ با اقدامات و اظهاراتش بهترین تصویر را از آمریکای نژادپرست به نمایش گذاشت؛ کشوری که از هر ابزاری برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند.

علامه در پایان گزارش خود نوشت: ایرانی‌ها باید ملاک عمل غربی‌ها در آزادی بیان و ابراز عقیده باشند، زیرا انتخابات خود را در صحت و کمال آزادی برگزار می‌کنند. تجربه برگزاری عملی انتخابات شفاف همراه با آزادی بیان نشان می‌دهد ایران برخلاف آمریکا در زمینه حق رأی مردمانش شعارهای توخالی نمی‌دهد و آرا به‌وسیله سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای استکباری جهان تعیین نمی‌شوند. در ایران آیت‌الله رئیسی با وجود همه مداخلات گستاخانه جهانی و مانور رسانه‌ای شبکه‌های وابسته خلیج‌(فارس) برای تحریف چهره او به‌ویژه در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه، پیروز انتخابات شد. این پیروزی نشان می‌دهد اخلاق و راستی در عملکرد شخصیت‌های سیاسی ملاک انتخاب افراد در سطوح ارشد ایران است.

انتهای پیام/۴۰۳۳/

انتهای خبر/9646/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار