19 April-2024 الجمعة - 11 شوال 1445 جمعه - 31 فروردین 1403 1:0 (GMT) 1:0 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تسلیم شدن بدون مقاومت برخی شهرها به طالبان مشکوک است
چهارشنبه 2 تیر ساعت 21:6
تسلیم شدن بدون مقاومت برخی شهرها به طالبان مشکوک است
یک تحلیلگر افغانستانی با اشاره به برنامه ترکیه برای تسلط بر بخش‌های مهمی از کابل، تسلیم شدن برخی شهرها با تمام تجهیزات به طالبان را مشکوک و ناشی از دست‌های پشت‌پرده دانست.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، در دو روز گذشته، طالبان ۱۳ ولسوالی (شهرستان) را در بخش‌هایی از افغانستان تصرف کرد و تا دروازه‌های شهر مزارشریف ولایت بلخ که بزرگ‌ترین شهر شمال افغانستان است، پیشروی کردند. جنگجویان طالبان روز دوشنبه پس از چند روز درگیری با نیروهای امنیتی افغانستان، خود را تا دروازه شهر مزار شریف رساندند، عکس یادگاری گرفتند و این‌گونه زنگ خطر سقوط کلان‌شهرهای افغانستان را به صدا درآوردند. هرچند پس از دست‌کم دو ساعت نیروهای امنیتی، جنگجویان طالبان را دوباره به عقب راندند، اما این توقف کوتاه‌ طالبان در دروازه‌های شهر مزار شریف سبب شد تا نیروهای محلی و وابسته به احزاب، به خود آیند و برای دفاع از منطقه و مردمشان با نیروهای امنیتی افغانستان متحد شوند.

چهره‌های جهادی، رهبران احزاب اسلامی و شماری دیگر از چهره‌های بانفوذ افغانستان فراخوان بسیج ملی دادند، با فرماندهانشان دیدارهایی برگزار کردند و برای ایستادگی در برابر پیشروی طالبان آماده هستند. در همین حال، گروه طالبان در ولایت‌های دیگر ازجمله بغلان، غوندوز، جوزجان، ارزگان و شماری از ولایت‌های دیگر درحال پیشروی هستند و در برخی موارد، اداره برخی ولسوالی‌ها در این ولایات را برای مدت کوتاهی در دست گرفتند.

محب‌الله شریف، تحلیلگر افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آسیای گروه جهان خبرگزاری آنا، درباره موج جدید حملات طالبان در نقاط شمالی این کشور گفت: طالبان همواره دنبال این بود که دوگانه جنگ و مذاکره را روی میز دولت افغانستان بگذارد تا از مرحله‌ای به بعد بتواند با ابراز ناتوانی دولت کابل، مدیریت اوضاع را در اختیار خود بگیرد. طالبان اکنون نه به‌دنبال کنترل داخل بلکه به نقاط فراسرزمینی فکر می‌کند. معتقدم اگر طالبان بخواهد زمین جنگ با کابل را عوض کند، کشور چند تکه و تجزیه خواهد شد.

تسلیم شدن بدون مقاومت برخی شهرها به طالبان مشکوک است
نبرد طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان

وی افزود: اکنون دو طرف در حساس‌ترین وضعیت خود در چند سال اخیر قرار دارند و ممکن است ادامه این روند، افغانستان را به کشوری بدون حاکمیت مستقل تبدیل کند. پیش‌بینی اینکه طالبان برای به کنترل در آوردن اوضاع به جنگ میدانی رو می‌آورند چندان سخت نبود و این‌بار طالبان به‌دنبال تسویه حساب با طرف‌های منطقه‌ای هم‌زمان با قربانی کردن مردم افغانستان هستند و جنگجویان، این گروه تروریستی مردم را از مقابل گلوله‌های آتشین خود می‌گذرانند.

شریف تأکید کرد: نکته بعدی توزیع عجیب سلاح در میان شورشیان طالبان است که حملات سنگینی را از مزارشریف آغاز کرده‌اند و می‌توانند به سرعت به نقاط مختلف سرایت دهند. اینکه طالبان سلاح در اختیار دارد موضوعی است؛ اما اینکه اکنون به توزیع سلاح در ولسوالی‌هایی روی آورده‌اند که تصرف می‌کنند، نشان می‌دهد احتمالاً رایزنی‌ها و تماس‌های پشت‌پرده‌ای میان طالبان با دیگر طرف‌ها ازجمله پاکستان یا آمریکا برای در اختیار قرار دادن سلاح وجود داشته است.

آمریکا، ناتو و کشورهای اروپایی اکنون بر سر افغانستان در حال بده‌بستان هستند و کاخ سفید نمی‌خواهد بدون دریافت امتیاز، کابل را ترک کند

این تحلیلگر امور افغانستان درباره گزارش‌هایی مبنی بر خروج آمریکا از خاک افغانستان عنوان کرد: آمریکا، ناتو و کشورهای اروپایی اکنون بر سر افغانستان در حال بده‌بستان هستند و کاخ سفید نمی‌خواهد بدون دریافت امتیاز، کابل را ترک کند. نکته مهم این است که با ترک آمریکا و ناتو، کشور به داخلی‌ها واگذار نمی‌شود و ترکیه می‌خواهد خود را مأمور حفظ امنیت فرودگاه کابل و در ادامه بخش عمده‌ای از پایتخت کند. یعنی همان وضعیتی که آمریکا در دهه ۹۰ قرن گذشته بر سر افغانستان پیاده کرده بود.


بیشتر بخوانید:

افزایش ناامنی در شاهراه‌های افغانستان پس از هجوم اخیر طالبان

طالبان گذرگاه مرزی افغانستان و تاجیکستان را تصرف کرد

طالبان در آستانه تصرف مزار شریف


وی افزود: ما در میدان عمل در زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان از وعده تا عمل فاصله زیادی می‌بینیم و تنها چیزی که در فضای عمومی جامعه افغانستان شاهدیم، خوف و رجای مردم و نگرانی آنها از آینده‌ای مبهم است. افاغنه نمی‌خواهند شاهد بازگشت تاریخ به گذشته باشند و کشور دوباره به دوران فاجعه‌بار و جنایت‌های گذشته بازگردد. در دهه ۹۰ قرن گذشته شاهد بودیم کشور وارد جنگ داخلی شد و آمریکایی‌ها جنایت‌های زیادی را رقم زدند.

تسلیم شدن بدون مقاومت برخی شهرها به طالبان مشکوک است
حضور نیروهای ترکیه در خاک افغانستان

به گزارش آنا، نکته قابل تأمل این است درحالی‌که گفت‌وگوهای صلح به بن‌بست رسیده و طالبان هم به پیروزی از راه جنگ در افغانستان باور دارد، آمریکا از اشرف غنی و عبدالله عبدالله دعوت کرده است به آمریکا سفر کنند. قرار است رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز جمعه عازم آمریکا شوند.

برخی آگاهان نظامی و سیاسی معتقدند دست‌های پشت‌پرده و برخی حلقه‌هایی از درون دولت در سقوط شهرها نقش دارند. گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی افغانستان دراین‌باره گفت: دلیل سقوط شهرها وابسته شدن نیروهای افغان به حمایت هوایی و زمینی نیروهای خارجی است و اکنون که این پشتیبانی کم شده نیروهای دولتی شکست می‌خورند. علاوه بر این، برخی شهرها بدون هیچ مقاومتی با تمام تجهیزات به طالبان واگذار شده‌اند که این روند نیز مشکوک و از دست داشتن افراد پشت‌پرده در این رویدادها حکایت دارد.

پیشروی‌های نظامی اخیر طالبان در نقاط مختلف افغانستان که پیش‌تر مقام‌های دولتی و امنیتی در این کشور آن را عقب‌نشینی تاکتیکی توصیف کرده بودند، به حدی رسیده که منابع دولتی حالا از سقوط روزانه چندین شهر و کنترل مستمر طالبان بر آن‌ها خبر می‌دهند. طالبان این پیشروی‌ها را ناشی از برتری نظامی می‌دانند و مدعی شده‌اند در یک ماه گذشته بر بیش از ۴۰ شهر مسلط شده‌اند. منابع افغان با استناد به آمارهایی یادآور شده‌اند در دو ماه اخیر حدود ۶۰ شهر یا به دست طالبان افتاده‌ یا کنترل آن‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان دست ‌به دست شده ‌است.

انتهای پیام/۴۰۳۳/

انتهای خبر/9685/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار