29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 7:28 (GMT) 7:28 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
آتش به اختیاری دانشگاه آزادی‌ها در کرسی‌های آزاداندیشی
چهارشنبه 2 تیر ساعت 21:6
آتش به اختیاری دانشگاه آزادی‌ها در کرسی‌های آزاداندیشی
مجری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، مهم‌ترین حرکت‌ جهادی و «آتش به اختیار» یک سال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی را برگزاری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانست و آن را بهترین پاسخ به تبلیغات سوء دشمنان عنوان کرد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسی‌های آزاداندیشی را پیش از عید نوروز به‌صورت واحدی و استانی برگزار کرد و تیم‌های راه یافته به مرحله کشوری مشخص شدند. بر این اساس، از نیمه دوم فروردین مرحله کشوری این رویداد آغاز شد و دانشجویان رقابت نفسگیری را در این مرحله انجام دادند.

نکته‌ای که در مرحله استانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزاره‌ها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب می‌شد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت.

مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگ‌تر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفت.

در نخستین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی یک‌هزار و ۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم چهار نفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت رودرروی یکدیگر قرار گرفتند.

در این رقابت‌ها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند و از تعداد یک‌هزار و ۴۵۶ تیم و برگزاری ۲ هزار کرسی ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند.

تیم‌های برنده و محورهای مختلف مرحله پایانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی را اینجا بخوانید.

خبرگزاری آنا در سلسله گفت‌وگوهای خود با معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی فعالیت‌های این واحدها را با تأکید بر کرسی آزاداندیشی بررسی می‌کند.


بیشتر بخوانید:

تبعات دوری دانشجویان از عقلانیت، منطق و مستندات در کرسی‌های آزاداندیشی

خروج کرسی‌های آزاداندیشی از حالت تشریفاتی با ترویج فرهنگ نقد منصفانه

گفت‌وگوی آزاد جزء برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد

احتجاج دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی با تأکید بر ۳ اصل

فتح قله‌های علمی با افزایش غنای کرسی‌های آزاداندیشی


مجری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با بیان اینکه تعداد ۲۹ تیم از استان زنجان در رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کردند، اظهار کرد: از دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ۶ تیم به مرحله کشوری راه یافتند و در نهایت دو تیم تا مرحله نیمه‌نهایی رویداد کرسی‌های آزاداندیشی بالا آمدند و استقبال دانشجویان نیز از این رویداد ملی با تنوع موضوعات و محورهای ارائه شده با لحاظ شدن وضعیت کرونایی بسیار خوب بود، به‌طوری‌که هنگام برگزاری رویداد، تقاضا برای ثبت‌ نام از سوی دانشجویان مطرح می‌شد که عملاً امکانپذیر نبود.

حسین محمدی اضافه کرد: روحیه مطالبه‌گری و همگانی‌شدن رویداد کرسی‌های آزاداندیشی را که از مطالبات به‌حق و برجامانده مقام معظم رهبری است باید بین دانشجویان ترویج بدهیم تا گفت‌وگوی آزاد بین آنان شکل بگیرد و مسئولان نیز آستانه تحمل برای پاسخگویی مقابل مطالبات دانشجویان و روحیه انتقادپذیری را در خود ارتقا دهند.

معاون سابق فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از ساختارشکنی، شالوده‌شکنی و بر هم زدن پایه‌های هویت ملی در کرسی‌های آزاداندیشی جلوگیری کرد؟ گفت: برای مقابله با این کار بهترین راه الزام تیم‌ها به استفاده از ظرفیت استادان راهنما، مشاور و برگزاری کارگاه‌های توجیهی است.

مجری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ترویج روحیه مطالبه‌گری، کشف استعدادهای دانشجویی از میان کرسی‌های آزاداندیشی و ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برآمده از متن این کرسی‌ها به مبادی ذی‌ربط را بهترین راه برای ساری و جاری کردن نتیجه کرسی‌ها در جامعه دانست.

محور منطق و عقلانی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی رعایت می‌شود؟

محمدی درباره اینکه محور منطق و عقلانیت تا چه اندازه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی رعایت می‌شود؟ چنین پاسخ داد: با توجه به اینکه قشر جوان دانشجو در رویداد کرسی‌های آزاداندیشی شرکت می‌کنند، محور احساسات اغلب بر عقلانیت و منطق غالب است؛ اما چنانچه تیم‌ها از مطالب و محتوای عمیق بر پایه مطالعه در این رویداد حاضر شوند تا حدودی عقلانیت نیز مبنا قرار خواهد گرفت و تنها راهکار این موضوع توصیه به مطالعه و دانش‌افزایی در میان دانشجویان است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنا کرسی‌های آزاداندیشی بدون تضارب آرا را مانند کالبد بدون روح عنوان کرد و یادآور شد:‌ برخورداری کرسی‌ها از مؤلفه تضارب آرا از ضروریات برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بوده و تأثیر مثبت و مطلوب در این رویدادها خواهد گذاشت.

مجری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با تأکید بر لزوم تعامل حوزه و دانشگاه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بیان کرد: مهم‌ترین عنصر برای بهره‌مندی دانشگاه از حوزه برگزاری شیوه تضارب آرای حوزویان در قالب کرسی‌های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت حوزه به دلیل آموزش قدرت استدلال قوی آنان است که می‌تواند در کوتاه‌کردن مسیر دستیابی دانشگاه به شرایط مطلوب و مؤثر در امر برگزاری کرسی آزاداندیشی مد نظر قرار گیرد و باید از تجربه حوزه در این موضوع بهره‌مند شویم.

محمدی راهکار مقابله با تبلیغ سوء و منفی دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی برای ترویج این موضوع که «طرفداران جمهوری اسلامی فاقد منطق هستند» را بسط و گسترش کرسی‌های آزاداندیشی و ترویجی استادان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متناسب با محورهای موضوعات برای دانشجویان و در صورت امکان ارائه دو واحد درس اختیاری به عنوان فنون مناظره‌ها، مذاکرات و استدلال برای دانشجویان و مهم‌تر از آن پوشش مناسب رسانه‌ای رویدادهای منتخب از رسانه‌های ملی و سراسری عنوان کرد.

وی، مهم‌ترین حرکت‌ جهادی و «آتش به اختیار» یک سال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی را برگزاری رویداد کرسی‌های آزاداندیشی دانست و ابراز امیدواری کرد که این رویداد تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای خبر/9713/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار