23 April-2024 الثلاثاء - 15 شوال 1445 سه شنبه - 4 اردیبهشت 1403 13:4 (GMT) 13:4 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
گزارش مقدماتی خاموشی‌های اخیر به قوه قضائیه ارسال شده است/ معاون اول دستگاه قضا مشخص شد
سه شنبه 22 تیر ساعت 3:28
گزارش مقدماتی خاموشی‌های اخیر به قوه قضائیه ارسال شده است/ معاون اول دستگاه قضا مشخص شد
سخنگوی قوه قضائیه گفت: با بروز خاموشی‌ها در کشور رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور ماموریت بررسی داد که هر دو نهاد گزارش مقدماتی خود را ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار قضایی گروه جامعه خبرگزاری آنا، غلامحسین اسماعیلی پیش از ظهر امروز در چهل و ششمین نشست خبری خود با رسانه‌ها از مشخص شدن معاون اولی رئیس قوه قضائیه خبر داد و گفت: حجت‌الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول رئیس قوه قضائیه مشخص شد.

وی در ادامه با بیان اینکه بدنه قوه قضائیه از انتخاب رئیس جدید قوه قضائیه خرسند بوده و برای انجام ماموریت‌های قوه قضائیه در دوره جدید و نیل به اهداف و برنامه های مندرج تمام توان خود را به کار خواهند گرفت، گفت: از آقای رئیسی به عنوان ریاست قبلی قوه قضائیه که یک دوره کوتاه‌مدت اما توام با افتخار را بنا نهادند کمال تشکر را دارم و بسیار خرسندم رئیس قوه قضائیه علاوه بر مسئولیت‌ها مورد اعتماد مردم قرار گرفته و به‌عنوان رئیس جمهور منتخب مردم برگزیده شدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ان‌شاءلله با این دو انتخاب در دولت آینده شاهد تعامل و همکاری حداکثری فیمابین قوه قضائیه و دولت و بلکه قوای سه گانه خواهیم بود.

اسماعیلی با اشاره به خاموشی و قطع برق در روزهای اخیر که منجر به مشکلات متعددی برای مردم شده بود، اظهار کرد: با بروز خاموشی‌ها در کشور رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور ماموریت بررسی دادند که هر دو نهاد گزارش مقدماتی خود را ارائه کرده‌اند؛ اینکه بگوییم چقدر از عوامل مطرح‌شده در زمره قصور و تقصیر است نیازمند گزارش های تکمیلی است و موضوع تا نتیجه نهایی از طرف رئیس قوه قضائیه پیگیری خواهد شد.

وی رویکرد رئیس جدید قوه قضائیه در خصوص محکومان امنیتی و اصحاب رسانه را اجرای قانونی دانست که بین محکوم امنیتی و غیر امنیتی فرقی نمی‌گذارد و باید همه مراحل دادرسی‌ها و اجرای احکام باید منطبق بر ضوابط و مقررات قانونی باشد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ما معتقدیم که در رویکرد جدید ارفاقات قانونی در چارچوب ضوابط و مقررات همانگونه که شامل محکومان غیر امنیتی می‌شود شامل محکومان امنیتی و حوزه محکومان رسانه و مطبوعات و اصحاب فرهنگ و رسانه نیز خواهد شد.

وی تاکید کرد: با این لحاظ که برخورداری از ارفاقات قانونی، وابسته به نحوه رفتار محکوم علیه در ایام تحمل محکومیت، اظهار ندامت و پشیمانی و جبران اشتباهات گذشته است.

اسماعیلی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه دستور داد لیست تمامی محکومان امنیتی کشور با قید نوع جرم، میزان مجازات و همچنین نحوه رفتار آن‌ها در ایام تحمل محکومیت و وضعیت فعلی آن‌ها تهیه و بررسی شود، تصریح کرد: هر کدام از این محکومان امنیتی و همچنین محکومان حوزه رسانه و هنر که شایستگی و استحقاق برخورداری از هر نوع ارفاق قانونی را داشته باشند ارفاقات قانونی در چارچوب ضوابط و مقررات برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا حکم خلع ید هفت تپه ابلاغ و اجرا نمی‌شود، افزود: این پرونده‌ها یک پیوستگی‌هایی دارد؛ بخشی که هنوز تصمیم‌گیری نشده پیگیری شده است؛ البته ریاست قوه قضائیه در اولین روزهای آغاز کار پیگیر شد تا سریعا رای صادر شود و دستور داده‌اند ظرف یکی دو هفته آینده نسبت به بخش‌هایی که رای صادر نشده رای صادر شود.

وی درباره رسیدگی‌های قضایی به حادثه اتوبوس خبرنگاران گفت: یکبار دیگر تاسف خودم را از بروز این قبیل حوادث که منجر به از دست دادن جان انسان‌ها می شود ابراز کنم حوادثی مانند حوادث خبرنگاران و سربازان و مشابه آن و بار دیگر  با خانواده داغدیدگان همدردی می‌کنم و مراتب تسلیت خود را ابراز می‌کنم. رسیدگی به این پرونده‌ها به صورت ویژه در قوه قضائیه انجام می شود و در دو حادثه خبرنگاران و سربازان با دستور رئیس قوه قضائیه، دادستان محل و دادگستری استان ورود کردند و در محل وقوع حادثه و بیمارستان مداوای مصدومان و پیگیری‌های جدی در رابطه با این موضوعات در دستور کار قرار گرفت و در حادثه اتوبوس خبرنگاران نتیجه کارشناسی واصل شده و نتیجه کارشناسی این است که ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده بوده و ۵۰ درصد تقصیر عوامل و مسئولان مختلف بوده است. البته به این نظریه ممکن است اعتراض شود اما تاکید شده در هر حال پرونده با سرعت و دقت و با جامعیت رسیدگی شود و هیچ یک از عوامل بروز حوادث مغفول نخواهد ماند و هر کدام که مقصر باشند تحت پیگردهای قانونی قرار می گیرند اگر طولانی شدن فرایند کارشناسی نباشد در اسرع وقت نتیجه را اعلام می‌کنیم؛ تاکید شده ویژه موضوع پیگیری شود و هر کس با هر نسبت در این حوادث مقصر باشد تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/۴۰۷۶/

انتهای خبر/10174/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار