28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 15:25 (GMT) 15:25 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
ارزیابی حق شناس از آخرین وضعیت برجام
چهارشنبه 9 آذر ساعت 5:4
ارزیابی حق شناس از آخرین وضعیت برجام
فعال سیاسی اصولگرا گفت: فکر می کنم همچنان فرصت برای احیای برجام باقی است، گرچه منافع کمتری در مقایسه با 2 سال پیش عاید کشور خواهد شد،.

امیرعبداللهیان اخیر در صحبت های جداگانه از پیام های آمریکایی ها برای فراهم کردن فضای از سرگیری مذاکرات برجام خبر داد اما این سئوال مطرح است که آیا وزیر خارجه دولت رئیسی از آرزوهایش سخن می گوید یا آنکه واقعا خبرهایی در این حوزه وجود دارد.

نامه نیوز نوشت: محمدجواد حق‌شناس درباره آینده مذاکرات برجامی گفت: وقتی دولت بایدن در آمریکا سرکار آمد، اگر اجازه داده می شد، دستگاه سیاست خارجی دولت آقای روحانی با نگاه تأمین منافع ملی حداکثری مذاکرات احیای برجام را دنبال می کرد، امروز اینقدر دغدغه‌مند نبودیم، جامعه اینقدر آسیب پذیر نمی شد و دولت اینقدر در موقعیت اما و اگر قرار نمی گرفت.

وی افزود: متأسفانه عادت کردیم همواره در مذاکرات تصمیمات را به دقیقه 90 و حتی وقت اضافه موکول کنیم، به همین دلیل همیشه با اما و اگرهای فراوان خودمان را درگیر مسائلی کردیم که با منافع ملی مان سازگار نیست. تصمیماتی همچون تعلیق مذاکرات تا روی کار آمدن دولت سیزدهم، ورود به ماجرای اوکراین و دلخوش کردن به زمستان سرد اروپا همه از جمله اشتباهات بزرگی بود که در حوزه سیاست خارجی مرتکب شدیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: طبیعتا طرف مقابل نیز به موقعیت های خودش برای مذاکرات برجام  نگاه می کند. پیروز شدن جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، بازگشت نتانیاهو به رأس قدرت در سرزمین های اشغالی و ناآرامی های ایران سه اتفاقی بودند که بر تمایل غرب به احیای برجام اثر منفی گذاشت و در واقع می توان گفت غربی ها امروز با تردید به این موضوع می نگرند.

وی ادامه داد: اگر ما در سیاست خارجی بنا را بر هوشمندی و تقدم منافع ملی بگذاریم تا جلوی زیان را از هر جا بگیریم خوب است، فکر می کنم همچنان فرصت برای احیای برجام باقی است، گرچه منافع کمتری در مقایسه با 2 سال پیش عاید کشور خواهد شد، با وجود آنکه هزینه بیشتری طی این مدت بر کشور و مردم ما تحمیل شد.

حق شناس با اشاره به صحبت های اخیر امیرعبداللهیان درباره پیغام پسغام آمریکایی ها برای از سرگیری مذاکرات برجامی گفت: امیدوارم ما اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و دیگر کج دار و مریض پای میز مذاکرات حاضر نشویم. ضمن آنکه خیلی روشن و صریح مسائل را به افکارعمومی ایران و جهان منتقل کنیم تا حداقل توپ در زمین ایران باقی نماند.

انتهای خبر/14392/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار