26 April-2024 الجمعة - 18 شوال 1445 جمعه - 7 اردیبهشت 1403 21:56 (GMT) 21:56 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
نرم افزار طرحی نو در مدیریت شهری در علوم انسانی است
یکشنبه 24 اسفند ساعت 16:28
نرم افزار طرحی نو در مدیریت شهری در علوم انسانی است
اولین نشست از سلسله نشست‌های مدیران شهری تراز انقلاب اسلامی به همت هسته مطالعات شهری دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری شورای عالی استان‌ها در این دانشگاه برگزارشد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  اولین نشست از سلسله نشست‌های مدیران شهری تراز انقلاب اسلامی به همت هسته مطالعات شهری دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری شورای عالی استان‌ها در این دانشگاه برگزارشد.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) در سخنانی به اهمیت مدیریت شهری و محوریت مسجد در ساخت شهر اسلامی پرداخت. لطیفی، مدینه النبی را به‌عنوان مقدمه‌ای برای تشکیل  تمدن اسلامی نام برد  و با بیان اینکه امروزه با شهرهایی مواجه هستیم که  بسیار شلوغ هستند، تصریح کرد: با فقدان فضای فیزیکی مناسب در شهرهای مدرن، تاملات و آرایه‌های انسانی رنگ می‌بازند. پس نیاز است که طرحی نو درعرصه مدیریت شهری دراندازیم تا نرم افزار و مغزافزار، این موضوع درعلوم انسانی جای دارد.

لطیفی افزود: دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) درحال بنیان گذاری ماژول و گرایش مدیریت شهری است که در ابعاد مختلف به تربیت نسل جدیدی دراین حوزه همت بگمارد.

در ادامه این نشست، مهدی چمران، رئیس اسبق شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه مدیریت شهری درکنار طراحی شهری است که معنای واقعی خواهد یافت، تاکید کرد: علی‌رغم وظایف گسترده‌ای که در قوانین بالادستی برای شوراها درامور شهری شده، تفسیرهای مضیّق اختیارات آنها منجر به تبدیل شوراهای شهر به شورای شهرداری شده است.

رئیس ادوار شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جریان تدوین قانون اساسی نیز رویکرد مدیریت محلی دربنیان گذاران انقلاب غالب بوده است و خود امام (ره) از پیشگامان سپردن امور به مردم بوده‌اند و حتی قبل از تصویب قانون اساسی کشور، ایشان  مورخ 9 اردیبهشت 1358 ، درنامه‌ای خطاب به شورای انقلاب بر لزوم تدوین آیین نامه اجرایی شوراها جهت اداره امور محلی تاکید کرده بودند.

سپس، علی خانی، در سخنان خود گفت:  ماهیت انتخابات شوراها تخصّصی و فنّی است و همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی،  ضمن تاکید بر اینکه شهرها باید محلی برای آرامش مردم باشند، به نقد معضلات شهرهای کشور ازجمله بلند مرتبه سازی‌های بی قاعده پرداخت. وی در نقدی دیگر با اشاره به خلاهای قانونی موجود درتایید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر در ابعاد تخصّصی افزود: برای شورای شهر نیز یک سری معیارهای عمومی، مدنظر قرارگرفته شده که کاندیداهای شورای شهر را از تخصص  گرایی دور نموده است .

شهردار اسبق منطقه 11  شهرتهران، ضمن نکوهش نگاه اقتصادی درمدیریت شهری، اصلاح این رویه را نیازمند الگودهی های علمی واجرایی دقیق توسّط دانشگاهیان، مدیران و مجلس برشمرد.

انتهای خبر/8558/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار