20 April-2024 السبت - 12 شوال 1445 شنبه - 1 اردیبهشت 1403 14:17 (GMT) 14:17 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
فاز جدید همکاری نفتی ایران و چین / تقاضای چین برای نفت رکورد زد
دوشنبه 25 اسفند ساعت 22:43
فاز جدید همکاری نفتی ایران و چین / تقاضای چین برای نفت رکورد زد
قیمت جهانی نفت پس از شروع ویروس کرونا با کاهش تردد‌ها و فعالیت صنایع دوره رکود را تجربه کرد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، قیمت جهانی نفت پس از شروع ویروس کرونا با کاهش تردد‌ها و فعالیت صنایع دوره رکود را تجربه کرد. اما در حال حاضر، پس از اقدامات کنترلی بیماری کرونا، دوباره صنایع رونق گرفته و همزمانی این اتفاق با کاهش تولید نفت اوپک پلاس باعث شده تقاضای چین برای خرید نفت خام افزایش پیدا کند.

با روشن شدن چشم‌انداز تقاضای انرژی در چین، قیمت نفت خام برنت دوباره به ۷۰ دلار در هر بشکه رسید. طبق این گزارش، تولیدات صنعتی چین در ژانویه و فوریه از حد انتظار بالاتر رفت و رشد سریع‌تری داشته است.

رویترز نوشته است که داده‌های روزانه پالایشگاه‌های چین رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین صنایع سنگین چین در تولید سیمان، فولاد، زغال‌سنگ و آلومینیوم نسبت به سطح تولیدات در سال قبل و شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در سال ۲۰۱۹، رشد چشمگیر و دو رقمی داشته است.

در این گزارش یک تحلیلگر شرکت مشاوره نفت و گاز چین می‌گوید: با توجه به پایگاه‌های گسترده چین، نرخ رشد، دیوانه‌وار بود و تولید و حمل این مواد به انرژی نیاز دارد. اما سهم ایران از این افزایش تقاضا چقدر است؟

سهم ایران در بازار انرژی چین

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: فروش نفت ما به هر کشوری جزو آمار رسمی نیست و محرمانه تلقی می‌شود. در نتیجه این آمار از سمت فروشنده منتشر نمی‌شود و آمارهای رویترز و بلومبرگ و سایت‌های دیگر از سوی دولت چین تائید نشده است.

وی افزود شواهدی وجود دارد که فروش نفت ما به چین افزایش داشته است اما به هر حال فروش نفت ما وابستگی شدیدی به بحث‌های سیاسی بین ما و آمریکا و خریداران نفت ما با این کشور دارد.

حریری در ادامه گفت: به هر حال شرایط نسبت به زمان آقای ترامپ برای ما، چرخش مثبتی داشته و خریداران نفت ما تمایل بیشتری به خرید نفت دارند. در دو دهه پیش مجموع نفت وارداتی چین سه میلیون بشکه در روز بود و در آن زمان ما ۲۰ درصد از نفت وارداتی چین را تأمین می‌کردیم.

وی افزود: پس از مدتی تقاضای چین برای نفت چند برابر شد. در این زمان صادرات ما بنا به تحریم‌ها تحت‌فشار بود و ما جایگاه خود را تأمین انرژی چین به‌شدت از دست داده‌ایم. اگر تحریم‌ها برداشته شود ما می‎‌توانیم سهم پنج درصدی از ۱۲ میلیون بشکه در روز چین را به دست آوریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین ادامه داد: به صورت استراتژیک تنها دو کشور ایران و روسیه در دنیا می‌توانند از راه زمین به چین نفت و گاز بفروشند. این یک فرصت استراتژیک برای ایران است که از طریق زمین و خطوط لوله نفت و گاز خود را به چین منتقل کند اما همه این مبادلات بستگی به تصمیمات سیاسی دارد.

حریری در مورد افزایش تقاضا در بازار انرژی چین گفت: بخش عمده‌ای از سوخت صنعتی چین با ذغال سنگ تأمین می‌شده اما چین بنا به تعهداتی که دارد باید در اولین اقدام سوخت صنعتی خود را از ذغال سنگ به نفت و گاز تبدیل کند. به همین دلیل تقاضا‌های جدیدی در بازار چین شکل گرفته است.

افزایش واردات نفت خام چین از ایران

چین یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران حتی در دوران تحریم‌ها بوده است. در حال حاضر نیز با احتمال کاهش تحریم‌ها، طبق گزارش‌های خبرگزاری‌های خارجی مبادلات نفتی بین این دو کشور افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

به طوری که طبق گزارش‌هایی که این ماه بلومبرگ و رویترز منتشر کرده‌اند، چین در ۱۴ ماه گذشته روزانه ۳۰۶ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است و در دو ماه گذشته، میزان واردات نفت چین از ایران دو برابر شده است .

همچنین طبق گزارش بلومبرگ، یک تحلیلگر شرکت کپلر گفته است که واردات نفت چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید. این تحلیلگر افزود: در دو سال گذشته این بیش‌ترین میزان از واردات نفت خام چین از ایران است و رشد ۱۲۹ درصدی نسبت به واردات فوریه خواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

انتهای خبر/8648/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار