16 April-2024 الثلاثاء - 8 شوال 1445 سه شنبه - 28 فروردین 1403 11:39 (GMT) 11:39 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
کرسی ترويجی «درآمدی نقادانه بر آنتروپی نشاط در دانشگاه‌ها» برگزار شد/ ضرورت توجه به ایده‌پروری و بصیرت‌افزایی در دانشگاه‌
سه شنبه 26 اسفند ساعت 11:13
کرسی ترويجی «درآمدی نقادانه بر آنتروپی نشاط در دانشگاه‌ها» برگزار شد/ ضرورت توجه به ایده‌پروری و بصیرت‌افزایی در دانشگاه‌
معاون پژوهش بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از برگزاری کرسی علمی ترويجی «درآمدی نقادانه بر آنتروپی نشاط در دانشگاه‌ها» خبر داد.

ایمان قلی‌زاده میدانی، معاون پژوهش بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به برگزاری کرسی علمی ترويجی «درآمدی نقادانه بر آنتروپی نشاط در دانشگاه‌ها» اظهار کرد: این کرسی علمی به همت معاونت پژوهش بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

وی افزود: در کرسی درآمدی نقادانه بر آنتروپی نشاط در دانشگاه‌ها، بهنوش جووری، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به‌عنوان ارائه‌دهنده نشست به سخنرانی پرداخت. همچنین در این کرسی نادر شیخ‌الاسلامی، استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و مرضیه کرامتی، استادیار گروه زیست‌شناسی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید بهشتی به‌عنوان ناقدان کرسی و سمیرا بهرامی، استادیار گروه فیزیک دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید بهشتی به‌عنوان مدیر جلسه حضور داشتند.

تبیین 8 محور اساسی کرسی

معاون پژوهش بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بیان کرد: «مطالعه راهبردی نقش نشاط در دانشگاه‌ها مبتنی بر قوانین حاکم بر سیستم‌ها»، «معرفی نشاط دانشگاهی به‌عنوان انرژی محرکه پویایی سیستم دانشگاهی»، «ارائه تعریفی داده‌بنیاد از نشاط دانشگاهی، ابعاد و انواع آن»، «معرفی ویژگی‌های یک دانشگاه و عضو دانشگاهی با نشاط»، «تبیین سازوکارهای نشاط‌آرینی مثبت و منفی در دانشگاه‌ها»، «تحلیل نقش قانون آنتروپی در نشاط دانشگاهی»، «آسیب‌شناسی نگرش‌های موجود در رابطه با چگونگی مدیریت بهره‌ور آنتروپی نشاط در دانشگاه‌ها» و «تبیین ضرورت توجه به نظریه آشوب در مدیریت بهره‌ور آنتروپی نشاط پژوهش، آموزشی و پرورشی در دانشگاه‌ها» از جمله محورهای اساسی کرسی درآمدی نقادانه بر آنتروپی نشاط در دانشگاه‌ها بود.

قلی‌زاده گفت: مطابق با یافته‌های این پژوهش که با رویکردی مبتنی بر علوم شناختی و به‌صورت یک مطالعه تطبیقی از مفاهیم علم فیزیک و مدیریت مبتنی بر تحقیقات سه ساله بهنوش جووری ارائه شد، مفهوم‌شناسی نشاط به‌صورتی ویژه در بستر دانشگاهی ارائه و گفته شد که این مفهوم حالتی از مثبت‌نگری، رضایت و انعطاف‌پذیری فکری است که به فعالیت و صَرف انرژی مضاعف آموزشی، پژوهشی، تربیتی و اجرایی و همچنین  مشارکتی  داوطلبانه برای تحقق اهداف فردی و سازمانی در عضو دانشگاهی بینجامد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت نشاط‌آفرینی برای منابع انسانی دانشگاهی، نه تنها نیازمند تغییرات سخت‌افزاری است، بلکه نیازی مبرم‌تر به تغییرات نرم‌افزاری دارد؛ به بیانی روشن‌تر، نیاز به تغییراتی است که به تحول در نگرش‌ها، باورها و ارزش‌های سازمانی دانشگاهیان بینجامد. با ادغام سه دسته نظریات مدیریتی انگیزشی-رقابتی، آشوب و سیستماتیک در بستر دانشگاه می‌توان گفت بر مبنای تفکر سیستمی، دانشگاه‌ها به‌عنوان سیستم‌های باز اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرند که در حوزه‌های علمی- اجرایی دائم در تعامل‌های رقابتی با فضای محیطی و محاطی خود قرار دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با این نگرش سیستمی، در محیط دانشگاه نیازهایی بعضاً انگیزش‌زا-تنش‌زا در سطح فردی و سازمانی به‌عنوان ورودی وارد سیستم دانشگاه می‌شوند که شایسته است بر مبنای نوع و جنس نیازهای انگیزشی مذکور و متناسب با فضای رقابتی حاکم بر محیط درونی و بیرونی دانشگاه راهبردهای رقابتی خاصی به‌منظور نشاط‌آفرینی در اعضا در قالب فرآیندهای مدل سیستمی اتخاذ و عملیاتی شود. در واقع متناسب با امواج آنتروپی‌های تحول‌ساز در عرصه‌های علم، فناوری و  بلوغ اجتماعی شایسته است رویکرد نوینی بر مدیریت قانون آنتروپی در نشاط علمی، آموزشی و پرورشی ایجاد شود تا سرعت در حرکت و پویایی دانشگاه‌ها در طیفی از آنتروپی‌های مثبت و منفی پدید بیاید.

ضرورت توجه به ایده‌پروری و بصیرت‌افزایی در دانشگاه‌

قلی‌زاده بیان کرد: بهنوش جووری، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با تمثیل آنتروپی‌های ایجاد شده در بستر پاندومی کرونا، مدیریت مقتضیِ مثبت و منفی کردن آنتروپی بر مبنای مدیریت دانایی اعضا مبتنی بر مدل دانشگاه سازمانی، تواناسازی روانشناختی، طراحی معماری ساختار بالندگی سازمانی به‌صورت ترکیبی و همچنین نام آشنا کردن توانمندی‌های دانشگاهیان منطبق با مسئولیت اجتماعی آن‌ها را از جمله سازوکارهای مدیریت این آنتروپی معرفی کرد. همچنین او ضمن تأکید بر ضرورت توجه به ایده‌پروری، فکرآفرینی، بصیرت‌افزایی، تولید محتوا و فکرسازی در دانشگاه‌ها نسبت به پاسخگویی سؤالات  ناقدان و شرکت‌کنندگان اقدام کرد.

وی ادامه داد: در پایان کرسی علمی، شرکت‌کنندگان ضمن تشکر از زحمات برگزارکنندگان این کرسی و ابراز رضایت از کیفیت برگزاری آن، خواستار ادامه روند برگزاری این مدل کرسی‌ها در زمینه رویکردهای شناختی شدند.

انتهای خبر/8674/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار