09 May-2024 الخميس - 2 ذیقعده 1445 پنجشنبه - 20 اردیبهشت 1403 10:40 (GMT) 10:40 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
شرایط گذرنامه گرفتن زنان متاهل چیست؟
سه شنبه 19 مرداد ساعت 8:38
شرایط گذرنامه گرفتن زنان متاهل چیست؟
براساس قوانین مربوط به گذرنامه نحوه خروج زنان متاهل از کشور نسب به زنان مجرد متفاوت است. کما اینکه ماده ۱۸ قانون گذرنامه در مورد اجازه خروج از کشور بانوان متاهل می‌گوید صدور گذرنامه و پاسپورت برای زنان متاهل نیاز به اجازه همسر است.

به گزارش خبرنگار قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، براساس قوانین مربوط به گذرنامه نحوه خروج زنان متاهل از سایر زنان مجرد متفاوت است. کما اینکه ماده ۱۸ قانون گذرنامه در مورد اجازه خروج از کشور بانوان متاهل می‌گوید صدور گذرنامه و پاسپورت برای زنان متاهل نیاز به اجازه همسر است.

علاوه بر این ماده ۱۹ قانون مذکور عنوان کرده اگر کسانی طبق ماده ۱۸ صدور گذرنامه موکول به اجازه آنان است، از اجازه خود در این زمینه عدول کنند، دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که طبق این ماده هر زمان و به هر دلیلی شوهر میتواند با مراجعه به اداره گذرنامه اجازه خود عدول و همسر خود را ممنوع الخروج کند.


بیشتر بخوانید:

چگونه ‌پاسپورت استرالیا بگیریم؟

دختر در چه سنی می‌تواند بدون اذن پدر گذرنامه بگیرد؟


بنابراین زنان متاهل تا سن ۴۰ سالگی نیاز به اجازه سرپرست خود برای خروج از کشور دارند اما زنان مطلقه تا سقف سنی ۴۰ سال برای گرفتن گذرنامه نیازمند اجازه ولی قهری (پدر، جد پدری) یا دادگاه هستند.

در مجموع حتی اگر زن با اجازه شوهر خود گذرنامه اخذ کرده باشد، شوهر می‌تواند از اجازه خود عدول کند، مانع خروج زن از کشور شود و او را ممنوع الخروج کند.

گفتنی است زنانی که دارای مناصب سیاسی هستند مشمول ماده ۱۰ این قانون م‌ شوند. چنانکه در این ماده تفاوتی بین مونث یا مذکر بودن صاحبان این مناصب وجود ندارد.

انتهای پیام/۴۱۵۸/

انتهای خبر/10603/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار