26 April-2024 الجمعة - 18 شوال 1445 جمعه - 7 اردیبهشت 1403 23:57 (GMT) 23:57 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
پیشرفت امیدبخش علمی در ۲ دهه اخیر/ چشم‌انداز آینده روشن است
سه شنبه 19 مرداد ساعت 22:38
پیشرفت امیدبخش علمی در ۲ دهه اخیر/ چشم‌انداز آینده روشن است
رئیس دانشگاه تربیت مدرس پیشرفت علمی و فناوری را در ۲ دهه اخیر امیدبخش دانست و گفت: چشم‌انداز آینده کشور روشن است.

محمدتقی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره ویژگی‌ها و مختصات دانشگاه کارآفرین گفت: به دانشگاه کارآفرین دانشگاه نسل ۳ نیز گفته می‌شود، تکامل دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای جامعه جهانی از مرحله آموزشی به دانشگاه پژوهشی و در نهایت به دانشگاه کارآفرین مطرح است.

وی ادامه داد: دانشگاه کارآفرین باید وظایف آموزشی و پژوهشی را به‌صورت اعلا و بهینه انجام دهد و علاوه بر آن به مسئله خدمت به جامعه و تربیت نیروی انسانی، فارغ‌التحصیلان و نیروهای تربیتی خبره برای به‌کارگیری دانش فنی آن‌ها توجه داشته باشد و ریزه‌کاری‌های کسب‌وکار را بشناسد تا در فعالیت دنیای تجارت به‌خصوص در تجارت فناوری و تکنولوژی مهارت یابد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: در دانشگاه کارآفرین یک بخش آموزش و بخش دیگر نتایج کارهای پژوهشی است که هدف باید عرضه کالا و دستاورد به کسب‌وکار و جامعه در حالت کلی باشد، این دانشگاه باید بتواند با سرمایه‌گذاران و افراد اهل کسب‌وکار گفت‌وگو کند.

احمدی افزود: دانشگاه باید سیستمی داشته باشد که کارهای ارزشمند را بازاریابی کند، در معرض دید سرمایه‌گذاران، علاقه‌مندان و نیازمندان قرار بدهد، دانشگاهی‌ها معمولاً درون‌گرا هستند و به فعالیت‌های اقتصادی علاقه نشان نمی‌دهند یا مهارت کافی را ندارند. این سیستم در دانشگاه باید به‌صورت عالی و حرفه‌ای پایه‌گذاری شود.

دانشگاه کارآفرین این هنر را دارد که رشته‌های تئوریک، نظری و کم‌تقاضا را به‌صورت درخشان معرفی کند

وی گفت: دانشگاه کارآفرین این هنر را دارد که رشته‌های تئوریک، نظری و کم‌تقاضا را به‌صورت درخشان معرفی کند تا آن‌ها هم فرصت درخشیدن داشته باشند. ادبیات و علوم اجتماعی از این جمله رشته‌ها هستند، نمونه این دانشگاه‌ها در دنیا هستند که با آن‌ها در ارتباط بودیم و تجربیات خوبی به دست آوردیم، یکی از آن‌ها مدرسه کسب‌وکار کپنهاگ (پایتخت دانمارک) است، این مدرسه رشته‌های بسیار متنوعی ازجمله پزشکی، مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی و هنر دارد و با جدیت در کسب‌وکارهای متعدد بازاریابی انجام می‌دهد و با سرمایه‌گذارانی که دنبال درآمد از نوآوری دانشگاهی هستند، ارتباط برقرار می‌کنند.

دانشگاه تربیت مدرس امتیاز پارک علم و فناوری را داشته است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره فاصله دانشگاه‌ها سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین گفت: راهی طولانی پیش رو داریم، پیشرفت بسیار امیدبخشی در حدود ۲ دهه رخ داده است یعنی از مرحله آکادمیک انتشارات علمی عبور کرده‌ایم، به‌تدریج این فرهنگ شکل گرفته است اکنون در برخی از دانشگاه‌های سطح یک کشور در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به ایده‌آل نزدیک شده‌ایم، با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها یا مشکلات کسب‌وکار در جامعه نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ دانشگاه خوب کشور در این قضیه موفقیت‌های زیادی داشتند و الگویی برای مابقی دانشگاه‌ها هستند.


بیشتر بخوانید:

فارغ‌التحصیلان باید نقش خود را برای حل مشکلات ایفا کنند

دانشجوی دانشگاه نسل سوم به‌دنبال چالش و نیاز جامعه است


احمدی درباره چگونگی تحول دانشگاه پژوهش‌محور به دانشگاه کارآفرین در ایران و روش کار، لوازم و زمینه‌های آن گفت: اساتید و دانشجویان در دانشگاه باید فعالیت‌های آکادمیک انجام دهند، از قدیم فعالیت تجاری یا منافع مالی در قاموس دانشگاه‌ها چندان مطلوب نبود و کارشان به‌صورت آکادمیک متمرکز بوده است. اکنون این مجوز داده شده است که فعالیت‌های اقتصادی با نتایج تحقیق‌ها همراه شود، باید فرصت دهیم و با نظارت و کنترل اساتید از حوزه آکادمیک وارد تجاری‌سازی شویم.

تجاری‌سازی نیازمند علاقه، استعداد فارغ‌التحصیلان و مهارت‌یابی است

وی ادامه داد: البته تجاری‌سازی نیازمند علاقه، استعداد فارغ‌التحصیلان و مهارت‌یابی است. خیلی از همکاران علاقه‌ای نشان ندادند و فکر می‌کنند انحرافی در آکادمیک رخ می‌دهد، اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان و اساتید در این زمینه وارد شوند دانشگاه مشوق آن‌ها خواهد بود و با فراهم کردن محیط مناسب، زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره اقدامات صورت‌گرفته در دانشگاه‌های تحت مدیریت خود بیان کرد: ما این مسیر را تا ۴۰ یا ۵۰ درصد طی کردیم و از طریق پارک علم و فناوری، ایجاد دفتر بازاریابی، دفتر گردش سرمایه و معرفی دستاوردهای دانشگاه در این مسیر پیش رفتیم. اکنون با ۶۰ تا ۷۰ شرکت دانش‌بنیان، ۳۰۰ گروه فنی و هنر و تعداد زیادی اشتغال برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان توسط پارک علم و فناوری مواجه هستیم.

احمدی گفت: دانشگاه تربیت مدرس در ۵ سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است. به‌صورت کلی کمک مدیریتی لازم است تا فرهنگ آکادمیک تغییر کند، با توجه به محیط محافظ کارانه‌ای که در دانشگاه موجود است، فرهنگ‌سازی کار سختی است اما سختی‌های اولیه طی شده است.

وی درباره امکان تحول دانشگاه پژوهش‌محور به دانشگاه کارآفرین با توجه به شرایط اقتصادی ایران ادامه داد: ما به تحول فرهنگ در جامعه نیاز داشتیم، به دلایل مختلفی در یک یا دو دهه اخیر پیشرفت داشتیم یکی از آن‌ها بحث تحریم است که خیلی از بخش‌های اقتصادی کشور مجبور شدند که به سمت دانشگاه جذب شوند چراکه دیگر امکان رفع نیاز از خارج از کشور را نداشتند. این امر باعث شد دانشگاه‌ها بدرخشد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: جامعه ایران در دوران اخیر از سختی‌ها و تحریم‌ها فرصت رشد خوبی را برای ایجاد دانشگاه نسل ۳ و خدمت به جامعه ایجاد کرده است. چشم‌انداز آینده درخشان است و مسیر هموار شده است.

انتهای پیام/۴۰۴۰/پ

انتهای خبر/10674/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار