26 April-2024 الجمعة - 18 شوال 1445 جمعه - 7 اردیبهشت 1403 23:29 (GMT) 23:29 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند رایحه‌های جدید را تشخیص دهد
پنجشنبه 28 مرداد ساعت 3:6
الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند رایحه‌های جدید را تشخیص دهد
سرانجام هوش مصنوعی در زمینه حس بویایی هم به پای انسان رسید! حالا وقتی نوبت به شناسایی رایحه‌ها برسد هوش مصنوعیِ نورومورفیک به اندازه انسان می‌تواند خوب عمل کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی جدیدی توسعه یافته است که می‌تواند یاد بگیرد رایحه‌ها را کارآمدتر و قابل اطمینان‌تر از سایر الگوریتم‌ها تشخیص دهد. این سیستم برخلاف سایر سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند بدون فراموش کردن بوهای دیگر به یادگیری عطرهای جدید ادامه دهد. کلید موفقیت این برنامه ساختار نورومورفیک آن است که بیش از سایر طرح‌های هوش مصنوعی به مدار عصبی در مغز پستانداران شباهت دارد.

این نوع الگوریتم که در تشخیص سیگنال‌های ضعیف در میان بوهای پس‌زمینه عالی عمل می‌کند، قادر به یادگیری مداوم بوهای جدید است. انتظار می‌رود روزی از این سیستم مبتنی بر شبکه عصبی مصنوعی بتوان برای نظارت بر کیفیت هوا، تشخیص زباله‌های سمی یا تشخیص‌های پزشکی استفاده کرد.


بیشتر بخوانید:

حس بویایی دیجیتالی می‌شود/ «رایحه و عطر» داده‌های جدید دنیای فناوری

دستگاه بویایی‌سنج ساخته شد


هوش مصنوعی جدید یک شبکه عصبی مصنوعی متشکل از عناصر محاسباتی است که عملکرد سلول‌های عصبی را برای پردازش اطلاعات بویایی تقلید می‌کند. هوش مصنوعی حسگرهای شیمیایی را در تونلی از باد قرار می‌دهد که در معرض توده‌های عطری مختلف مانند متان یا آمونیاک قرار گرفته است و سپس آن را به ولتاژ الکتریکی تبدیل می‌کند.

هنگامی که هوش مصنوعی بوی جدیدی را استشمام می‌کند، مجموعه‌ای از فعالیت‌های الکتریکی در بین سلول‌های عصبی مصنوعی ایجاد می‌شود. سیستم به طور هوشمند طرح سلول‌های عصبی را ضبط می‌کند که به همین طریق می‌تواند جلوتر آنها را به خاطر ‌آورد و تشخیص دهد.

برخی از نورون‌های هوش مصنوعی در واکنش به ورودی‌های حسگر شیمیایی مانند سیستم بویایی در مغز پستانداران عمل می‌کنند. نورون‌ها یاد می‌گیرند که الگوهای رایحه‌های گوناگون را با امضای الکتریکی آن بو تشخیص دهند.

انتهای پیام/۴۱۶۰

انتهای خبر/10771/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار