26 April-2024 الجمعة - 18 شوال 1445 جمعه - 7 اردیبهشت 1403 20:45 (GMT) 20:45 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
هزینه برای توسعه حوزه فناوری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است
سه شنبه 11 آبان ساعت 14:25
هزینه برای توسعه حوزه فناوری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است
وزیر علوم با بیان اینکه برای حفظ نخبگان دانشگاهی و دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دوره دکتری باید اشتغال‌زایی ایجاد شود، گفت: هزینه برای توسعه حوزه فناوری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی‌گل در نشـست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور که صبح امروز ۱۱ آبان‌ماه برگزار شد، گفت: امروزه در زمینه تولید علم با اختلاف رتبه اول در منطقه را کسب کرده‌ایم، سند علمی بسیاری در این سال‌ها داشته‌ایم. باید علاوه بر حفظ تولید علم، برج تولید نوآوری و کارآفرینی را ارتقا داده تا در منطقه خودنمایی کند، در این صورت بستر لازم برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود. سیاست وزارت علوم این است که چه راهکارهایی اتخاذ شود تا از تولید علم و فناوری به ثروت‌آفرینی برسیم.

وی افزود: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی توجه به حوزه فناوری و متعاقب آن به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مهم است، با افزایش قیمت واردات اجناس باید پتانسیلی ایجاد شود که تولید داخلی رونق داشته و به‌طرف خودکفایی پیش رویم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که مسئولین و مدیران کشور توجه کنند ایجاد اشتغال با توجه به سطح سواد ارتباط مستقیمی دارد، هزینه ایجاد شغل برای مقاطع مختلف متفاوت است، برای دانش‌آموختگان تحصیلات عالیه کارشناسی ارشد و دکتری از طریق پارک‌های علم و فناوری ممکن است چراکه نمی‌توان تمامی فاررغ‌التحصیلان را در سیستم‌های دولتی به کار گرفته شود، بخش های خصوصی نیز باید سطح تولیدات تکنولوژی بالایی داشته باشند پارک‌های علم و فناوری با امکانات خود بستر لازم برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان را ایجاد می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای حفظ نخبگان دانشگاهی و دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دوره دکتری باید شغل مناسب ایجاد شود و راهی جز هزینه برای توسعه فناوری، پارک‌های علم وفناوری و مراکز رشد نیست. این هزینه بهترین نوع سرمایه گذاری برای آینده کشور است، با توجه به این نیاز اولین وزارت علوم در اولین فرصت معاونت فناوری را تاسیس کرده تا این مراکز و پارک‌ها متولی ویژه داشته باشند.

زلفی گل با اشاره به اینکه معضل عمده جامعه بیکاری است، بیان کرد: در این راستا باید نهضتی برای تولید اشتغال در کشور ایجاد شود، پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در این زمینه برای ارتقا و پیشرفت کشور کمک کنند. مجوز تاسیس صندوق علم و فناوری در وزارت علوم توسط ریاست جمهوری اخذ شده تا از پتانسیل آن برای تقویت حوزه فناوری استفاده شود.

وی افزود: ارتباط وزارت علوم با معاون علم و فناوری ارتباط تعاملی و تکاملی است، همه در یک تیم هستیم و رفتار همگرا و هم‌افزا باید ایجاد شود.

زلفی‌گل اظهار کرد: در وزارت علوم نظام پیشنهادات تاسیس می‌شود تا شرایطی ایجاد شود که هر شهروندی نیاز خود را ارسال کند تا در معرض دید اساتید و مسئولان قرار گرفته و آن‌ها در راستای این نیازها طرح، ایده و پایان‌نامه خود را پیش ببرند، وزارت علوم از این ایده‌ها حمایت کرده و به آن‌ها ظرفیت لازم را خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشور ایجاد اشتغال یک کار جهادی است، حرکت پارک‌های علم و فناوری همانند دفاع مقدس جهادگرانه است.

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای خبر/10921/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار