13 May-2024 الاثنين - 6 ذیقعده 1445 دوشنبه - 24 اردیبهشت 1403 7:11 (GMT) 7:11 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تلفات ۲۹ رأس دام‌ در اثر طاعون/ واکسیناسیون دام‌های اهلی ضروری است
یکشنبه 16 آبان ساعت 22:31
تلفات ۲۹ رأس دام‌ در اثر طاعون/ واکسیناسیون دام‌های اهلی ضروری است
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت:تاکنون تلفات ۲۹ رأس دام اهلی در اثر طاعون گزارش شده است که با واکسیناسیون می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.

فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در گفت‌وگو با آنا در خصوص وضعیت طاعون نشخوارگنندگان کوچک، گفت: با توجه به بررسی‌هایی که در هفته‌های اخیر در منطقه داشته‌ایم، لاشه جدیدی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹ رأس مبتلا به طاعون تلافات داشته‌ایم، افزود: با مشاهده اولین مورد با همکاری دامپزشکی پس از نمونه‌برداری، اقدامات جهت پیشگیری انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با شاره به اینکه برای کنترل وضعیت با همکاری منابع طبیعی استان، دام‌های آلوده را از منطقه خارج کردیم، ادامه داد: واکسیناسیون تکمیلی دام‌ها در منطقه یکی دیگر از اقداماتی بود که برای کنترل بیماری و مهار آن انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به اینکه در منطقه طالقان در استان البرز برای بار سوم دچار این معضل شدیم، یادآور شد: طاعون نشخوارکنندگان ویروسی است که بومی شده و اکثر مناطق کشور درگیر آن هستند.


بیشتر بخوانید:

تاکنون موارد مشکوک به بیماری طاعون مشاهده نشده است

«طاعون نشخوارکنندگان کوچک» به انسان‌ منتقل می‌شود؟


به گفته وی، این بیماری در سال‌های ۹۴ و ۹۷ هم در استان شیوع پیدا کرد که در سال ۹۴ شاهد تلف شدن ۲۰۷ رأس بودیم و در سال ۹۷ هم ۲۸ رأس تلفات داشتیم. امسال هم تاکنون تلفات ۲۹ رأس گزارش شده و به این تعداد اضافه نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز خاطرنشان کرد: این هفته گشت‌زنی در منطقه برای جست‌وجوی تلفات احتمالی جدید ادامه خواهد داشت و در صورتی که لاشه‌ای پیدا نشود می‌توان گفت که شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک به پایان رسیده است.

حکیمی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دام‌های اهلی به حیات وحش سرایت می‌کند، خاطرنشان کرد: دام‌های اهلی را می‌توان واکسینه کرد، اما امکان واکسینه کردن حیات وحش وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در پایان تأکید کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی ویروس است که معمولا در ماه‌های شهریور و مهر که فصل جابه‌جایی مراتع است، شیوع پیدا می‌کند و به هیچ‌وجه قابلیت انتقال به انسان ندارد.

انتهای پیام/۴۱۶۱

انتهای خبر/11094/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار