28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 14:51 (GMT) 14:51 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
باقری: اختلافات در حال کاهش است
یکشنبه 21 آذر ساعت 16:40
باقری: اختلافات در حال کاهش است

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.

باقری کنی درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد توضیح داد: ما دو مسئله اساسی داریم که به نظرم باید این دو را از هم تفکیک کنیم. یک مسئله اختلاف دیدگاه طرفین نسبت به موضوعاتی است که باید مذاکره شود. مسئله دیگر اختلاف موضع دو طرف در خصوص موضوعات مذاکره است. یعنی یک‌وقت مسئله این است که راجع به چند مسئله مذاکره کنیم که ممکن است بین طرفین اختلاف باشد. یک مسئله دیگر این است که مواضع دو طرف در مورد حیطه و دامنه موضوعاتی که به توافق رسیدیم چگونه است.

وی با بیان اینکه مواضع دو طرف با هم فاصله دارد و در موضوعات مختلف این فاصله متفاوت است افزود: اما نکته‌ای که در چند روز گذشته وجود داشت این بود که در مورد دامنه و حیطه‌ای که موضوعات قابل مذاکره قابل‌طرح است در طول این چند روز با تعامل و نشست‌هایی که هم در سطح کارشناسی و هم در سطح مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده برگزار شد رو به کاهش است و طرفین در حال رسیدن به یک جمع‌بندی مشخص در مورد دامنه و حیطه موضوعاتی که باید در دستور کار مذاکرات قرار گیرد هستند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: به نظرم این‌یک پیشرفت بسیار خوبی است که اگر ما بتوانیم در همین دوره زمانی به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسیم موضوع اهمیت داری است چون ابتدا در این زمینه بین طرفین اختلاف وجود داشت.

وی سپس اضافه کرد: در مورد موضوعات مورد مذاکره طبیعی است که طرفین با هم اختلاف داشتند و دارند. حتی در گفت‌وگوهایی که شش دور قبل در وین برگزار شد ما موارد متعددی را شاهد هستیم که بین طرفین اختلاف وجود داشته و این اختلاف‌ها در طول این مدت باقی ماند.

باقری گفت: اما چون دولت جدیدی در ایران سرکار آمد بدیهی بود که در مورد بعضی از موضوعات نگاه متفاوتی با دولت قبل داشت این موارد هم مطرح شد که در حال حاضر در تعاملی که میان دو طرف است در حال جمع‌بندی مشترک هستیم که

موضوعات مورد اختلاف در یک چارچوبی در توافق دو طرف تدوین و تنظیم شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/11399/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار