29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 13:47 (GMT) 13:47 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تکلیف کنکوری‌ها بالاخره چیست؟
شنبه 12 آذر ساعت 18:10
تکلیف کنکوری‌ها بالاخره چیست؟
در حالیکه داوطلبان کنکور مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد تغییرات در نحوه برگزاری و پذیرش آزمون سراسری را پذیرفته و براساس آن خود را برای کنکور آماده می کردند، حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تغییر در این مصوبه صحبت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، «کنکور» به عنوان پلی برای عبور دانش آموزان از آن به سمت دانشجو شدن به یک غول در کشور ما تشبیه شده است، به طوریکه داوطلبان کنکور از آن به عنوان غول ورود به آموزش عالی یاد می‌کنند.

غول کنکور این روز‌ها به شکل‌های گوناگون برای داوطلبان نمایان می‌شود چرا که در مقاطع مختلف مسوولان خبر از تغییر روش برگزاری آن می‌دهند و این مساله داوطلبان را با مشکل مواجه کرده است.

داوطلبان کنکور که به خودی خود استرس‌های قبولی کنکور را تجربه می‌کنند حالا با احاطه شدن در اخبار متفاوت استرس‌های جدیدی را رو به روی خود می‌بینند.

داستان از آنجا آغاز شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۶۳ تغییرات کنکور را برای سال ۱۴۰۲ و پس از آن به تصویب رساند، مصوبه جدید به این صورت است که از سال ١۴٠٢، سهم کنکور در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه به ۴٠ درصد کاهش یابد و ۶۰ درصد مربوط به سوابق تحصیلی دانش آموزان باشد، این روند به صورت تدریجی از سال ١۴٠٢ تا ١۴٠۵ اجرایی می‌شود و از دیگر مصوبات اینکه آزمون سراسری دوبار در سال و با اعتبار دو ساله برگزار می‌شود و دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مسوولان تصویب کننده این تغییرات بر این عقیده اند که با اجرای مصوبه جدید کنکور عدالت آموزشی بین داوطلبان بیشتر برقرار می‌شود و اضطراب داوطلبان کاهش می‌یابد، زیرا افراد روستایی و ساکن در مناطق محروم نیز می‌توانند به شکل یکسان با افراد ساکن در شهر‌های بزرگ در پذیرش دانشگاه‌ها سهیم باشند.

اما مسأله اینجاست که هر قانون و مصوبه‌ای علاوه بر موافقان، مخالفانی هم دارد و این مصوبه هم از این قاعده مستثنا نیست؛ برخی نمایندگان کنکور با این مصوبه مخالف بودند و به طور کلی شورایعالی انقلاب فرهنگی را مرجع ذیصلاح برای تصویب این تغییرات نمی‌دانستند و این مسأله را برعهده مجلس شورای اسلامی می‌دانستند.

برخی داوطلبان نیز با این نمایندگان همراه شده و با مصوبه جدید مخالفت کردند.

حالا داوطلبانی که بدون توجه به حواشی فقط در انتظار ثبات قوانین و درس خواندن هستند سردرگم مانده اند که بالاخره کنکور به چه شکل برگزار می‌شود.

یک فوریتی که داوطلبان کنکور را نگران کرده است

مدتی پیش یک فوریت طرح «الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور» از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد واعضای این کمیسیون در آخرین جلسه خود به کلیات این طرح رای موافق دادند.  

برخی نمایندگان معتقدند که تأثیر قطعی معدل در آزمون به تأثیر مثبت تبدیل شود و دروس عمومی که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از کنکور حذف شده به آزمون سراسری بازگردد.

همین مسأله داوطلبان کنکور را نگران کرده است که بالاخره چه باید بکنند و به ساز کدام نهاد باید برقصند و اصلا کدام نهاد در این موضوع باید تصمیم گیری و قانون گذاری کند.

جای نگرانی برای داوطلبان نیست

موضوع را با سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم، عاملی گفت: داوطلبان کنکور هیچ نگرانی نداشته باشند، کنکور براساس آنچه شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب و اعلام کرده برگزار می‌شود.

به گفته وی، داوطلبان باید برمبنای آنچه اعلام شده خود را آماده حضور در کنکور کنند.

البته احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز که بار‌ها مخالفت خود را با مصوبه شورا اعلام کرده، گفته است: نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ که در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود طبق اطلاع رسانی که از گذشته صورت گرفته برگزار خواهد شد و بحث تغییر در برگزاری کنکور مربوط به بعد از برگزاری این آزمون است.

به گفته رجبعلی برزویی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی  نیز داوطلبان کنکور نباید نگران چیزی باشند، چرا که کنکور سراسری براساس آنچه از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده است، برگزار می‌شود.

موازی کاری نهاد‌ها با یکدیگر بر سر یک موضوع نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه سبب نگرانی عده‌ای می‌شود که باید در این زمینه با ثبات قوانین نگرانی‌ها برطرف شود.

انتهای خبر/14062/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار