06 May-2024 الاثنين - 28 شوال 1445 دوشنبه - 17 اردیبهشت 1403 22:40 (GMT) 22:40 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
جزئیات خدمت به مردم محروم در 5 عرصه/ مشاوره خانواده به جوانان روستا به‌صورت منزل به منزل انجام شد
دوشنبه 1 دی ساعت 4:15
جزئیات خدمت به مردم محروم در 5 عرصه/ مشاوره خانواده به جوانان روستا به‌صورت منزل به منزل انجام شد
مسئول خواهران گروه جهادی گفتمان ناب به تشریح فعالیت‌های این گروه جهادی در روستای حسین‌خانلو پرداخت.

سعیده کبیری، مسئول خواهران گروه جهادی گفتمان ناب در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره فعالیت گروه جهادی گفتمان ناب (طرح جهادی رشد و تعالی روستایی «برای سرباز» ویژه گرامیداشت یاد حاج قاسم سلیمانی) در روستای حسین‌خانلو گفت: گروه جهادی گفتمان ناب، سال‌هاست که در راستای فعالیت‌ جهادی و محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی استان هرمزگان فعالیت فرهنگی و عمرانی دارد. همچنین در راستای گسترش فعالیت‌‌های فرهنگی و تعالی‌بخشی به روستا و شهرستان‌های اطراف تهران برنامه‌های مختلفی را به اجرا درآورده‌ایم.

وی افزود: با توجه به دسترسی آسان برای حضور در روستاهای اطراف تهران و البرز، امکان اجرای برنامه‌های مستمر و بلندمدت فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و پزشکی مشاهده می‌شود. روستاهای مختلفی به ما معرفی شدند که بعد از حضور و شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در آن، روستایی در اطراف استان البرز انتخاب شد. پس از حضور تیم شناسایی ما در منطقه، جلسات مختلف جهت برنامه‌ریزی برگزار شد و با مسئولان و مدیران مختلف هماهنگی‌ انجام و امکان حضور ما در روستا فراهم شد.

مسئول خواهران گروه جهادی گفتمان ناب بیان کرد: از شهرستان نظرآباد، دهستان نجم‌آباد و روستای حسین‌خانلو به‌عنوان  مناطق اصلی فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی گروه جهادی گفتمان ناب انتخاب شدند. برای شناسایی منطقه و کسب اطلاعات از فرهنگ، محیط، آشنایی با اهالی محل برای تنظیم برنامه‌های مستمر پیش رو، اردوی شناسایی دو روزه‌ای را با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ترتیب دادیم. همچنین ایام ولادت حضرت زینب (س) را به نام طرح تعالی‌بخشی به روستا با نام «برای سرباز» ویژه بزرگداشت یاد و اندیشه سردار سلیمانی که خود را همیشه سرباز نظام و ولایت می‌‌دانستند نامگذاری کردیم.

برگزاری مسابقات ورزشی برای اهالی روستا

کبیری ادامه داد: فعالیت‌های اجرایی ما در پنج بخش فرهنگی، آموزشی (تحصیلی)، پزشکی، مشاوره و خدمات روانشناسی و شناسایی منطقه انجام شد. در بخش فرهنگی، برای رده‌های مختلف سنی کودکان و نوجوان روستا برنامه‌هایی از جمله مسابقات ورزشی در محیط باز (حیاط مدرسه و مسجد) جهت شناسایی استعدادهای کودکان، حلقه‌های بازی، آموزش نقاشی و رنگ‌آمیزی، طراحی و اجرای نمایش عروسکی برای انتقال غیرمستقیم مفاهیم دینی و ارزش‌های فرهنگی برگزار کردیم. همچنین جشن ولادت حضرت زینب (س) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همراه سخنرانی حجت‌الاسلام یادگاری، روحانی روستا پیرامون آموزه‌های تربیتی حضرت زینب (س) و روحیه مقاومت و ایثار سردار سلیمانی برگزار شد.

اجرای طرح غربالگری سلامت عمومی مردم روستا

وی افزود: در بخش آموزشی تحصیلی، با توجه به مشکلات آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان و مشکلات آموزش که خانواده‌ها با آن مواجه بودند رفع اشکالات درسی انجام شد. در بخش پزشکی نیز، طرح غربالگری سلامت عمومی مردم روستا ( فشار خون، دیابت، بیماری‌های مضمن و...) را به‌صورت مراجعه منزل به منزل به همراه طرح شهید سلیمانی که غربالگری اهالی روستا برای مبارزه با ویروس کرونا بود به صورت منزل به منزل انجام دادیم. همچنین پزشکان همراه تیم برای پاسخ به سؤالات مردمی مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌دادند و توانستیم پرونده‌های پزشکی برای اهالی تنظیم کنیم تا در برنامه‌های بعدی خدمات بهداشتی تخصصی‌تری ارائه کنیم.

مشاوره ازدواج به جوانان روستایی به‌صورت منزل به منزل

این فعال جهادی گفت: در بخش مشاوره‌ای و خدمات روانشناسی، در موضوع‌‌های رایجی همچون مشاوره‌های ازدواج برای دختران و پسران جوان، مشکلات خانوادگی و سبک زندگی پرداختیم. این برنامه در قالب پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان و به‌صورت منزل به منزل انجام شد.

کبیری عنوان کرد: گروه جهادی گفتمان ناب در مناطق محروم از نظر جغرافیایی و همچنین اقتصادی برنامه‌های عمرانی و بازارسازی برای تقویت چرخه‌های اقتصادی مناطق محروم و کمتر برخوردار ارائه می‌دهد. ولی در روستاها اطراف پایتخت ما فارغ از مسائل اقتصادی، دغدغه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی را اولویت کار خود قرار داده‌ایم؛ رشد فضای فکری در محیط‌های روستایی به‌خصوص در بین کودکان و نوجوانان محلی، ارزش‌سازی‌های مثبت فرهنگی، شناسایی استعداد‌های منطقه، نمایش زیبایی‌های روستا به خود اهالی و همچنین رفع بخشی از مشکلات که شاید توسط تیم جهادی ما قابل حل باشد را مسئله اصلی خود قرار داده‌ایم. شناسایی دو روستا قدم اول ما برای برنامه‌ریزی بلندمدت طرح‌های پیش رو است.

وی ادامه داد: رشد و تعالی روستاها با حفظ ارزش‌ها و فرهنگ مردمی آن، خارج از مسائل و چالش‌های مدیریتی برای جهادگران عرصه فرهنگ و گفتمان ناب جهادی حائز اهمیت است. در این راستا از همه‌ دغدغه‌مندان توسعه روستایی دعوت به همیاری و همدلی می‌کنیم تا به یاری خداوند بتوانیم اتفاق ‌ای خوبی را در این عرصه شاهد باشیم.

انتهای خبر/1542/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار