09 May-2024 الخميس - 2 ذیقعده 1445 پنجشنبه - 20 اردیبهشت 1403 1:58 (GMT) 1:58 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
11 برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش ارتباط با صنعت/ طرح‌های پژوهشی به سمت حل مسائل صنعت سوق می‌یابد
جمعه 19 دی ساعت 9:37
11 برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش ارتباط با صنعت/ طرح‌های پژوهشی به سمت حل مسائل صنعت سوق می‌یابد
دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تقویت تولید ملی و سوق دادن طرح‌های پژوهشی اثرگذار و پایان‌نامه‌ها به سمت حل مسائل صنعت کارهای قابل توجهی انجام داده است که می‌تواند به الگویی برای سایر دانشگاه‌ها تبدیل شود.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از موضوع‌های مهمی است که سال‌هاست در دانشگاه‌ها دنبال می‌شود و رهبر انقلاب بارها به اهمیت این مسئله تأکید کرده‌اند. ایشان نزدیکی صنعت و دانشگاه را موجب رفع نیازها، کمبودها و اختلال‌های اقتصادی و پیوند علم و صنعت را سبب بی‌اثر شدن تحریم‌ها و از راه‌های ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان می‌دانند.

اگر دانشگاهیان به دنبال تولید علم نافع هستند باید ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کنند، به‌گونه‌ای که حل مشکلات اقتصادی، مدیریتی، بیکاری و... از طریق رونق بخشیدن به علم و صنعت رقم بخورد. وقتی ایران اسلامی در حوزه موشکی، پهپادها، صنایع هوافضا، سلول‌های بنیادی، انرژی هسته‌ای و... به موفقیت می‌رسد نشان‌دهنده ارتباط خوب صنعت با دانشگاه است.

با توجه به فراهم بودن زمینه فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، باید از این ظرفیت عظیم برای پیشرفت صنایع کمک گرفت. همچنین نشاط در دانشگاه زمانی رخ می‌دهد که نیاز صنایع توسط  دانشگاهیان احصا و برای رفع نیاز صنعت، راهکارهای علمی و پژوهشی ارائه شود.

طرح‌های پژوهشی اثرگذار به سمت حل مسائل صنعت سوق می‌یابد

دانشگاه‌های کشور با انجام کارهای علمی و تحقیقاتی به دنبال تربیت نیروهای متخصص و کاربلد بر اساس نیاز جمهوری اسلامی هستند و در این بین، دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر دانشگاه کارآفرین و حل مسئله گام‌های مؤثری بر اساس اجرای سند دانشگاه اسلامی برداشته است. این دانشگاه در زمینه تقویت تولید ملی، طرح‌های پژوهشی اثرگذار و کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها به سمت حل مسائل صنعت کارهای قابل توجهی انجام داده است که می‌تواند به الگویی برای سایر دانشگاه‌ها تبدیل شود.

لاله ملک‌نیا، مدیرکل دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره مهم‌ترین اقدامات ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: به‌طور کلی رویکرد اصلی و چارچوب کلی برنامه‌های اداره کل دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی را می‌توان «شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط مؤثر بین واحدهای دانشگاهی در راستای گسترش ارتباط با صنعت و جامعه»، «مدیریت طرح‌های پژوهشی و توسعه پژوهش‌های مبتنی بر تقاضا و مسئله‌محور»، «توسعه همکاری‌های مشترک با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی»، «برندسازی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه صنعت» و «رصد اولویت‌های پژوهشی و انتقال نیازهای صنعت به محققان و مراکز علمی دانشگاه» عنوان کرد.

11 برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش ارتباط با صنعت

وی می‌افزاید: از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل می‌توان به «شناسایی و تعریف موضوع‌ها و برنامه‌های علمی و پژوهشی مشترک و برنامه‌ریزی جهت گسترش کمی و کیفی تعامل علمی و پژوهشی دانشگاه با صنعت و جامعه»، «شناسایی فرصت‌های موجود دانشگاه جهت کمک به بهبود و گسترش تعامل دانشگاه با صنایع و مراکز علمی و فناوری»، «اطلاع‌رسانی اولویت‌های پژوهشی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به اعضای هیئت علمی بر حسب تخصص‌های مربوطه»، «نظارت بر اجرای صحیح امور واگذار شده به واحدها در حوزه پژوهش‌های کاربردی و ارائه پشتیبانی‌های لازم» و «انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی» اشاره کرد.

مدیرکل دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «تأسیس و نظارت بر عملکرد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و جامعه استان‌ها»، «ارتباط با مراکز مختلف اعم از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های غیردولتی، انجمن‌های علمی و اتحادیه‌های صنفی به منظور اخذ نیازهای پژوهشی آنان»، «پیگیری امور بیمه، مالیات و سایر کسورات طرح‌های کاربردی»، «شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واحدها و استان‌ها»، «برقراری ارتباط و تعامل با مرکز مالکیت معنوی سازمان اسناد و املاک جهت حمایت از اختراع‌های اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان و تسهیل در روند ثبت اختراع» و «برقراری ارتباط و تعامل با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی جهت تسریع در فرآیند داوری اظهارنامه‌های ارسالی از دانشگاه» از دیگر برنامه‌های اداره کل دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی است.

تداوم برنامه‌های ارتباط با صنعت در ایام کرونا

ملک‌نیا درباره پژوهش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه ارتباط با صنعت در دوران کرونا می‌گوید: ارتباط مجازی پایه­‌گذاری شده پیش از کرونا و گسترش‌یافته در زمان کرونا، ارتباط مستقیم با دفاتر ارتباط با صنعت واحدهای دانشگاهی و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی دانشگاه، از جمله اقدامات خوب دانشگاه آزاد اسلامی در ایام کرونا برای تقویت ارتباط با صنعت است.

انعقاد قرارداد با نهادهای مختلف برای انجام مگاپروژه‌ها و توزیع آن در قالب پروژه‌های کوچکتر به واحدهای دانشگاهی

وی درباره مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی برای چند ماه آینده گفت: «انعقاد قرارداد با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای انجام مگاپروژه‌ها و تخصیص و توزیع آن در قالب پروژه‌های کوچکتر به واحدهای دانشگاهی» و «ارتباط مستمر با صنعت، شناخت نیازهای پژوهشی صنعت و منعکس کردن این نیازها به واحدهای دانشگاه» از جمله برنامه‌هایی است که برای ماه‌های آتی در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی می‌افزاید: از دیگر اقداماتی که در راستای گسترش با صنعت در ماه‌های آینده به دنبال آن هستیم می‌توان به «تسهیل ارتباط اعضای هیئت علمی برای ارتباط با صنعت و اخذ پروژه‌های پژوهشی»، «شناسایی پتانسیل‌های انسانی، علمی و تجهیزاتی واحدهای دانشگاهی به منظور استفاده در طرح‌های صنعتی»، «ایجاد امکان استفاده اعضای هیئت علمی از بسترهای موجود دولتی و غیردولتی جهت انعقاد قراردادهای پژوهشی» و «بررسی و امکان‌سنجی جهت انجام مگاپروژه‌ها با توجه به پتانسیل بالای دانشگاه آزاد اسلامی» اشاره کرد.

تقویت ارتباط با صنعت و جامعه یکی از کارهای مهم دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر محسوب می‌شود و این دانشگاه با توجه به اینکه سهم 40 درصدی از آموزش عالی کشور را داراست، به دنبال رسیدن به دانشگاه کارآفرین، کارآمد و سرآمد است. باید منتظر ماند و دید چه اقدامات مؤثر دیگری در حوزه ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق خواهد افتاد که این دانشگاه را به معنای حقیقی کلمه به دانشگاه مسئله‌محور و فناورانه تبدیل کند.

انتهای خبر/2932/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار