29 April-2024 الاثنين - 21 شوال 1445 دوشنبه - 10 اردیبهشت 1403 15:51 (GMT) 15:51 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
آیت‌الله مصباح یزدی بر اسلامی سازی علوم انسانی تأکید داشتند
یکشنبه 21 دی ساعت 12:51
آیت‌الله مصباح یزدی بر اسلامی سازی علوم انسانی تأکید داشتند
فرزند آیت الله مصباح یزدی گفت: یکی از مهم‌ترین عناصر مورد تأکید آیت‌الله مصباح یزدی بحث اسلامی سازی علوم انسانی بود که ازنظر ایشان آنچه در علوم انسانی رایج در دانشگاه‌ها مطرح است و ملاک عمل مسئولان است عمدتاً مبتنی بر مبانی فلسفی و فکری است که با مبانی عقلی اسلامی زاویه دارد.

به گزارش خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی که امروز در مرکز نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آیت‌الله مصباح یزدی ارتقا فکری، بصیرتی و اخلاقی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی بر دانشگاهیان به‌عنوان یکی از مؤثرترین اقشار کشور که هم در اداره و صحنه فرهنگی کشور و هم در الگودهی فکری و رفتاری به اقشار دیگر مؤثر هستند توجه ویژه داشتند.

حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی تأکید کرد: آیت‌الله مصباح یزدی معتقد بودند آینده کشور و انقلاب در دستان قشر دانشگاهی است که اگر به‌سلامت فکر کنند و درست بی اندیشند و عمل کنند می‌توانند در پیشرفت انقلاب و رسیدن به اهداف بلند انقلاب مؤثر باشند و اگر دچار کجی و انحراف اخلاقی و بصیرتی شوند این امکان وجود دارد که انقلاب و کشور را به بیراه ببرند و زحمات بزرگان و شهدای انقلاب را دچار خدشه کنند.

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین عناصر مورد تأکید آیت‌الله مصباح یزدی بحث اسلامی سازی علوم انسانی بود که از نظر ایشان آنچه در علوم انسانی رایج در دانشگاه‌ها مطرح است و ملاک عمل مسئولان است، عمدتاً مبتنی بر مبانی فلسفی و فکری است که با مبانی عقلی اسلامی زاویه دارد و اگر ما بخواهیم انقلاب اسلامی بماند و به سمت اهداف بلند خود حرکت کند، باید این مبانی را نقد کنیم.

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی اعتقاد داشتند اگر علوم انسانی باعقل و سازگار است و با مبانی اسلامی ناسازگار است باید آن‌ها را اصلاح و بر اساس مبانی اسلامی مسائل این علوم را تحلیل کنیم و وقتی نوبت به توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها می‌رسد، مبنای اسلامی صحیح را مورد عمل قرار دهیم و بر این اساس می‌توانیم روی پای خود به بایستیم و از عملکرد اجتماعی خود دفاع کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف و فعالیت‌هایی که آیت‌الله مصباح یزدی دنبال می‌کردند مسئله اصلاح علوم انسانی بود و دیدگاه ایشان مبتنی بر نگاه جامع به دین بود و قلمرو دین را فقط در مسئله اخروی خلاصه نمی‌کردند.

انتهای خبر/3151/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار