21 May-2024 الثلاثاء - 14 ذیقعده 1445 سه شنبه - 1 خرداد 1403 17:53 (GMT) 17:53 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
بازخوانی رویکرد مجلس به «برنامه اقدام جامع مشترک»/ زیاده‌خواهی برجامی غرب چگونه در پارلمان پایان یافت؟
دوشنبه 22 دی ساعت 20:32
بازخوانی رویکرد مجلس به «برنامه اقدام جامع مشترک»/ زیاده‌خواهی برجامی غرب چگونه در پارلمان پایان یافت؟
مجلس شورای اسلامی طی 6 ماهه گذشته رویکردی کاملاً انتقادی نسبت به برجام داشته و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، آخرین گام پارلمان برای پایان دادن به مطالبات نامشروع غرب در چارچوب توافق هسته‌ای به شمار می‌آید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس یازدهم اقبال چندانی نداشت و از همان ابتدا نمایندگان در نطق‌ها و تذکرات خود به انتقاد از رویه دولت برای ادامه توافق با آمریکا و غربی‌ها با وجود تداوم بدعهدی‌ها تاکید داشتند.

ماندن در برجام پس از خروج آمریکا دست و پازدن اضافه و خوش خیالی است

برجام حاصلی برای کشور ما نداشته و جدا از ضررهایی که به تاسیسات و علم هسته‌ای ما زده، به افزایش تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری بر ملت ما منجر شده و در این میان در مجامع بین‌المللی کسی خواهان توضیح آمریکا و هم‌پیمانانش در خصوص چرایی بدعهدی‌های مکرر نشده است.

در این رابطه فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می‌گوید: پس از خروج آمریکا از برجام، ماندن ما در توافق هسته‌ای خیلی قابل قبول نبود بلکه دست و پا زدن اضافه و خوش خیالی در قبال سه کشور اروپایی بود.

وی ادامه می‌دهد: هرگاه ما توافقی با سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه داشتیم، در جلسات مختلف همین سه کشور پیش‌نویس قطعنامه را در شورای حکام آژانس بین‌المللی علیه ایران صادر می‌کردند.

دولت مرگ برجام را بپذیرد

متاسفانه دولت در سال‌های اخیر حتی با تشدید تحریم‌ها به باور بدعهدی کشورهای طرف مذاکره ایران نرسیده و در شرایط فشار حداکثری نیز به دنبال برجام و تصویب لوایحی هستند که باز هم رضایت غربی‌ها و آمریکایی‌ها را به دست بیاورند.

در این رابطه مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: خاتمی - که تعطیلی تاسیسات هسته‌ای را پذیرفته بود - مجبور شد سال آخر دولت، به دست خود مهر و موم آن را باز کند. آیا روحانی - که علیرغم بدبینی رهبری و مردم انقلابی، با کدخدا مذاکره و برجام را امضا کرد - مجبور خواهد شد قبل از رفتن، تنفس مصنوعی را از جنازه  برجام جدا کند و مرگش را بپذیرد؟

آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را به دلیل خروج از برجام ندارد

آمریکای خارج شده از برجام، هر بار با یک تهدید جدید ایران را در گوشه رینگ قرار داد و ایران را با انواع روش‌ها از جمله مکانیسم ماشه با چالش مواجه کرد، در حالی که عملا حقی در این باره ندارد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس با بیان اینکه آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را به دلیل خروج از برجام ندارد، گفت: با عنایت به عدم انجام تعهدات کشورهای ۱+۵ در برجام، اساسا استفاده از مکانیسم ماشه غیرقانونی است.

این در حالی است که متاسفانه دولت شکست برجام را قبول نکرده و با همه اتفاقات اخیر باز هم به دنبال کسب رضایت حداکثری طرف‌های مذاکره است اما مجلس در قبال این حجم از بدعهدی سکوت نکرد و با تدوین و تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به مقابله با اقدامات ظالمانه آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش پرداخت.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ٩ ماده داشت و طبق ماده یک آن، دولت موظف است سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندی‌های صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.

با وجود این قانون مسیر کشور در مذاکره با آمریکا و متحدانش روشن و آشکار بوده و حتی دست دولت در هر نوع مذاکره‌ای باز است.

در این رابطه هادی بیگی‌نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مصوبه مجلس در خصوص قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دست دولت را برای برخورد با اقدامات طلبکارانه کشورهای بد عهد برجام باز می‌کند لذا دولت می‌بایست تشکر می‌کرد نه اینکه با اغراض سیاسی برخورد کند.

برجام  توافق‌نامه‌ای مقدس نیست

پس از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و بعد از تعلل دولت رئیس مجلس خود به ابلاغ این قانون اقدام و اعلام کرد: برجام برای ما توافق‌نامه‌ای مقدس نیست و بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام حق داریم در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل، تعهدات خودمان را اجرا نکنیم.

و بالاخره اینکه تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مسیر جدیدی را پیش روی کشور با هدف ایرانی مقتدر باز کرده و با آغاز غنی‌سازی ٢٠ درصد، طی کردن این مسیر اقتدار آغاز شده است.

انتهای خبر/3265/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار