17 May-2024 الجمعة - 10 ذیقعده 1445 جمعه - 28 اردیبهشت 1403 17:52 (GMT) 17:52 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
دولت جوان، متعهد و پای‌کار نیاز اصلی ساختار سیاسی قرن آینده/ سردار سلیمانی با بیش از 60 سال سن بازهم کارآمد بود
جمعه 3 بهمن ساعت 8:30
دولت جوان، متعهد و پای‌کار نیاز اصلی ساختار سیاسی قرن آینده/ سردار سلیمانی با بیش از 60 سال سن بازهم کارآمد بود
مقام معظم رهبری در بیانات خود در خصوص شایسته‌ترین افراد برای اداره امور کشور در قرن آینده، انتخاب دولتی جوان، حزب‌اللهی، بانشاط، کارآمد و دانا را توصیه کرده‌اند؛ ویژگی‌هایی که نیازمند واکاوی و بررسی دقیق‌تر هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در یکی دو سال اخیر تمرکز خاصی بر روی کار آمدن "دولتی جوان و حزب‌اللهی" برای بکارگیری نسل جوان و غلبه سریع‌تر بر مشکلات کشور داشته است. به نظر می‌رسد که بررسی عمق کلام ایشان در بکار بردن الفاظی همچون دولت جوان، حزب‌اللهی، بانشاط و پای‌کار ضروری به نظر می‌رسد زیرا استنباط نامناسب از هر کدام از این کلمات می‌تواند جمع‌کردن همه این صفات را یکجا در قالب یک دولت خدمتگزار با مشکل مواجه کند.

اینکه رسانه‌های کشور به‌عنوان سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه ارتباط با مردم بخواهند بدون تفسیر بیانات ایشان به دنبال معرفی مصداق فیزیکی باشند و سریعاً فردی را دارای همه این صفات معرفی کنند، ره به خطا رفتن است. به همین دلیل است که فرصت باقی مانده به پایان کار دولت فعلی و روی کار آمدن دولت جدید بهترین زمان برای اقدام به فهم پیام مقام معظم رهبری، جمع‌بندی و اطلاع‌رسانی است تا دولت  پس از انتخابات 1400 بتواند دولتی متناسب با قرنی جدید باشد.

آیت الله خامنه ای

اهمیت استفاده از جوانان کارآمد در دولت‌های قرن آینده ایران

اینکه طیف یا فردی بدون اینکه به تشریح منطقی دولت جوان حزب‌اللهی بپردازد سعی کند تا فرد موردنظر خود را رنگ و لعاب جوانی و تعهد دهد تا به مقاصد سیاسی خود برسد یا اینکه بعضی تنها با تکیه‌بر بخش جوان از منظر سنی از "دولت جوان حزب‌اللهی" بخواهند رقیبان را از دور خارج کنند تا به قدرت برسند و در ضمن اقدام خود را در قالب بیانات مقام معظم رهبری برجسته کنند بازهم ره به خطا رفتن است.

در اینجا با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دولت جوان حزب‌اللهی به بررسی بیشتر معانی کلام ایشان می‌پردازیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در یکم خرداد ۱۳۹۸ در دیدار با جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور فرمودند: «اگر شما جوانان زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید، غصه‌های شما تمام می‌شود و این غصه‌ها فقط مخصوص شما نیست.»

بیشتر بخوانید:

دولت جوان و حزب‌اللهی

جوان‌گرایی در زیر مجموعه رهبری بهتر از دولت اتفاق افتاده است

در این کلام، به جوانان توصیه‌شده است که زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنند یعنی اینکه جوانان، ازنظر سنی، تمام تلاش خود را کنند در دوره جوانی و میان‌سالی به تحصیلات علمی و کسب تجربه عملی روی‌ آورند و با زوایای آشکار و پنهان اداره امور آشنا شوند. در این صورت است که این جوان شایستگی حضور در دولتی متعهد را خواهد داشت. حال همین جوان باتجربه و تحصیل‌کرده برای اینکه بتواند بهتر به اداره امور بپردازد افرادی هم چون خود ازنظر سن، تحصیلات، تجربه و تعهد را بکار خواهد گرفت و درنهایت بهتر خواهند توانست غصه‌ها را تمام کنند نه‌تنها غصه جوانان بلکه غصه دیگر رده‌های سنی را.

از سوی دیگر، مقام معظم رهبری، در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ درباره دولت جوان حزب‌اللهی فرمودند: «... معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی‌وچندساله رئیس دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب‌اللهی یک دولت پای‌کار، آماده و بانشاط است که علاج مشکلات است و می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور دهد.»

ایشان افزودند: «برخی در سنین بالا نیز در واقع جوان و پرتلاش و بانشاط هستند، مانند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی که بیشتر از ۶۰ سال داشت اما اگر شهید نمی‌شد، او را تا 10 سال دیگر نیز در همان مسئولیت حفظ می‌کردم.»

در بیانات فوق‌الذکر ایشان از کلمات پای‌کار، آماده و بانشاط استفاده شده است که آن جوان مدنظر ایشان بدون این صفات نخواهد توانست در دولتی برای قرنی جدید جایی داشته باشد. آن جوان تحصیل‌کرده و باتجربه در صورت عشق ورزیدن به خدمت به کشورش است که می‌تواند پای‌کار بیاید، آماده هرگونه فداکاری شود و بدون خستگی و بانشاط کامل به اداره امور بپردازد.

ایشان در ادامه بیاناتشان جوانی را مختص به سن و سال ندانسته‌اند تا راه را بر حضور افراد میان‌سال کارکشته در اداره امور کشور نبسته باشند. استفاده از نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم به همین دلیل است زیرا وی که تحصیل در رسته نظامی و کسب تجربه را به‌خوبی در سنین جوانی انجام داده بود آن‌قدر بانشاط با مسائل برخورد می‌کرد که حتی می‌توانست در صورت شهید نشدن تا 70 سالگی هم پا به‌پای جوانان خدمت کند.

دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان با رهبر انقلاب

کشور از کمبود مدیران نوآور و بانشاط رنج می‌برد

در  مستند «غیررسمی»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «اینکه من گفتم جوان حزب‌اللهی، این به خاطر این است. یعنی بالاخره وقتی‌که مثلاً فرض کنید یک جوانی در همان سنین متناسب، نمی‌گویم حالا من‌باب مثال جوان ۲۵ ساله رئیس‌جمهور بشود و واقعاً آدم متعهدی باشد این طبعاً افرادی را که انتخاب می‌کند از بین جوان‌ها خواهد بود. کلید کار این است وگرنه با توصیه و با این‌ها خیلی صورت نمی‌گیرد، مشکل است.»

متأسفانه در سال‌های اخیر روحیه پای‌کار و بانشاط بودن در رده مدیریتی کشور کم‌رنگ شده است. طیف زیادی از مدیران کشور اسیر روزمرگی شده‌اند، نوآوری را از خاطر برده‌اند و بدون انگیزه کافی مشغول انجام وظایف هستند. حال اگر روزمرگی به نوآوری سازنده، بی‌انگیزگی به پای‌کار بودن تا نیل به هدف و عافیت‌طلبی به اصرار بر انجام‌وظیفه و عمل به قانون بدل شود آیا این‌ها همه همان خواص یک جوان متعهد مدنظر مقام معظم رهبری نیستند و آیا این‌گونه مدیری نخواهد توانست بار مشکلات را از دوش مردم مخصوصاً اقشار آسیب‌پذیر بردارد؟

این در حالی است که لفظ حزب‌اللهی که مقام معظم رهبری بکار برده‌اند بیانگر تأکید ایشان بر معتقد بودن جوانان به دین مبین اسلام و پایبندی به اهداف انقلاب اسلامی است تا افرادی متعهد به اعتقادات عامه جامعه به قدرت برسند.

از رسانه‌ها و افراد صاحب قلم که به دین و کشور خود عشق می‌ورزند این انتظار می‌رود که به‌ دور از سیاست‌زدگی به آگاه‌سازی افکار عمومی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری بپردازند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 مردم با دیدگاهی امروزی و منطقی فردی را به ریاست جمهوری کشور بگمارند که بتواند از پس چالش‌های قرن جدید برآید و نسل‌های آینده کشور را از انتخاب گذشتگانشان مغرور سازد.

انتهای خبر/3883/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار