17 May-2024 الجمعة - 10 ذیقعده 1445 جمعه - 28 اردیبهشت 1403 11:10 (GMT) 11:10 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
عشق به پژوهش و حمایت مالی؛ دو بال عقاب برای پرواز در آسمان علم/ برای ایجاد فناوری جدید گرنت‌های پژوهشی به اساتید داده شود
دوشنبه 6 بهمن ساعت 20:46
عشق به پژوهش و حمایت مالی؛ دو بال عقاب برای پرواز در آسمان علم/ برای ایجاد فناوری جدید گرنت‌های پژوهشی به اساتید داده شود
ملک حکمتی، پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بر لزوم اعطای گرنت‌های پژوهشی به اساتید برای ایجاد ظرفیت‌های علمی و فناوری جدید تأکید کرد.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن سهم ۴۰ درصدی از آموزش عالی کشور اقدامات مؤثری در حوزه علمی انجام داده و همیشه در مسیر اعتلای علم و فناوری ایران اسلامی گام برداشته است.

این دانشگاه با داشتن واحدهای دانشگاهی مسئله‌محور و کارآمد، به تربیت دانشجویانی ایده‌پرداز، کارآفرین و با انگیزه می‌پردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. همچنین اساتید و پژوهشگران نخبه و با تجربه‌ای در این دانشگاه وجود دارند که دارای مقالات پراستناد علمی و اختراع‌های مختلف هستند که هر کدام گنجینه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.

در همین راستا خبرگزاری آنا با ملک حکمتی، پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به گفتگو نشسته‌ است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:

دانشجو با ماندن در کشور قدرت نوآوری «جوان ایرانی» را به دنیا اثبات می‌کند/ لزوم تشکیل کسب‌وکارهای نوپا برای تولید علم

ملک حکمتی، عضو هیئت علمی گروه شیمی آلی دانشکده شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از ۱۳۹۰ با سابقه ۶ سال مدیریت گروه مقطع کارشناسی ارشد شیمی دارویی، فیتوشیمی و فناوری اسانس و مدیر گروه دکتری تخصصی شیمی آلی و پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال ۱۳۹۵ است.

چاپ دو عنوان کتاب دانشگاهی با عنوان "English For Chemist, Pharmaceutical Chemist & Chemical Engineers "، چاپ کتاب روش تحقیق، رساله‌نویسی و مقاله‌نویسی پیشرفته، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه، دکتری هنر با درجه یک از انجمن نقاشی ایران به همراه چاپ اثر هنری به‌عنوان تمبر رسمی کشوری، چاپ بیش از ۶۰ مقاله علمی Q۱ ,Q۲ و سه مقاله پراستناد در مجله‌های ارزشمند جهانی، عضو هیئت تحریریه مجله نانوآنالیزیز، بیش از ۳۰ عنوان داوری مقالات ISI، استاد راهنما و مشاوره بیش از ۹۰ پایان‌نامه  دانشجویان دکتری تخصصی شیمی، داروسازی، کارشناسی ارشد شیمی دارویی، شیمی کاربردی، نانوشیمی، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، فیتوشیمی و فناوری اسانس از دیگر افتخارهای حکمتی است.

دانشگاه آزاد اسلامی با برخورداری از اساتید مجرب و توانمند، دانشجویان عاشق علم و پژوهش و مدیرانی خوش‌فکر، در راستای انگیزه دادن به دانشجویان برای شرکت در مسابقات علمی عمل می‌کند.

عشق به پژوهش و حمایت مالی دو بال عقاب برای پرواز در آسمان جهانی علم است

آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برخی دانشجویان گلایه دارند که حتی جایزه ما را نداده‌اند.

حکمتی: بی‌شک حمایت از سوی مجموعه آموزش عالی وجود دارد. در واقع بستری برای پژوهش وجود داشته است که اکنون در این جایگاه قرار گرفته‌ام اما کافی نبوده و نیست. پژوهش، عشق می‌خواهد و اما بدون پول هم نمی‌توان پژوهش کرد. عشق به پژوهش و حمایت مالی دو بال عقاب برای پرواز در آسمان جهانی علم است که هر یک بدون دیگری منجر به اوج نخواهد شد.

لزوم اعطای گرنت‌های پژوهشی به اساتید برای ایجاد ظرفیت‌های علمی و فناوری جدید

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به‌عنوان یکی از واحدهای پیشرو چه حمایتی از شما کرده‌اند؟ آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان و اساتید در مسابقات و همایش‌های علمی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد؟

حکمتی: میزان تأثیرگذاری ایران در علم جهانی گسترده است که بازتاب آن در مقالات و طرح‌های مستخرج از دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی منعکس شده است. دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه حوزه علوم پزشکی با برخورداری از اساتید مجرب و توانمند، دانشجویان نخبه، کوشا و عاشق علم و پژوهش  و مدیرانی خوش‌فکر به‌عنوان بازوان توانمند، در راستای انگیزه دادن به دانشجویان برای شرکت در مسابقات علمی عمل می‌کند.

حمایت از دانشگاهیان باید بیشتر از گذشته شود و گرنت‌های پژوهشی در قالب طرح به پژوهشگران عضو هیئت علمی دارای توانمندی و ظرفیت‌های پژوهشی ویژه،  اعطا شود.

امکانات بسیاری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران وجود دارد اما به علت تعداد بالای دانشجو و استاد کافی نیست. می‌دانم که هیئت علمی شدن در واحد علوم پزشکی، سعادتی برای بنده بوده است که در این خانواده رشد کنم. همچنین حمایت مسئولان در این زمینه مؤثر بود و برای بنده خدمت در این خانواده ارزشمند با حضور اساتید گرانمایه افتخار است. در واقع علاقه داشتم که برای پژوهش‌های خود دغدغه نداشته باشم اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ام که می‌توانم در حوزه نانوتکنولوژی مؤثر و سرآمد باشم و هر آنچه در رؤیاهای خود برای پژوهش متصور هستم را به عمل تبدیل کنم.

باید حمایت از دانشگاهیان بیشتر از گذشته شود و گرنت‌های پژوهشی در قالب طرح به پژوهشگران عضو هیئت علمی دارای توانمندی و ظرفیت‌های پژوهشی ویژه، با هدف کمک به ایجاد ظرفیت‌های علمی و فناوری جدید اعطا شود تا بتوانند بیش از پیش نقشی در اعتلای جهانی ایران داشته باشند.

علم شیمی با تسلط بر جهان هستی بر تمام كائنات فرمانروایی می‌كند

آنا: با توجه به اینکه متخصص شیمی آلی و نانوتکنولوژی هستید، درباره کاربردهای علم شیمی آلی و نانوتکنولوژی در زندگی بشر توضیح دهید.

حکمتی: این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود، هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار؛ شیمی تنها علمی است كه همه عناصر طبیعت را در قلب خود دارد و با تسلط بر جهان هستی بر تمام كائنات، کهکشان‌ها، سحابی‌ها و کروی‌ها فرمانروایی می‌كند.

اگر لحظه‌ای فعالیت این فرمانروا و حاکم طبیعت از كائنات حذف شود، حیات دیگر مفهومی نخواهد داشت و بلافاصله همه چیز متوقف خواهد شد. در واقع دیگر نوری از خورشید ساطع نخواهد شد، سوخت و سازی در بدن جانوران و گیاهان انجام نخواهد شد، هیچ واکنش شیمیایی در سطح جهان رخ نخواهد داد و هیچ تبدیل و نوآرایی در پی نو شدن جهان انجام نخواهد شد. ساده بگویم، مولکولی چون آب را مثال می‌زنم که حیات بشر و موجودات هستی و همه زمین در گرو این مولکول هستی‌بخش است.

شیمی در همه زمینه‌ها می‌تواند كاربرد داشته باشد. این علم از یک سو با زیست‌شناسی، فیزیک و زمین‌شناسی و از سوی دیگر با سایر حوزه‌های مختلف مانند پزشكی، داروسازی، صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع معدنی  غذایی، نساجی و شیمیایی ارتباط تنگاتنگی دارد؛ شیمی، علم جان بخشیدن و روح جهانی در گروه اتم‌ها و مولکول‌هاست.

نانوتکنولوژی در تمامی ابعاد زندگی بشر وارد شده است

روزی را تصور کنید که الکترون‌هایی که در جذبه عشق هسته اتم، خستگی‌ناپذیر به دور این هسته می‌چرخند، متوقف شوند، جهان چگونه خواهد شد؟ اکنون پس از سال‌ها با گذر از میکروذرات به نانوذرات و ورود به قلمرو اثرات کوانتومی تحولی عظیم در حال رخ دادن بوده و جهانی نو پیش روی دانشمندان قرار گرفته است که نقشی ارزنده برای حیات بشری خواهد داشت.

نانوتکنولوژی از هوافضا و کامپيوتر گرفته تا شاخه‌های مهندسی و علوم زیستی در تمامی ابعاد زندگی بشر وارد شده است. در واقع شاخه‌ای از علم را نمی‌توان يافت که در آن نانوتکنولوژی کاربردی نداشته باشد. به‌خصوص اثرات اين فناوری در حوزه نانومواد، پزشکی و دارویی بسيار چشمگير بوده است. همچنین طراحی و ساخت حسگرهای زيستی، مواد هوشمند و نانوداروها از مواردی هستند که هميشه اخباری از آن‌ها شنیده می‌شود.

ایفای نقش مؤثر در حوزه شیمی و نانوتکنولوژی در گرو پژوهش ارزشمند

آنا: چطور می‌شود دانشجویان را به رشته شیمی علاقه‌مند کرد؟

حکمتی: امیدوارم با پژوهش‌های ارزشمند در حوزه شیمی و نانوتکنولوژی بتوانم نقش مؤثری در جهان برای پیشرفت و اعتلای بشریت و کاهش دردهای جامعه داشته باشم و تجربیات خود را برای نسل‌های بعد به یادگار بگذارم. امیدوارم بتوانم با حکومت بر قلب دانشجویان خود در کلاس درس، آن‌ها را به سمت فردایی زیباتر هدایت کنم، نور امید را در مغز، فکر و جانشان روشن نگه دارم و نقشی مؤثر در علاقه‌مندی آنان به حوزه شیمی و نانوتکنولوژی داشته باشم.

علم و پژوهش پایه توسعه‌یافتگی کشورهاست

آنا: در پایان اگر نکته‌ای دارید، بفرمایید.

حکمتی: تولید علم، اساس دانایی و دانایی اساس توانایی است. قرن 21 دوران صنعتی عصر ارتباطات، علم و فناوری و جهانی شدن است. علم، دانش و پژوهش پایه توسعه‌یافتگی کشورهاست و بیش از هر عصر و زمانی در سرنوشت جهان دخالت دارد. ایران درصدد اعتلای جایگاه علمی خود در منطقه و جهان بوده و این مهم به‌طور مکرر در برنامه چشم‌انداز توسعه و نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده و حرکت عظیمی در این راستا شکل گرفته است.

دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه نسل چهارم پیش بروند و در این مسیر دانشگاه دیگر نمی‌تواند یک مجموعه صرفاً علمی باشد و باید صنعت در کنار دانشگاه قرار بگیرد.

لزوم پشتیبانی از پژوهشگران برای ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان

در واقع مطالعات و پژوهش‌های متعدد دانشگاهی به تنهایی قادر به پایان رساندن رسالت علمی و تبدیل علم به ثروت را ندارد. همچنین برای ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان افزون بر پویا کردن دانشگاه‌ها باید پشتیبان پژوهشگران بود و برای رسیدن به فناوری و صنعت برخاسته از علم درون کشور، باید زیرساخت‌های لازم انجام شود. باید پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری‌شدن پژوهش‌های خود سهیم شوند و تنها با دادن لوح سپاس از تلاشگران و پژوهشگران نمی‌توان قدردانی کرد.

باید پژوهشگران از دغدغه معیشت آسوده باشند و این بهترین مشوق برای روی آوردن به پژوهش‌های کاربردی است. باید بستر لازم برای پژوهشگران فراهم شود و امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات بیشتری در اختیارشان قرار بگیرد. در واقع باید حمایت مالی شویم تا بتوانیم مواد اولیه واکنش‌های خود را در زمان کمتری و بی‌دغدغه فراهم کنیم. بارها در ذهن خود خواسته‌ام دست به خلاقیت و نوآوری جدیدی بزنم که با مشکلات مادی برخورد کرده و کار را در نیمه راه رها کرده‌ام. هر شب آرزو می‌کردم که ای کاش می‌شد آن مسیر را بروم.

رسالت جدید دانشگاه‌ها چیست؟

واقعیت این است که در حال حاضر نقش دانشگاه‌ها از محل آموزش، تولید علم و فناوری به جایگاه بالاتری ارتقا یافته و رسالت جدید دانشگاه‌ها نقش‌آفرینی در اقتصاد ملی، آماده‌سازی دانشجویان برای رویارویی با واقعیت‌های اجتماعی، کاهش دردهای جامعه و رفع نیازهای صنعت برای رسیدن به خودکفایی است. دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه نسل چهارم پیش بروند و در این مسیر دانشگاه دیگر نمی‌تواند یک مجموعه صرفاً علمی باشد و باید صنعت در کنار دانشگاه قرار بگیرد تا به اقتصاد پویا و ثروتی عظیم از علم رسید.

چه بسا قصه زندگی بی‌پایان است، در این بی‌پایانی سلامت جهانی در گرو همت پژوهشگران است و برتری علم بر ثروت بر همه جهان به اثبات رسیده است. امید به روزی نزدیک که با عنایت و رحمت الهی، الهه سلامتی نگهبان قلب، جسم و جان جهانیان باشد. زنده باد چراغ علم و پژوهش. چو ایران نباشد تن من مباد.

انتهای خبر/4264/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار