03 May-2024 الجمعة - 25 شوال 1445 جمعه - 14 اردیبهشت 1403 10:25 (GMT) 10:25 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
سنگ اندازی در اجرای «قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری»/ چه کسانی مانع اجرا می‌شوند؟
چهارشنبه 8 بهمن ساعت 20:35
سنگ اندازی در اجرای «قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری»/ چه کسانی مانع اجرا می‌شوند؟
با اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم اجرای «قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری» تاکید کردند اما هنوز هیچ اقدام موثری در زمینه اجرای این قانون صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،  بحث مشاغل سخت که به میان می‌آید محال است شغل پرستاری را از قلم بندازیم،  آن هم سختی از جنس شب‌بیداری‌های مداوم و شیفت‌های کاری سخت و فشرده!

درست از زمانی که بحران کرونا در کشور آغاز شد حجم کاری پرستاران نیز چند برابر شده و شهدای زیادی را تقدیم کشور کرده است؛ با این حال با دریافت کمترین حقوق بیشترین بازدهی را در نظام سلامت کشور داشتند.

تلاش شبانه روزی پرسنل بیمارستان فرهیختگان برای مداوای بیماران کرونایی

حمایت رهبر انقلاب از اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری

شاید بیشترین دلخوشی پرستاران در ایام سخت شیوع بیماری کرونا حمایت‌های دلگرم کننده رهبر انقلاب از آنان بود.

مقام معظم رهبری بارها بر حمایت از این قشر تأکید داشتند که در یکی از دیدارهایشان با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا فرمودند: «مجاهدتی که پرستاران در این مدت انجام دادند، آنها را در چشم مردم، عزیزتر و شرافتمندتر از همیشه کرد.»

مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود به وظایف و تکالیف مسئولان در قبال زحمات و از خودگذشتگی‌های پرستاران پرداختند و افزودند: «یکی از کارهای لازمی که به من گزارش شده و مسئولان باید انجام دهند، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران است که مدتها قبل تصویب شده اما هنوز اجرا نشده است؛ استخدام پرستاران یکی دیگر از کارهای ضروری و خیلی خوب است. من یک زمانی به مسئولان گفتم باید حدود ۳۰ هزار پرستار را استخدام کنید ولی مشکلاتی داشتند و نشد ولی باید این مساله را با جدیت دنبال کنند. همچنین که باید با جدیت دنبال شود تا وضع پرستاران به‌گونه‌ای باشد که با خیال راحت به کار خود بپردازند و خانواده‌های آنها هم نسبت به وضعیت آنها خاطر جمع باشند.»

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری چیست؟

ماجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را باید در پرتو تغییرات نظام سلامت کشور در سه دهه اخیر بررسی کرد. تا قبل از سال ۱۳۷۴ نظام سلامت کشور یعنی بخش بهداشت و درمان کشور، رویه تقریبا ثابت، مشخص و هماهنگی داشت؛ طبق این نظام که موسوم به نظام حقوق ثابت (fix payment) بود، همه اعضای کادر درمان اعم از پزشک و پرستار بر اساس حقوق ثابت ماهانه عمل و دستمزد دریافت می‌کردند.

برای ایجاد عدالت بیشتر در بخش حقوق و مزایای کادر پرستاری، طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ در مجلس به تصویب رسید، اما تاکنون اجرایی نشده است، سال ۹۱ با تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، امید‌های تازه‌ای برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پدیدار شد، اما همچنان اجرای آن در پیچ و خم‌ها گرفتار شده است.

تلاش شبانه روزی پرسنل بیمارستان فرهیختگان برای مداوای بیماران کرونایی

اختلاف عجیب درآمدی بین پرستاران و پزشکان

بعضی از کارشناسان نظام سلامت از اختلاف ۱۰۰ برابری بین درآمد پزشکان و پرستاران در نظام فعلی بهداشت و درمان کشور سخن می‌گویند. به‌طور مثال طبق نظام فعلی تعرفه‌گذاری، اگر هزینه یک عمل جراحی ۱۰۰ هزار تومان باشد، از این مقدار، چیزی تا حدود ۶۵ درصد آن به جیب پزشکان سرازیر می‌شود و شروع طرح تحول سلامت نیز نه تنها تغییری در این روابط نابرابر بین پزشکان و پرستاران ایجاد نکرد بلکه از جهات دیگر این نابرابری را تشدید کرد.

عیادت خادمین حرم امام رضا(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از بیماران کرونایی بیمارستان فرهیختگان

با محقق‌شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، دریافتی پرستاران دوبرابر افزایش خواهد یافت و بازدهی خدمت آن‌ها سه برابر خواهد شد، اما به دلیل اجرای نظام بیمه‌ای به ازای خدمت (سیستمی که در آن در مقابل هر خدمت یک برگه دفترچه بیمه استفاده می‌شود)، حضور متخصصان در مراکز درمانی بیشتر از نیم ساعت نیست؛ درحالی‌که در نظام پرستاری، پرداخت‌ها براساس انجام بسته خدمت خواهد بود.

اقداماتی که اثری ندارد

قانون تعرفه گذاری پرستاری پس از نزدیک یک ماه و نیم  از دستور مقام معظم رهبری هنوز اجرایی نشده است و در این میان این قانون  در مجلس به بحث گذاشته شده و بارها مورد بررسی قرار گرفته است،  موضوع اصلی این است که با توجه به خستگی کادر درمان مخصوصا پرستاران از مقابله با کرونا که باعث شده پرستاران به دلیل کمبود نیروی انسانی دچار فرسودگی جسمی و روحی شوند اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری شاید بتواند روحیه خوبی به کادر درمان تزریق کند؛  اما سوال اصلی اینجاست که چرا وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی هنوز اقدام موثری در زمینه اجرا قانون تعرفه گذاری پرستاری انجام نداده است.

سعید نمکی که بارها در مورد خستگی کادر درمان صحبت کرده و از نبود تعداد نیروی انسانی کافی برای گلایه کرده است،نسبت به اجرای  قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هیچ اقدامی جز دو انتصاب برای پیگیری موضوع قانون تعرفه گذاری نکرده است که این امر اسباب گلایه پرستاران را فراهم آورده است.

تا دیر نشده اقدام کنید

با این حال به نظر می‌رسد با توجه به دستور مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم توجه به پرستاران باید مجلس شورای اسلامی و دولت در زمینه اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری هرچه سریعتر ورود کنند،  فراموش نکنیم که کادر درمان به شدت خسته هستند و ممکن است از شدت خستگی یا دست از کار بکشند و یا کشور را به مقصد دیگر کشورها ترک کنند بنابراین باید هرچه سریعتر فرمایشات رهبری عملی شود تا جلوی یک بحران عظیم گرفته شود،

انتهای خبر/4545/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار