26 April-2024 الجمعة - 18 شوال 1445 جمعه - 7 اردیبهشت 1403 23:38 (GMT) 23:38 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
دست‌های پشت پرده برای گرانی مجدد پوشک و دستمال کاغذی/ ماجرای یک فرار مالیاتی 150 میلیاردی!
یکشنبه 26 بهمن ساعت 8:38
دست‌های پشت پرده برای گرانی مجدد پوشک و دستمال کاغذی/ ماجرای یک فرار مالیاتی 150 میلیاردی!
در حالی‌که محصولات سلولزی نیاز روزمره و ضروری مردم است، اسناد دریافتی از فشارهایی برای گرانی مجدد محصولات سلولزی در سایه برخی حمایت‌های خاص حکایت دارد.

محسن جلواتی قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در زمینه پشت پرده تلاش‌ها برای گران شدن مجدد محصولات سلولزی می‌گوید انحصار تولید «تیشو» (ماده اولیه دستمال کاغذی و سایر محصولات سلولزی) در انحصار 2 شرکت است که یکی از آنها شرکت ایرانی اما با سهامداران 100 درصد خارجی است و دیگری شرکت ایرانی اما با سرمایه گذار معاودین عراقی است که حدود 70 تا 80 درصد تیشو کشور در اختیار این 2 شرکت است و مابقی در اختیار شرکت شستا و چند شرکت کوچک قرار دارد.

متاسفانه 2 شرکت انحصاری تولید کننده تیشو در سال 97 علی‌رغم دریافت ارز دولتی، با عدم عرضه تیشو باعث کمبود و گرانی 300 درصدی محصولات سلولزی شدند که شامل پوشک، دستمال کاغذی و... بود. این گرانی و معضل به گونه ای بود که رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه با هیات دولت در سال 97 به صراحت به این موضوع اشاره فرمودند.

به گفته جلواتی سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت نیز که بدلیل تخلفات متعدد یکی از این شرکت‌ها از حدود 3 ماه قبل از گلایه مقام معظم رهبری در سال 97، در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات پرونده یکی از این شرکت‌ها بود، با صحبت های رهبر معظم انقلاب وظیفه خود را سنگین تر دید و با همکاری یکی از نهادهای امنیتی مشترکا نسبت به تشکیل پرونده برای شرکت متبوع در دادسرای ویژه اقدام و مراحل دادرسی آن هم دنبال شد که اخیرا پرونده آن پس از صدور کیفرخواست به دادگاه جهت رسیدگی و صدور رای ارجاع شده است.

قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت می‌افزاید در آن سال حداقل میزان گران‌فروشی آن شرکت خاص فقط در زمینه پوشک 1070 میلیارد تومان بوده است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان علاوه بر پیگیری در دادگاه، نسبت به تشکیل پرونده و ارسال آن به سازمان تعزیرات حکومتی نیز اقدام نمود ه است که البته لازم است در خصوص دستمال کاغذی و دیگر محصولات سلولزی نیز که این شرکت‌ها با گرفتن ارز دولتی حق گران‌فروشی هم نداشته‌اند، تشکیل پرونده بدهد و به سایر مراجع قضایی نیز گزارش شود.

جلواتی در ادامه با برشمردن اقدامات سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در این زمینه می‌گوید سازمان دیده بان شفافیت و عدالت علاوه بر پیگیری این پرونده‌ها نسبت به طرح شکایت در مرکز ملی رقابت با عنوان اتهامی انحصار، احتکار، عدم عرضه و گران‌فروشی ناشی از آن بدلیل تسلط بر بازار نیز اقدام کرده است.

قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در ادامه از تخلفات دیگر این شرکت از جمله فرار مالیاتی، فرار گمرکی و ... نام برد و معتقد است فرار مالیاتی این شرکت‌ها که با زدو بند رخ داده رقم بسیار هنگفتی است که به عنوان مثال حداکثر پرداختی مالیات این شرکت حدود 18 میلیارد تومان بوده که پس از طرح موضوع توسط سازمان دیده بان شفافیت و عدالت با سازمان امور مالیاتی کشور، رقم واقعی مالیات شرکت مزبور حدود 10 برابر افزایش و به 170 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

به گفته وی متاسفانه واحدی در دفتر رئیس جمهور به دلایلی غیرمنطقی و جانبدارانه با تحت فشار قرار دادن سازمان‌های دولتی همچون سازمان امور مالیاتی کشور، شورای رقابت و ....در صدد تضییع حق دولت و مردم است و تلاش می‌کند که اثر آن در گزارشات قرائت شده در جلسه مرکز ملی رقابت که به همین منظور تشکیل شده بود بروز و نمود پیدا کند که البته مورد اعتراض نماینده سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در جلسه مذکور قرار گرفت.

قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت در ادامه به برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت مذکور و احمد توکلی رئیس هیات مدیره سازمان دیده بان شفافیت و عدالت اشاره کرد و می‌گوید مدیرعامل شرکت مذکور در جلسه‌ای خدمت آقای دکتر احمد توکلی رسیده بود و گزارشی از عملکرد شرکت خود ارائه نمود که دکتر توکلی به مدیرعامل شرکت مذکور توصیه کردند که ما هم اهمیت سرمایه گذاری خارجی را به درستی درک می‌کنیم و هم به شما توصیه می‌کنیم که مسیر صحیح سرمایه گذاری را در کشور ایران دنبال کنند.

جلواتی می‌افزاید متاسفانه در چند روز اخیر 2 شرکت یادشده به همراه شرکت‌های تحت پوشش شستا از عرضه تیشو به کارخانه داران و تولید کنندگان دستمال کاغذی خودداری کرده‌اند که مراتب این خودداری توسط انجمن سلولزی بهداشتی ایران به اطلاع مسئولان ذی‌ربط و همچنین سازمان دیده بان شفافیت و عدالت رسانده شده است که در این خصوص ستاد تنظیم بازار در جلسه 13/11/99 مصوبه‌ای مبنی بر مخالفت با هرگونه افزایش قیمت و از طرفی تکلیف بر عرضه تیشو به چند شرکت مذکور داشته است ولی متاسفانه بدلیل زیاده خواهی، شرکتهای مذکور کماکان از عرضه تیشو خودداری می‌کنند و بهانه‌های غیرمنطقی برای این اقدام خود نیز ارائه می‌شود که نتیجه این عدم عرضه تیشو ایجاد بحران اقتصادی در تولید و عرضه یکی از مواد مصرفی مهم مردم (دستمال کاغذی) است و این مهم با توجه به بحران بیماری کرونا و ضرورت رعایت موارد بهداشتی توسط مردم و نزدیک بودن به روزهای پایانی سال موضوع را بیش از پیش مهم می‌کند که احتمال اقدام این شرکت‌ها در اخلال اقتصادی و تولیدی متصور است.

به گفته وی سازمان دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه رسمی، از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان درخواست کرده که ضمن تشکیل پرونده برای شرکت‌هایی که از مصوبه ستاد تنظیم بازار خودداری می‌کنند، جهت توزیع تیشو در کارخانه‌های تولیدی اتخاذ تصمیم کند و موضوع را به مرور زمان نسپارد چرا که اگر اخلال در نظام توزیع تیشو رخ دهد عملا اخلال در نظام محصولات سلولزی و بالتبع شروع بحران‌های دیگر در کشور خواهد بود که مسئولیت آن علاوه بر شرکت‌های یاد شده به عهده مسئولینی است که در این زمینه قصور داشته یا خواهند داشت.

انتهای خبر/6090/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار