16 April-2024 الثلاثاء - 8 شوال 1445 سه شنبه - 28 فروردین 1403 4:22 (GMT) 4:22 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
میزان فوتی‌های کرونایی در مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی چقدر است؟/تا حد امکان از پذیرش افراد در مراکز شبانه‌روزی پرهیز می‌شود
چهارشنبه 29 بهمن ساعت 20:35
میزان فوتی‌های کرونایی در مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی چقدر است؟/تا حد امکان از پذیرش افراد در مراکز شبانه‌روزی پرهیز می‌شود
مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: نسبت کل فوتی‌های کرونایی مراکز نگهداری شبانه‌روزی نسبت به کل مقیمان‌مان حتی به یک درصد هم نمی‌رسد و این آمار خیلی آمار قابل دفاعی است.

مصطفی سراج در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با روند فعالیت دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی اظهار کرد: دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی در قالب مراکز شبانه‌روزی و ارائه خدمات توانبخشی در منزل فعالیت می‌کند. مراکز و خانه‌های شبانه‌روزی افرادی را تحت پوشش دارند که خانواده‌ها استطاعت و توانایی مراقبت از آنها را در منزل نداشته و به ناچار به مراکز شبانه‌روزی می‌‌سپارند.

وی ادامه داد: تأکید سازمان در خصوص افرادی‌که به مراکز شبانه‌روزی سپرده می‌شوند همواره فراهم کردن بستر مناسب جهت حضور افراد دارای معلولیت در اجتماع و خانواده است و تنها در صورتی پذیرش در مراکز انجام شود که امکان مراقبت این افراد در منزل فراهم نباشد و یا فاقد سرپرست باشند.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تأکید کرد که افراد دارای معلولیت بسته به نوع و شدت معلولیت،  مشکلات و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند و نیاز به حمایت و مراقبت‌های متناسب با شرایط جسمی، روانی و اجتماعی آنها دارد  که می‌تواند در بعد توانمندسازی و حمایت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد .

متوسط هزینه نگهداری از افراد در مراکز شبانه روزی بهزیستی در شرایط غیرکرونایی سه میلیون تومان است

سراج تصریح کرد: حمایت از افراد دارای معلولیت در خانواده و یا مراکزی که در قالب روزانه و شبانه خدمات ارائه می‌کنند باید متناسب با شرایط اقتصادی جامعه باشد واگر این تناسب مد نظر قرار نگیرد یقیناً اهداف محقق نخواهد شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر اعتباراتی که برای این بخش دیده شده تناسبی با هزینه‌های تمام شده ندارد، بیان کرد: در مراکز شبانه‌روزی هزینه ماهانه نگهداری و مراقبت از هر فرد متوسط 3 میلیون تومان است این در حالی است که در ایام کرونا هزینه‌های مراکز مراقبتی چند برابر شده و بارها نیز عدم تناسب اعتبارات تخصیصی با هزینه‌ها را به دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی اعلام کردیم و سازمان بهزیستی نیز در حد توان و اعتبارات داخلی تلاش کرده تا از خانواده‌ها و مراکز حمایت کند ولی استمرار آن نیاز به حمایت ویژه از سوی دستگاه‌های مرتبط دارد و این حمایت نیز در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در مواد ۷ و۲۷ تأکید شده است.

قانون کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت را بر اساس حداقل دستمزد تعیین کرده است

مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با بخش دیگری از مشکلات این حوزه اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه توانبخشی عمدتاً مربوط به اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است که ابلاغ شده و باید رسماً عملیاتی شود. 

سراج تصریح کرد: در ماده 7 قانون آمده که سازمان بهزیستی مکلف است افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و نیازمند و افرادی که نیاز به مراقبت‌های چندگانه دارند در خانواده یا مراکز نگهداری می‌شوند، هزینه تمام شده را به خانواده یا به مراکز پرداخت کند. در حال حاضر بیش از نیمی از مددجویان تحت پوشش حدود 750 هزار نفر معلول شدید و خیلی شدید داریم و تعداد زیادی از این  افراد مشمول دریافت حمایت‌های قانون می‌شوند که اجرای آن منوط به تأمین اعتبار است.

وی در ارتباط با ماده 27 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز  گفت: در این ماده از قانون دولت مکلف شده تا کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت شدید یا بسیار شدید فاقد شغل و درآمد را پرداخت کند و میزان آن نیز براساس حداقل دستمزد سالانه تعیین شده است که برای اجرای این ماده اعتبارات سازمان باید چندین برابر شود .

مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این مطلب که افراد دارای معلولیت و سالمندان به دلیل شرایط خاص و هزینه‌های مضاعفی که دارند باید در برنامه‌های کلان و توسعه‌ای کشور مد نظر قرار گیرند، افزود: این افراد باید حقوق برابر با دیگر افراد جامعه داشته باشند که سازوکار آن در قانون نیز پیش بینی شده و باید عملیاتی شود وحقوق شهروندی آنان در برنامه‌ها مد نظر قرار گیرد .

وی ادامه داد: در چند سال اخیر سازمان تلاش کرده حمایت‌های مستمر و خانواده‌محور را بیشتر تقویت کند که پرداخت مستمری، کمک هزینه معیشت و حق پرستاری از آن جمله است ولی رسیدن به این مهم با تکلیف قانونی فاصله زیادی دارد .

توسعه برنامه‌های خانواده محور؛ اولویت حوزه توانبخشی بهزیستی

سراج در ادامه با اشاره به افزایش میزان مددجویان در چند سال اخیر گفت: در گذشته 320 هزار نفر مددجو در حوزه توانبخشی تحت پوشش مستمری بودند و در طول سه سال این رقم به بیش از 800 هزار نفر افزایش پیدا کرده و متناسب با آن مبلغ پرداختی با بعد خانوار ملاک پرداخت قرار گرفت و رشد داشته است. 

وی در ادامه در خصوص راهبردهای مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: یکی از راهبردهای اساسی ما در سازمان توسعه برنامه‌های مبتنی بر جامعه است. که تا حد امکان به جای توسعه مراکز شبانه روزی مراکز روزانه و فعالیت‌های جامعه محور را توسعه بدهیم و در موارد اجتناب ناپذیر در توسعه مراکز شبانه‌روزی از الگوهای تلفیق و شامل‌سازی استفاده کنیم که خانه‌های حمایتی و گروهی که بر اساس توانمندسازی جامعه هدف طراحی شده از جمله این رویکرد است.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما در بحث توسعه برنامه‌های جامعه و خانواده‌محور صراحت قانون را داریم واین یک ظرفیت و فرصت است که نباید از  آن غافل شویم.

لزوم پوشش حمایت بیمه‌ای از افراد دارای معلولیت

سراج همچنین حمایت‌‌های بیمه‌ای برای جامعه هدف بخش توانبخشی سازمان بهزیستی را از موارد بسیار مهم در راستای ارتقاء کیفیت زندگی جامعه هدف این اداره کل ارزیابی و عنوان کرد: این اتفاق در سازمان رخ داده است به‌طوری‌که برای اولین بار 305 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بیمه اجتماعی‌ قرار گرفتند و همچنین این امکان فراهم شده تا بیش از یک میلیون نفر بتوانند تحت پوشش بیمه خدمات توانبخشی، کاردرمانی، گفتار درمانی و خدمات شنوایی قرار بگیرند. از یکسو این تعداد هم باید افزایش یافته و هم عمق این بیمه‌ها بیشتر شود؛ که یقیناً می‌بایست سازمان‌های بیمه‌گر در این بخش ورود کنند و به مرور تمامی خدمات توانبخشی با ارزش واقعی خدمات و هزینه تمام شده تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در ادامه در خصوص موضوع حمایت از مراکز شبانه‌روزی بهزیستی هم گفت: تمام مراکز شبانه‌روزی ما غیردولتی هستند و مردم آنها را مدیریت می‌کنند و دولت هم با یارانه‌هایی که پیش‌بینی شده حمایت می‌کند؛ اینکه بگوییم مشکل نداشتیم ادعای درستی نیست و ما مشکل داشتیم و الان هم مشکل داریم. تصور کنید اگر یک مرکزی بخواهد ساختار فیزیکی و نیروی انسانی مجموعه خودش را برای مبارزه با کرونا متناسب سازی کند باید هزینه‌هایی زیادی را متحمل شود.

آمار فوتی‌های کرونایی مراکز نگهداری بهزیستی در کمتر از یک درصد است

مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که یارانه‌هایی که به مراکز پرداخت می‌کنیم متناسب با هزینه‌های مراکز نیست به ویژه در شرایط بحرانی .

وی در ادامه عنوان کرد: البته سازمان بهزیستی در چند مرحله کمک‌هایی را برای مراکز داشت؛ یک مرحله برای پرسنل مراکز شبانه‌روزی و سه مرحله هم مدیران مراکز.

سراج در ارتباط با آمار فوتی‌ها در مراکز نگهداری شبانه‌روزی نیز اظهار کرد: خوشبختانه نسبت کل فوتی‌های ما نسبت به کل مقیمان‌مان حتی به یک درصد هم نمی‌رسد و این آمار قابل دفاعی است و امیدواریم به منظور تداوم اقدامات مراقبتی موثر و کارآمد، متقابلاً  حمایت‌های مورد نیاز بیش از پیش مدنظر قرار گیرد. 

انتهای خبر/6536/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار