19 May-2024 الأحد - 12 ذیقعده 1445 یکشنبه - 30 اردیبهشت 1403 21:51 (GMT) 21:51 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
دلم می‌خواهد «امان‌نامه» همه‌جور مخاطبی را درگیر کند/ جوایز ادبی اندک ما هم سلیقه‌ای شده‌اند
پنجشنبه 30 بهمن ساعت 20:42
دلم می‌خواهد «امان‌نامه» همه‌جور مخاطبی را درگیر کند/ جوایز ادبی اندک ما هم سلیقه‌ای شده‌اند
سید اکبر میرجعفری گفت: الان تعداد جشنواره‌ها و مسابقات ادبی کشور، خیلی کم شده، بنابراین نباید توقع داشت که همه کتب قابل تأمل در جوایز ادبی دیده شوند. همین تعداد محدود جشنواره‌ها نیز هریک رویه خاص خودشان را در انتخاب آثار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مجموعه «امان‌نامه» سروده سید اکبر میرجعفری که در حوزه اشعار عاشورایی محسوب می‌شود، از جمله آثار شعری چند ماه اخیر بازار کتاب است که توانسته مورد استقبال قرار گیرد. در جدیدترین اتفاق، این کتاب به‌تازگی حائز رتبه برتر جشنواره شعر فجر نیز شده است.

«امان‌نامه» کار بدیعی در ادبیات عاشورایی و در برگیرنده نگاه متفاوت شاعر به مضامین واقعه کربلا در قالب اشعاری عمدتاً نو است؛ اشعاری که به شکل «نامه» سروده شده است.

شعر نو هم می‌تواند در بیان عاشورا موفق باشد

میرجعفری درباره این کتاب و سروده‌های عاشورایی آن در قالبی به جز شعر کلاسیک به خبرنگار آنا گفت: مخاطب عام با توجه به سابقه ذهنی همیشگی معمولا در شعر مذهبی و عاشورایی به دنبال شعر کلاسیک می‌رود؛ حتی در شبِ شعرها نیز شاعرانی که در هر دو زمینه کار کرده‌اند، بازهم دست روی اشعاری با ساختار کلاسیک می‌گذارند که مخاطب عام می‌پذیرد. 

وی با این حال گفت: البته ما آثار بسیاری داریم که در سبک شعر نو به سراغ مضمون دین رفته‌اند و مخاطب هم پذیرفته است که مثالش را می‌توانید در کتب علی موسوی گرمارودی هم بخوانید.

شاعر مجموعه شعر سپید عاشورایی «چند مجلس از دهه اول» اعتقاد داشت: شعر نو در بیان محتوای مذهبی در قیاس با قالب کلاسیک و سنتی پذیرفته نشده اما باز هم می‌تواند به عنوان نمونه در وادی عاشورایی، مخاطب عام را به خوبی درگیر کند.

جامعه شعرخوان مذهبی به شعر نو هم گرایش دارند

وی با بیان اینکه عموما جامعه شعرخوان مذهبی به شعر نو هم گرایش دارند، گفت: اینجا زبان هم اهمیت دارد یعنی شاعر لازم است زبانی به کار گیرد که با مخاطب ارتباط برقرار سازد. سعی من این بود که در «امان‌نامه» هر دو طیف مخاطب و خاص و عام را باهم درگیر کنم.

میرجعفری همچنین توضیح داد: کتاب پیوست‌هایی هم دارد تا اگر مخاطب عام اطلاعات کمتری دارد بتواند از این توضیحات استفاده کند. گاهی وقت‌ها می‌توان قالب‌های سنتی را جلوه تازه‌ای هم داد یعنی همان تأثیری که قالب کلاسیک و سنتی توقع داریم، از شعر نو نیز توقع داشته باشیم.

نویسنده «ریختن نور روی شاخه های پایین» در ارتباط با کتاب شعر برگزیده «امان‌نامه» توضیح داد: کلیت اشعار سروده شده در کتاب عموما قالب نو دارد اما چند غزل و رباعی هم در جهت محتوایی عاشورایی در آن جای داده‌ام. 

نباید از جوایز ادبی توقعی داشت

میرجعفری همچنین درباره جشنواره‌های ادبی یادآور شد: «امان‌نامه» چند ماه اخر کاندیدای جایزه قلم زرین هم بود ولی برگزیده نشد. ضمن اینکه الان تعداد جشنواره‌ها و مسابقات ادبی در کشور، خیلی کم شده و محدود است. بنابراین نباید توقع داشت که همه کتب قابل تأمل در جوایز ادبی دیده شوند.

وی اضافه کرد: همین تعداد محدود جشنواره‌ها هریک رویه خاص خودشان را در انتخاب آثار دارند و چه بسا هرکدام از این‌ها ممکن است نگاه سلیقه‌ای داشته باشند. بنابراین قرار نیست یک کتاب در همه جشنواره‌ها حتما برگزیده شود.

این نویسنده اعتقاد داشت: جشنواره‌ای با نام مشخص و هویت متفاوت، بالاخره قرار است بخشی از سلیقه ادبی جامعه را جواب بدهد. بنابراین سلیقه جوایز ادبی تفاوت دارد و گاه در آیین‌نامه‌شان نیز دنبال جریان متمایزی هستند.

هرچه شعر مذهبی فخیم‌تر و پخته‌تر باشد، بیشتر مورد اقبال‌ است 

این شاعر برگزیده جشنواره شعر فجر درباره رویکرد شعر مذهبی خاطرنشان کرد: شعر مذهبی اگر قائل به ذات شعر باشد، هرچه فخیم‌تر و پخته‌تر باشد، قطعاً بیشتر مورداقبال‌ است و پسندیده‌تر. 

وی در این باره تأکید کرد: ضمن اینکه همین اشعار مذهبی گاهی وقت‌ها برای اجرا نوشته می‌شوند مثل شعر هیئتی، نوحه و ... در اینجا این متن است که با اجرا معنا می‌یابد. با این حال اگر قرار باشد چیزی را واقعا شعر بدانیم باید ویژگی‌های شعری را در ماهیت داشته باشد.

انتهای خبر/6567/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار