03 May-2024 الجمعة - 25 شوال 1445 جمعه - 14 اردیبهشت 1403 4:50 (GMT) 4:50 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
پیشنهاد سهمیه بنزین خانواده‌های بدون خودرو رد شد
دوشنبه 4 اسفند ساعت 14:14
پیشنهاد سهمیه بنزین خانواده‌های بدون خودرو رد شد
پیشنهاد سخنگوی کمیسیون انرژی مبنی بر سهمیه بنزین ‌خانواده‌های بدون خودرو با رأی اکثریت نمایندگان رد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در ادامه بررسی لایحه بودجه در نوبت عصر امروز، دوشنبه ۴ اسفند، مالک شریعتی نیاسر پیشنهادی درباره تخصیص سهمیه بنزین خانواده‌های بدون خودرو ارائه کرد که براساس این پیشنهاد از ابتدای مهر ۱۴۰۰ به هر خانواده‌ مشمول دریافت یارانه بدون خودرو، به ازای هر نفر، ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص می یابد.

همچنین به خانواده‌های صاحب خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از ۴ نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای تعلق می‌گیرد.

همچنین از ابتدای فروردین ۱۴۰۰، سهمیه بنزین خودروهای دوم و بیشتر خانواده‌های یک‌نفره و سهمیه بنزین خودروهای سوم و بیشتر سایر خانواده‌های دارای خودرو حذف خواهد شد. همچنین سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از ۲۰۰۰ سی سی حذف خواهد شد.

در سال ۱۴۰۰، سایر سهمیه‌های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی، از جمله انواع تاکسی، وانت‌بار و موتورسیکلت مانند گذشته به قوت خود باقی می‌ماند و در سال بودجه دولت مجاز به افزایش قیمت سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای، ۱۵۰۰ تومان و غیر یارانه‌ای، ۳۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ نیست.

البته همه دارندگان سهمیه بنزین می‌توانند سهمیه خود را از طریق سامانه بازار داخلی که به همین منظور حداکثر تا پایان شهریورماه توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد خواهد شد، به فروش برسانند؛ قیمت در بازار تعیین می شود و دولت حق قیمت گذاری ندارد.

در قالب این پیشنهاد دولت مجاز است صرفاً برای خانوارهای فاقد خودرو، امکان مشارکت در درآمد صادراتی بخشی از سهمیه بنزین خانوار را در بازار صادراتی فراهم کند. سقف سهم دولت پس از کسر هزینه‌های اجرایی برابر ۵۰ درصد درآمد صادراتی خواهد بود.

در واکنش به این پیشنهاد نماینده کمیسیون تلفیق ضمن اعلام مخالفت این کمیسیون با پیشنهاد مذکور تصریح کرد: این طرح دو مرحله در کمیسیون تلفیق مطرح شد اما رأی نیاورد. اگر چه کشورهایی این موضوع را اجرا کردند اما در کشور ما زیرساخت‌های آن فراهم نیست. آیا با اجرایی شدن این طرح قاچاق بنزین افزایش پیدا نمی‌کند؟

در نهایت پیشنهاد سخنگوی کمیسیون انرژی مبنی بر سهمیه بنزین خانوارهای فاقد خودرو با رأی اکثریت نمایندگان رد شد.

انتهای خبر/6886/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار