27 April-2024 السبت - 19 شوال 1445 شنبه - 8 اردیبهشت 1403 21:9 (GMT) 21:9 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
حاکمیت شفافیت مالی در دانشگاه آزاد اسلامی در 3 سال گذشته/ اطلاعات از تاریکخانه‌ها بیرون می‌آیند
دوشنبه 4 اسفند ساعت 12:30
حاکمیت شفافیت مالی در دانشگاه آزاد اسلامی در 3 سال گذشته/ اطلاعات از تاریکخانه‌ها بیرون می‌آیند
مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ها و رویکردهای جدی در حوزه شفافیت مالی اندیشیده‌اند که امکان خطا را به حداقل می‌رساند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه بزرگ دانشگاهی در کشور است که زیرمجموعه‌های متعددی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به سازمان مرکزی، واحدهای دانشگاهی، واحدهای بین‌المللی، واحدهای برون‌مرزی، آموزشکده‌های سما، مدارس سما اشاره کرد. هر یک از این مجموعه‌ها می‌توانند درآمد مختص به خود را داشته باشند به همین دلیل شفافیت مالی در این مجموعه عظیم با وجود 58 هزار نفر شاغل اعم از کارمند و عضو هیئت علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره شفافیت مالی در دانشگاه تصریح می‌کند: شفافیت مالی یکی از دغدغه‌های جدی دکتر ولایتی و بنده در دانشگاه آزاد اسلامی است که به‌شدت در سازمان مرکزی پیگیری می‌شود و همکاران ما برای تحقق این موضوع به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

وی می‌گوید: در این راستا ردیف‌های هزینه و درآمد را در سیستم مالی به‌صورت دقیق تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم به شفاف‌سازی مالی که یکی از مطالبات نسل جوان است، پاسخ دهیم. همچنین وظیفه خود می‌دانیم که ریال به ریال دانشگاه را شفاف کنیم و در این راستا با هیچ شخص و جریانی تعارف نداریم. با همه سختی‌ها تلاش و فشارها را تحمل می‌کنیم تا اطلاعات را از تاریکخانه‌ها بیرون بیاوریم و شفافیت را در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم کنیم.

استقرار حسابرسان در دانشگاه آزاد اسلامی

بر این اساس در سال ۹۶ قرارداد حسابرسی مستقل با مؤسسه حسابرسی «مفید راهبر» و سایر مؤسسات حسابرسی که همکار این مؤسسه بودند، منعقد شد و عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۵ و بخشی از سنوات گذشته آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

سید علی حسینی خزانه‌دار کل دانشگاه آزاد اسلامی که درعین‌حال حسابرس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز هست، می‌گوید: دکتر طهرانچی و دکتر ولایتی تأکیدات زیادی بر لزوم انضباط مالی دارند و به همین دلیل، تمامی حسابرسان باید توجه ویژه‌ای بر این حوزه داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: حسابرسان و خزانه‌داران باید در ارائه گزارش‌های خود دقت عمل و جدیت داشته باشند و وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

خزانه‌دار و حسابرس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید می‌کند: اگر برای هزینه‌های واحدها بودجه‌ای در نظر گرفته نشده باشد و در ردیف بودجه نیامده باشد، حسابرس و خزانه‌داران نباید پولی بدهند.

حسینی با اشاره به‌دقت نظر رئیس هیئت‌امنا دانشگاه آزاد اسلامی بر ارائه گزارش‌های حسابرسی می‌گوید: دکتر ولایتی تقریباً هر دو هفته یک‌بار گزارش‌های حسابرسی واحدهای دانشگاه آزاد را پیگیری می‌کنند که در چه مرحله‌ای قرار دارد؛ وی همواره بر رعایت مسائل مالی و حسابرسی تأکید دارند تا خدشه‌ای به این حوزه وارد نشود.

این رویکرد از سال 96 با جدیت در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و هیچ‌گاه پیش از این چنین شفافیتی در دستور کار نبوده است. حتی بسیاری از مسئولان کنونی دانشگاه اذعان می‌دارند که برای همراه کردن همه بخش‌های قدیمی دانشگاه با رویکرد شفاف‌سازی با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. حسینی خزانه‌دار کل دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره گذشته دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: متأسفانه بی‌انضباطی مالی  در گذشته وجود داشت و می‌طلبد که اقدامات اساسی برای رفع اشکال‌ها و ایرادات  صورت گیرد.

اکنون که دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده، دانشگاه در بین دیوارهای شیشه‌ای قرار گرفته تا حسابرسی‌ها و دقت لازم در امور مالی این دانشگاه انجام گیرد. البته شفافیت مالی  را یک شبه و یک ساله نمی‌توان در مجموعه بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد، با این حال از سال 96 رویکرد شفافیت مالی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده و باید منتظر نتایج خوب آن در آینده‌ای نزدیک بود.

انتهای خبر/6899/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار