29 April-2024 الاثنين - 21 شوال 1445 دوشنبه - 10 اردیبهشت 1403 2:10 (GMT) 2:10 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
از حل اختلافات تا اقدام قاطع قانونی!
سه شنبه 5 اسفند ساعت 10:23
از حل اختلافات تا اقدام قاطع قانونی!
وقایع اخیر کشور درباره مسئله هسته‌ای حاکی از آن است که دو قوه مجریه و مقننه علی‌رغم اختلافات سیاسی باید با تعامل و در کنار یکدیگر و با صدای واحد با جهان سخن بگویند.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حضور  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بیانیه مشترک آن با دولت دوازدهم درباره قانون راهبردی لغو تحریم‌ها ، باعث شد تا مجلس شورای اسلامی در اقدامی فوری جلسه علنی بررسی لایحه بودجه را متوقف کرده و نسبت به این اقدام که نمایندگان پارلمان آن را خلاف قانون 9 ماده‌ای لغو تحریم‌ها می‌دانستند، عکس‌العمل نشان دادند. البته باید تصریح کرد که این عکس‌العمل مجلس در برابر اقدام مغایر قانون دولت در قبال قانون راهبردی مجلس در رابطه با این موضوع است و اولین گروهی که باید از کیان یک قانون دفاع کنند نمایندگان مجلس هستند.

بااین‌حال دولت با عبور از این قانون و ایجاد فرصتی دوباره به غرب جهت اعتمادسازی درباره لغو تحریم‌ها باعث شد تا جریان سیاسی کشور نیز نسبت به این اقدام که آن را مغایر با منافع ملی و سیاست‌های کشور می‌دانست به این مسئله اعتراض کنند.

رهبر معظم انقلاب: نباید اختلاف‌ها منجر به دو صدایی در کشور شود

پس از بالا گرفتن این اختلافات بود که روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به این اختلافات اشاره کردند و بیان داشتند: این اختلاف‌نظرها قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد. دولت خود را موظف به عمل به قانون می‌داند و باید به این قانون که قانون خوبی است، به دقت عمل شود.

این فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی منجر شد تا افکار عمومی کشور به این نتیجه برسد که قرار است در رابطه با اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها و بدعهدی‌های غرب در رابطه با برجام صدای واحدی از داخل کشور شنیده شود. به همین دلیل این فضا نیازمند موضع رسمی رؤسای قوای مقننه و مجریه بود تا شرایط به خوبی در کشور تبیین شود.

مأموریت قالیباف به کمیسیون امنیت ملی و انرژی برای حل اختلافات

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و فریدون عباسی روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و انرژی مجلس را مأمور تعامل با دولت با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کرد.

قالیباف

رئیس مجلس از ذوالنوری و عباسی خواسته است، درباره اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها (مربوط به توقف اجرای پروتکل الحاقی) با جلب نظر اعضای  دو کمیسیون و با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در تعامل با دولت از جمله، سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه، موضوع را به سرعت پیگیری کنند.

قالیباف همچنین خاطرنشان کرد که گزارش نتیجه این اقدامات و رایزنی‌ها در اسرع وقت به وی و صحن مجلس ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که «ضرورت دارد دغدغه نمایندگان مردم در مجلس در اجرای کامل و دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در صدر پیگیری‌ها و رایزنی‌ها قرار داشته باشد.»

اقدام قاطع رئیس مجلس شورای اسلامی پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب نشان‌دهنده آن است که خانه ملت درصدد ایجاد هماهنگی و ارائه صدای واحد به جهان در رابطه  با مسئله هسته‌ای است. از این رو به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی گام اول را برای حل اختلافات و رسیدن به اقدام واحد برداشته است.

موضع رئیس قوه مجریه برای حل اختلاف

اما تاکنون موضع قاطع و محکمی از طرف حسن روحانی درباره اجرای قانون مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. این در حالی است که وی امروز در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اشاره‌ای ضمنی به این مسئله داشته و اذعان کرد: «هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است.»

به نظر می‌رسد حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور باید برای این امر پیش‌قدم باشد تا بتواند یکپارچگی و صدای واحد را از داخل کشور به خارج انتقال دهد. هر چند که باید تصریح کرد رسیدگی به مسئله‌ای هسته‌ای ایران مرتبط با منافع ملی و سیاست‌های کلان کشور است و نیاز دارد قوای کشور در همکاری و تعامل با یکدیگر آن را به پیش ببرند.

باید منتظر ماند و دید که تعامل قوا برای ارائه صدای واحد درباره مسئله هسته‌ای کشور چه روندی را به خود خواهد دید و رئیس قوه مجریه چه اقدامی را در قبال منافع ملی کشور و قانون رسمی و البته دست همکاری رئیس قوه مقننه انجام خواهد داد.

انتهای خبر/7017/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار