20 May-2024 الاثنين - 13 ذیقعده 1445 دوشنبه - 31 اردیبهشت 1403 0:40 (GMT) 0:40 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
نیازمند آزمون و خطا برای برگزاری مناسب رویدادهای سینمایی به شکل آنلاین هستیم/ ذات سفارشی‌ و دولتی نداریم!
پنجشنبه 7 اسفند ساعت 8:29
نیازمند آزمون و خطا برای برگزاری مناسب رویدادهای سینمایی به شکل آنلاین هستیم/ ذات سفارشی‌ و دولتی نداریم!
امیرسحرخیز گفت: به همان اندازه که برگزاری رویدادها به شکل حضوری نیاز به تجربه دارد و با آزمون و خطا به دست می‌آید، در فضای آنلاین هم همین اتفاق رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امیر سحرخیز عضو هیات داوری پویانمایی چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره این دوره از جشنواره گفت: جشنواره رضوی یک اولویت محتوایی دارد. هرچند به جز جشنواره فیلم کوتاه تهران بقیه جشنواره‌های فیلم کوتاه تم موضوعی دارند، با این حال می‌توان گفت حساب جشنواره فیلم کوتاه رضوی از آنها جداست.

وی افزود: من دو دوره از نزدیک در جریان اجرا این رویداد بودم و می‌دانم جنس برگزاری این جشنواره با جشنواره دیگر که عمدتا ساختار دولتی دارند و سفارشی به نظر می‌آیند، متفاوت است. این موضوع را می‌شود در شرکت‌کنندگان و فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند و البته تیم اجرایی جشنواره هم دید.

سحرخیز در ادامه گفت: از همین رو وزن جشنواره کمی متفاوت است، چون عمده برگزارکنندگان این رویداد از بچه‌های فیلمساز هستند که از  ذات سفارشی و دولتی بودن کمی دور شده‌اند؛ این مهمترین ویژگی جشنواره رضوی است که باعث می‌شود تیم اجرایی و شرکت‌کنندگان آن از بدنه تولید فیلم کوتاه باشند.

حتی در میان فیلم‌هایی که به فهرست نهایی راه پیدا نکردند آثار خوبی دیده می‌شود از این جهت کیفیت جشنواره قابل قبول است.

عضو هیات داوری پویانمایی چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی در ادامه گفت: بزرگترین دستاورد جشنواره رضوی این است که مورد اعتماد و اعتنای فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه است و جای خود را به عنوان یک رویداد قابل اعتنا بین فیلمسازان باز کرده است. این کار راحتی نیست به ویژه اینکه اگر جشنواره‌ای محوریت موضوعی داشته باشد ممکن است ذهنیت‌هایی درباره تیم برگزارکننده ایجاد شود؛ این بحثی است که در همه جشنواره‌ها به وجود می‌آید اما جشنواره رضوی به سرعت از این مسأله عبور کرده و حالا به جشنواره‌ای قابل اعتنا تبدیل شده است.

سحرخیز با اشاره به فیلم‌های حاضر در بخش انیمیشن توضیح داد: فیلم‌هایی که به بخش انیمیشن ارسال شده بودند بسیار باکیفیت و تولید شده در یکی دو سال اخیر بودند که انتخاب از بین آنها کار سختی بود. حتی در میان فیلم‌هایی که به فهرست نهایی راه پیدا نکردند آثار خوبی دیده می‌شود از این جهت کیفیت جشنواره قابل قبول است.

عضو هیات داوری پویانمایی چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی گفت: به نظرم در جشنواره‌های موضوعی به ویژه جشنواره‌هایی شبیه به جشنواره رضوی، فیلم‌های زیادی وجود دارند که قابلیت شرکت در بخش اصلی را دارند، چون فیلم‌های زیادی هستند که موضوع اخلاقی دارند. اما آنچه که باید به آن تاکید کنیم این است که این اولویت‌های محتوایی آیا روی شاخص‌های فنی و هنری آثار هم اثر می‌گذارد یا نه؟ گاهی  می‌بینیم که حتی فیلم‌هایی به منظور حضور در  جشنواره تولید می‌شوند اما در آثاری که ما دیدیم آثار قابل دفاع و با کیفیت زیادی بودند که همه مرتبط به موضوع جشنواره بودند.

وی با اشاره به شرایط کرونایی بیان کرد: به نظرم این شرایط پاندمی کرونا فعلا با ما خواهد بود و تا حدودی سبک زندگی ما را تغییر داده است. برگزاری رویدادهای سینمایی به صورت حضوری خیلی جذاب است ولی به هر حال حال این امکان وجود ندارد. ضمن اینکه به همان اندازه که برگزاری رویدادها به شکل حضوری نیاز به تجربه دارد و با آزمون و خطا به دست می‌آید، در فضای آنلاین هم همین اتفاق رخ می‌دهد.

من طرفدار برگزاری همه رویدادها ولو به صورت مجازی هستم پس باید این پیچ کرونا و مسایل فنی را رد کنیم و بعد  به یک خلاقیت در اجرای رویدادها برسیم.

سحرخیز افزود: احساس می‌کنم این رویدادها باید از پیچی عبور کنند و به یک ثبات و ساختاری برسند و سپس لازم است ما در آن ساختار به نوآوری هایی برای جذاب شدنش فکر کنیم. به نظرم هیچکدام از این رویدادها نباید متوقف شوند، باید بگویم من طرفدار برگزاری همه رویدادها ولو به صورت مجازی هستم پس باید این پیچ ها و مسایل فنی را رد کنیم و بعد  به یک خلاقیت در اجرای رویدادها برسیم.

عضو هیات داوری پویانمایی چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی در انتها افزود: به هر حال این چیزی است که فعلا ما با آن درگیر هستیم حتی اگر این بیماری در یکی دو سال آینده هم از بین برود دیگر آن اعتماد و اطمینان برای حضور در جشنواره ها وجود ندارد ولی احساس می‌کنم با تجربه‌هایی که به دست آوردیم کم کم می‌توانیم به اجرای این رویدادها در این شرایط فکر کنیم تا الزاماً در حد یک رفع تکلیف نباشند. می‌شود از آنها به اتفاقات جذاب و خلاقانه هم رسید.

انتهای خبر/7167/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار