03 May-2024 الجمعة - 25 شوال 1445 جمعه - 14 اردیبهشت 1403 13:27 (GMT) 13:27 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
هماهنگی فرآیند داوری‌های کمیته ارزیابی پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی/ نظام موضوعات پایش توسط متخصصین بررسی می‌شود
چهارشنبه 5 آذر ساعت 11:59
هماهنگی فرآیند داوری‌های کمیته ارزیابی پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی/ نظام موضوعات پایش توسط متخصصین بررسی می‌شود
نشست هماهنگی فرآیند داوری‌های کمیته ارزیابی پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی و نظرات استان‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست هماهنگی فرآیند داوری‌های کمیته ارزیابی و نظرات استان‌ها با حضور  محمد علی‌اکبری رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی به صورت برخط و مجازی برگزار شد. 

نقدهایی به کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد وجود دارد

در ابتدای این نشست علی‌اکبری گفت: در پی جلساتی که با استان کرمان، خوزستان و اصفهان برگزار شد، نقدهایی نسبت به عملکرد کمیته داوری و نظارت پایش آزاد وجود داشت. 

وی افزود: هدف از برگزاری جلسه با دییرخانه هر استان‌ شنیدن انتقادات و پیشنهادیی که نسبت به این طرح وجود دارد و همچنین دانشجویان و استادان به پایش آزاد ترغیب شوند.

رئیس پایش آزاد با تاکید بر اینکه ساختار پایش آزاد باید حفظ شود، خواستار حضور داوران کمیته نظارت و ارزیابی پایش آزاد در جلسات استانی شد. 

نظام موضوعات داوری شده، بازهم نیاز به داوری دارد؟

در ادامه این جلسه، لاله فرهنگ متین دبیر کمیته نظارت و ارزیابی پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در جلسات استانی مطرح شد که نظام موضوعاتی که داوری شده است، مجددا مورد بازبینی قرار نگیرد. 

وی افزود: با توجه به فاصله زمانی در داوری برنامه‌های علمی، لازم است صورتجلسه قبلی در ابتدای این جلسه بازخوانی شود. 

داوری یا هم‌اندیشی نظام موضوعات پایش آزاد

ناصر عبادتی یکی از اعضای کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: لفظ داوری برای این کمیته مناسب نیست، بهتر است با عنوان هم‌اندیشی یاد شود. 

وی افزود: انتقاداتی که از سوی استان‌ها مطرح می‌شود، درست است؛ اما نکات مطرح شده در جهت تقویت برنامه علمی با استفاده از تجربیات به دست آمده است.

لزوم توجه به اسناد بالادستی در تدوین نظام پایش آزاد

این داور کمیته ارزیابی و نظارت تشریح کرد: اسنادبالادستی منجر به افزایش اطلاعات دبیرخانه‌ها و مجریان برنامه علمی می‌شود؛ از طرفی اسنادبالادستی از سوی جامعه راحت‌تر پذیرفته می‌شود. 

عبادتی با اشاره به تاکید داوران به برخی از موارد در کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد، گفت: باید نظام موضوعات پایش آزاد ادبیات یکسان دارا باشند و برنامه‌های علمی با اهداف کلان کشور همسو باشد.

عدم آشنایی برخی از مجریان برنامه علمی با ساختار نظام پایش آزاد

سعید ملماسی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از مجریان برنامه علمی با نظام موضوعات (چالش، اهداف عینی، اهداف غایی و...) آشنا نیستند.

وی افزود: ادبیات نگارش راهبرد و ماهیت آن با یکدیگر متفاوت است، اما متاسفانه مجریان و اعضای شورای دانشی به این موضوع توجه ندارند. 

این داور کمیته نظارت و ارزیابی خاطرنشان کرد: هدف از راه‌اندازی این کمیته، ارتقای نظام موضوعات پایش آزاد است. جلسات داوری زمانی به بلوغ می‌رسد که تضاد نظرات وجود داشته باشد.

ملماسی خواستار حضور داوران مجری و متخصص در کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی شد و گفت: ادبیات نگارش نظام پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی باید یکسان باشد.

در ادامه این نشست، امیر غلامی یکی دیگر از اعضای کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام پایش آزاد داوری ساختاری است که در جلسات داوری خواستار ارائه این ساختار هستیم. 

وی افزود: بحث‌های مطرح شده در کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی یک دغدغه ملی است برای غنی‌تر شدن برنامه‌های علمی‌. 

در پایان این جلسه علی‌اکبری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه واحد است که قصد دارد، یک گام برای حل مشکلات جامعه بردارد. هم‌چنین کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد یک سیر تکاملی را طی می‌کند. 

رئیس دبیرخانه پایش آزاد خواستار ارسال صورت جلسه‌های تدوین برنامه‌های علمی به دییرخانه پایش آزاد شد. 

علی‌اکبری در ادامه گفت: کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد می‌توان از عنوان کمیته ارزیابی و هم‌اندیشی استفاده کنیم. 

چگونگی ادامه روند کمیته ارزیابی و نظارت پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی

در این جلسه برخط مصوب شد که سیرتکاملی در پایش وجود دارد و برخی از انتقادات به دلیل ماهیت تکاملی برنامه علمی قابل پذیرش است. ارسال صورت جلسات حوزه‌های دانشی و برنامه‌های علمی به دبیرخانه پایش الزامی است.

بر اساس این جلسه، کمیته ارزیابی و هم‌اندیشی دبیرخانه پایش آزاد به بررسی نظام موضوعات خواهد پرداخت. اعضای کمیته ترکیبی از متخصصین و مجریان برنامه‌های علمی خواهند بود.

همچنین داوری‌ها جدی‌تر شوند، چنانچه مجموعه‌ای ادبیات را رعایت نکرده است قابل طرح در کمیته نخواهد بود. هر برنامه علمی قبل از طرح در جلسه چک شود و اگر در حد حضور در جلسه نبود باز ارسال به واحدها باشد.

اسناد بالادستی ارائه شده توسط مجریان باید رسمی باشد و بررسی انطباق و عدم آن علمی خواهد بود. حفظ چارچوب‌های ساختاری پایش اهمیت دارد و اصرار برای رد نشدن از خط قرمزها است و مابقی پیشنهادی است. صورت جلسات قبل از برگزاری به داوران ارائه شود.

انتهای خبر/73/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار