05 May-2024 الأحد - 27 شوال 1445 یکشنبه - 16 اردیبهشت 1403 3:32 (GMT) 3:32 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت به امضا رسید
چهارشنبه 20 اسفند ساعت 19:1
تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت به امضا رسید
تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت به امضا رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت عصر امروز در حاشیه برگزاری رویداد استارت‌آپی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک تجارت در محل صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رسید.

دکتر طهرانچی در این مراسم با تبریک عید مبعث، گفت: برگزاری این رویداد و امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه که متقارن با مبعث پیامبر اسلام(ص) شده را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که منشاء خیر و برکت باشد.

وی با تأکید بر لزوم درک سریع تغییرات و تحولات توسط سازمان ها و نهادهای بزرگ، اظهار کرد: اگر هر فرد، جامعه یا سازمان نتواند تحولات را به موقع درک کرده و پاسخ سریع و مناسب نداشته باشد، شکست می‌خورد. در مورد فعالیت های استارت‌آپی هم این موضوع صادق است و لازمه حیات و موفقیت های استارت‌آپی و دانش بنیان این است که چابک بوده و برای تحولات پاسخ سریع و مناسب داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در موضوع شیوع جهانی ویروس کرونا شاهد این بودیم که استارت‌آپ‌ها به‌عنوان هسته اولیه مراکز دانش بنیان توانستند نسبت به این ویروس به موقع عمل کرده و برای ساخت واکسن اقدام کنند، بنابراین آنچه باید مورد توجه همه فعالان استارت‌آپی و حوزه‌های دانش بنیان قرار بگیرد، این است که در دنیای امروز تحولات و تغییرات سریع شده و پاسخ‌ها هم باید متناسب آن باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اکنون دوران مدیریت واکنشی، سکون و اصلاحی گذشته است، چرا که شرایط حاکم بر تغییرات افزایش یافته و با این حجم از تغییرات لحظه‌ای، آینده نیز غیرقابل پیش بینی است، بنابراین اکنون به تحولی که خلق و آفرینش آینده است، نیاز داریم. در این فضا اقتصاد دانش بنیانی پابرجا و موفق می‌ماند که نوآفرین باشد.

دکتر طهرانچی با ارائه پیشنهاد استفاده از واژگان ایرانی برای مفاهیمی همچون استارت‌آپ، گفت: در مفاهیم اقتصادی که با علم و فناوری پیوند دارند، نباید از کلید واژه‌های بیگانه استفاده کرد، چرا که منجر به فاصله با فرهنگ می‌شود و برای واژه استارت‌آپ نیز باید مفهومی متناسب با فرهنگ و تمدن دیرینه کشورمان بیابیم. از این رو کلید واژه «نوآفرین» می تواند جایگزین مناسبی برای واژه استارت‌آپ باشد.

وی درک تحولات، پاسخگویی سریع و نوآفرینی را لازمه هر تغییر جدی عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته از سه وجهه ملی، اقتصادی و فناوری تنها به حوزه اقتصادی خود توجه داشت و معتقد بود که این دانشگاه، دانشگاهی اجتماعی با نگاه تأثیرگذاری در زیست بوم اجتماعی کشور و بالا بردن تسهیلات اجتماع است. اگر این نگاه همچنان در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم بود، طی سه سال گذشته این دانشگاه به سمت تعطیلی می‌رفت، چرا که روند کاهشی جمعیتی دانشگاه با شتاب در حرکت بود.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نگاه و راهبرد دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته تغییر یافت، به طوری‌که در سطح ملی توجه به حوزه اقتصاد، اجتماع و فناوری و در حوزه بین الملل نیز پرداختن به موضوعات تمدن سازی، مرجعیت آفرینی و الهام بخشی سرلوحه برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای جامع نگری، تضمین آینده جوانان، امیدآفرینی بر مبنای اشتغال، تأمین زندگی و مؤثر بودن جوانان و خلق زمینه بروز استعدادهاست. در این زمینه اتفاقات خوبی در قالب سرای نوآوری و بستر بازار فناوری با حمایت مجموعه صندوق نوآوری و شکوفایی در حال انجام است و از امروز نیز همراه خوبی به نام بانک تجارت در کنار ما خواهد بود تا به‌عنوان شتاب دهنده احساس مؤثر بودن جوان ایرانی در زیست بوم فناوری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با خلق جریان دانش تلاش دارد تا سه اولویت اقتصادی، اجتماعی و فناوری را پیش ببرد، خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف دانشگاه آزاد اسلامی در کنار حمایت نهادهای دولتی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی نیازمند یک نهاد مالی و سرمایه گذار است و تفاهم نامه امروز می تواند در شتابدهی استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌های نوآفرین نقش مؤثری داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با قدردانی از تلاش مدیران این دانشگاه، گفت: از همه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی که تحولات را به خوبی درک کردند و توانستند ادبیات جدیدی در دانشگاه حاکم کنند که به کشور نیز سرایت کرده، تشکر و قدردانی می‌کنم. این تحولات باعث شد تا شرکای خوبی پیدا کنیم و امروز نیز شریک دیگری به جمع دانشگاه آزاد اسلامی اضافه می‌شود که انشاءالله ثمرات آن را جوانان در آینده نزدیک خواهند دید.

در ادامه این مراسم تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت به منظور تأمین مالی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مورد تأیید و طرف قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی برای خرید کالای آماده و ساخت کالاهای مورد نیاز پروژه های دانشگاه و گشایش اعتبار اسنادی داخلی مدت دار، به امضا رسید.

براساس این تفاهم نامه، بانک تجارت متعهد می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی که مورد تأیید و یا طرف قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی باشند، با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بانک مرکزی از طریق اعطای تسهیلات یا گشایش اعتبارات اسنادی داخلی به میزان حداکثر 5 هزار میلیارد ریال تأمین مالی کند.

در حاشیه این مراسم نیز تفاهم نامه همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای سیاست‌های کلی کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و به منظور فراهم آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای حمایت از توسعه فناوری‌ها، محصولات و خدمات فناورانه، بین روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و محمدصادق خیاطیان یزدی عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رسید.

این تفاهم نامه به منظور همکاری در توسعه فناوری‌ها، محصولات و خدمات فناورانه متناسب با نیازها و ظرفیت‌های زیست بوم های نوآوری منطقه ای با رویکرد آمایشی منعقد شده است.

بهره گیری از ظرفیت‌های شرکت های دانش بنیان در راستای رفع نیازمندی های راهبردی بنگاه های صنعتی با رویکرد آمایشی، عارضه یابی فناورانه در راستای طرح «نظام موضوعات، فرصت‌ها و نیازهای فناوری کشور» به منظور رفع آنها با تکیه بر توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان با هدف توسعه بازار محصولات دانش بنیان و کاهش وابستگی به محصولات و فناوری‌های خارجی، همکاری در زمینه تأمین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه و تجاری سازی و برگزاری رویدادهای ترویجی و شبکه سازی و ... از موضوعات این تفاهم نامه است.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات در راستای اجرای تفاهم نامه و انجام تعهدات ناشی از آن براساس استانداردهای تخصصی و حرفه‌ای معمول، جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها به منظور حمایت و همکاری با شرکت های دانش بنیان، تدوین و ارسال فهرست نیازهای فناورانه شناسایی شده در طرح «نظام موضوعات، فرصت‌ها و نیازهای فناوری کشور» به منظور تأمین توسط شرکت‌های دانش بنیان و شناسایی، ارزیابی و معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، فناور و استارت‌آپ‌ها به‌ویژه شرکت‌های برآمده از دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد پلتفرم برای ارائه نیازها و فرصت‌های فناورانه در صنایع مختلف کشور با رویکرد آمایشی از تعهدات پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است.

تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده از سوی پارک در قالب تسهیلات، ضمانت نامه یا سرمایه گذاری در چارچوب قوانین و ضوابط، ارائه خدمات توانمندسازی، حمایت از شتاب دهنده‌های دانش بنیان معرفی شده از سوی پارک به منظور کمک به شکل گیری و رشد استارت‌آپ‌ها در چارچوب قوانین و ضوابط، تسهیل بهره برداری از امکانات صندوق برای برگزاری رویدادهای تبادل فناوری و ... از جمله تعهدات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری است.

انتهای خبر/8038/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار