05 May-2024 الأحد - 27 شوال 1445 یکشنبه - 16 اردیبهشت 1403 6:31 (GMT) 6:31 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تلاش برخی از مسئولان دانشگاه‌ها برای جذب فرزندان خود به‌عنوان هیئت علمی
جمعه 22 اسفند ساعت 7:18
تلاش برخی از مسئولان دانشگاه‌ها برای جذب فرزندان خود به‌عنوان هیئت علمی
رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به بیان توضیحاتی درباره جذب فرزندان اعضای هیئت علمی و هیئات مؤسسان این دانشگاه‌ها پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی درباره حواشی مطرح شده برای تلاش مؤسسان دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای جذب فرزندان خود به‌عنوان هیئت علمی گفت:  وقتی این مسائل درباره دانشگاه‌های غیرانتفاعی مطرح می‌شود باید با ارائه آمار و اطلاعات دقیق بیان شود که چند درصد مؤسسان دانشگاه‌های غیرانتفاعی به این کار اقدام کرده‌اند.

وی افزود: بیان چنین تفسیری از سوی مسئولان وزارت علوم مستلزم این است که آمار ارائه شود و مؤسسان دانشگاه‌های غیرانتفاعی فرزندانشان را به‌عنوان هیئت علمی جذب کرده‌اند یا خیر. البته اگر فرزندان اعضای هیئت مؤسس دانشگاه شرایط لازم برای استخدام را نداشته باشند باید دانست که چگونه مرکز جذب اجازه شرکت در فراخوان‌های جذب هیئت علمی را به آن‌ها می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول، تمام استخدام‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بدون استثنا از فراخوان جذب هیئت علمی وزارت علوم از طریق سیستم نور رضوی باید عبور کنند تا افراد بتوانند وارد دانشگاه شوند.

آهومنش اظهار کرد: وقتی که یک فراخوان جذب هیئت علمی آغاز می‌شود معمولاً از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران گرفته تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کم نام و نشان حق دارند که در این مرحله ثبت‌نام کنند.

رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی با اشاره به اینکه وقتی فراخوان جذب داده شود افرادی که واجد شرایط هستند می‌توانند ثبت‌نام کنند، توضیح داد: اما تمام کسانی که در این فرخوان شرکت می‌کنند باید واجد شرایط لازم برای ورود به دانشگاه بر اساس استاندارد‌های مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم باشند و اگر این استانداردها را نداشته باشند مرکز جذب آن‌ها را در مرحله نهایی پذیرش نمی‌کند.

آهومنش افزود: در یک هیئت ۱۳ نفره شرایط و ضوابط استخدام مثل داشتن مقاله، دانشگاه محل تحصیل و... بررسی می‌شود و اگر دختر و پسر یک عضو هیئت علمی شرایط جذب هیئت علمی شدن را داشته باشد گناه نکرده است؛ در جایی از قوانین عدول کرده‌ایم  که این فرد واجد شرایط جذب شدن به‌عنوان عضو هیئت علمی نباشد.

رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: اگر هم فرزند هیئت علمی یا هیئت مؤسس دانشگاه واجد شرایط نباشد مرکز جذب هیئت علمی این فرد را قبول نمی‌کند.

وی تأکید کرد: معنی سخنانی که برخی مسئولان وزارت علوم بدون ارائه آمار بیان می‌کنند را نمی‌دانیم. وقتی اطلاعاتی ارائه می‌شود باید قید شود که به‌عنوان مثال  یک درصد، دو درصد، پنج درصد، ۱۰ درصد و یا ۲۰ درصد هیئت علمی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی به دنبال جذب فرزندان خود در دانشگاه هستند.

آهومنش گفت: جای سؤال دارد که آیا در دانشگاه‌های دولتی به دلیل اینکه هیئت مؤسس ندارند این اتفاق نمی‌افتد؟ در دانشگاه‌ها هم به فرض، نماینده و مدیرکل تلاش می‌کنند که شخصی در یک دانشگاه استخدام شود و مسئولان دانشگاه هم تلاش می‌کنند و فرد را استخدام می‌کنند. چگونه این حادثه فقط در غیر انتفاعی‌ها اتفاق می‌افتد و در دانشگاه‌های دیگر اتفاق نمی‌افتد؟ این مسئله خودش جای بحث دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/8148/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار