26 April-2024 الجمعة - 18 شوال 1445 جمعه - 7 اردیبهشت 1403 19:49 (GMT) 19:49 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
خام فروشی روده معضل 6 صنعت کشور/ چرا سومین صنعت ارزآور کشور مغفول مانده است؟
شنبه 23 اسفند ساعت 8:38
خام فروشی روده معضل 6 صنعت کشور/ چرا سومین صنعت ارزآور کشور مغفول مانده است؟
صنعت فرآوری و صادرات روده ایران همانند صنعت نفت در معضل خام فروشی به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، صنعت فرآوری و صادرات روده به عنوان سومین صنعت ارزآور ایران پس از صادرات زعفران و خاویار سالیانه حدود 100 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

هرچند صادرات غیرنفتی و ارزآوری حاصل از این محل امر خوشایندی برای اقتصاد است اما نکته قابل تامل موجود در این بخش که بسیار خسران آور و نگران کننده بوده و هست خام فروشی و صادراتی عاری از ارزش افزوده است به طوری‌که فعالان این بخش می‌گویند سالیانه 600 میلیون متر از روده استحصال شده 22 میلیون رأس گوسفند و بز کشتار شده در کشور به مقاصد کشورهای اروپایی به ویژه آلمان صادر می‌شود و آنها پس از انجام فرآوری بر روی رده‌های صادر شده ایرانی محصولاتی مانند نخ بخیه، روکش سوسیس، سیم بدمینتون، سیم آلات‌موسیقی، کرم بهداشتی و لاستیک خودرو تولید کرده و با قیمتی چندین برابر مجدد به کشورمان صادر می‌کنند.

مجید فلسفی نژاد متخصص دام و طیور درباره معضل خام فروشی صنعت فرآوری و صادرات روده می‌گوید متاسفانه در این صنعت تنها به 100 میلیون دلار حاصل از خام فروشی تمرکز کرده‌ایم و سایر ابعاد سودآور این محصول با ارزش را فراموش کرده‌ایم.

به گفته وی اگر به جای تمرکز بر صادرات خام این محصول همچون کشورهای اروپایی به فکر کاربردهای حاصل از آن بودیم و تنها یک محصول فرآوری شده از روده گوسفندی یعنی نخ جراحی کرومیک را تولید و صادر می‌کردیم سودی چند 10 برابری در مقایسه با درآمد خام فروشی عاید کشور می‌شد.

فلسفی نژاد می‌افزاید حجم بالای تولید و با کیفیت روده زهتابی شده ایرانی می تواند علاوه بر تامین نیاز داخل در زمینه تولید محصولات فرآوری شده به کشورهای خارجی پاسخگو باشد.

نخ بخیه وارداتی با سرمنشأ ایرانی

روده زهتابی شده ایرانی از چنان کیفیتی برخوردار است که در بسیاری از کشورهای جهان مشتری پروپا قرص دارد برای مثال کشور آلمان سالیان سال است که برای تولید نخ جراحی «کات گوت» (نخ بخیه) که از نخ های جراحی معروف دنیای پزشکی است روده‌های گوسفندی ایران را خریداری می‌کند (این نخ از بافت‌های زیرمخاطی روده حیواناتی مانند گوسفند تهیه می‌شود) این درحالی‌است که به رغم فراوانی مواد اولیه تولید نخ جراحی در کشور یعنی روده گوسفندی که باعث شده نام کشورمان در زمره 10 کشور نخست صادرکننده روده در جهان باشد 29 شرکت داخلی در حال واردات نخ بخیه از کشورهای خارجی مانند مالزی، هند و چین هستند و تنها 7 شرکت تولیدی به امر تولید نخ جراحی می‌پردازند.

کوروش الهاکی یکی از فعالان عرصه تولید نخ جراحی می‌گوید هم اکنون تنها 2 شرکت در کشور حال تولید نخ جراحی هستند که ظرفیت تولید آنها پاسخگوی 30 درصد از نیاز جامعه است.

وی با بیان اینکه نخ های جراحی تولید شده در داخل دارای استاندارهای مختلف جهانی است و 70 جایزه بین المللی کیفیت را دریافت کرده است، می‌افزاید متاسفانه 70 درصد نخ بخیه موجود در بازار وارداتی است و کیفیت لازم را هم ندارد.

در حالی 70 درصد از اولین، مهمترین و پرکاربردترین محصول فرآوری شده از روده گوسفندی از خارج تهیه می‌شود که محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفته است: «ما مجوزی برای واردات نخ کات گوت (بخیه) صادر نکرده ایم و نخ‌های چینی و هندی احتمالا قاچاق هستند.»

اظهار نظرفوق در حالی مطرح شده است که حسینی شیرازی عضو اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران از ممنوعیت ایجاد واحد‌های جدید تولید نخ کات گوت (بخیه) براساس بخشنامه سال ۹۷ وزارت بهداشت خبر داده است.

صحبت‌های 2 مقام فوق نشان از غفلت و فرصت سوزی مسئولان به امر جهش تولید ملی می‌دارد آنهم در زمینه محصول پرکاربرد جهانی که مواد اولیه و تجهیزات تولید آن در داخل کشور به میزان انبوهی وجود دارد و با قدری حمایت و برنامه ریزی می تواند ضمن خودکفایی و قطع واردات، ایران را به قطب صادرات نخ بخیه و سایر محصولات فرآوری شده برپایه روده گوسفند تبدیل کرده و جای ارز حاصل از صادرات نفت را بگیرد.

البته در روز نهم اسفند 99 اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای بخشنامه جدیدی را صادر و اعلام کرد در حمایت از تولیدات داخلی به منظور تامین نیازمندی‌های مراکز درمانی و جلوگیری از کمبود در این حوزه و همچنین با توجه به پیگیری از پزشکان جراح، صدور یا تمدید مجوز برای بخیه کات گوت (بخبه) تا پایان سال 1400 تمدید شد.

فرآیند صادرات روده

پس از ذبح دام، دستگاه گوارش در کشتارگاه‌ها استخراج شده و به کارگاه‌های زهتابی یا روده تابی (کارگاه‌های لش گیری) برای تخلیه روده ارسال می‌شود.

زهتابی روده کار دستیِ سختی است و در کارگاه‌های زهتابی لایه درونی و بیرونی روده با چوب مخصوصِ خیزران پاک و تراشیده می‌شود و لایه میانی آن که مانند لوله شفاف و ماده گوشتیِ نخ مانندی است باقی می‌ماند، سپس بر اساس کالبد و کیفیت روده (منافذ، سفتی، رنگ) جداسازی و درجه بندی می‌شود.

در نهایت روده‌ها در هر درجه با اندازه خاص، به طول 91 متر که یک هنگ می‌نامند دسته بندی می‌شود و در پایان پس از آغشته شدن به نمک در دسته‌هایی 10 تایی داخل بشکه قرار می‌گیرد و آماده صادرات می‌شود.

انتهای خبر/8288/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار