05 May-2024 الأحد - 27 شوال 1445 یکشنبه - 16 اردیبهشت 1403 3:39 (GMT) 3:39 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
پیشرفت ایران از عدم اجماع رنج می‌برد/ باید فرهنگ گفت‌وگو در کشور نهادینه شود
شنبه 23 اسفند ساعت 9:13
پیشرفت ایران از عدم اجماع رنج می‌برد/ باید فرهنگ گفت‌وگو در کشور نهادینه شود
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: کشور ما هیچ مشکلی در توسعه علم و فناوری ندارد و آنچه کشور ما را آزار می‌دهد عدم اجماع و ترجیح مصالح جناحی و حزبی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: امروز جهاد دانشگاهی شاهد دو رویداد بزرگ بوده است. یکی ارائه گزارش پایانی ساخت واگن قطار به عنوان کلان پروژه ملی که با دانش بومی طراحی و ساخته می‌شود و پیشرفته‌ترین قسمت آن پیشران قطار است که توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است.

طیبی گفت: طبق برنامه ششم توسعه و اهمیت توسعه در حمل و نقل ریلی و مسائل زیست محیطی امروز قرارداد 105 دستگاه واگن بسته شد و اصل پروژه در سال آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: دومین رویداد مهم امروز هم اختتامیه مسابقات مناظرات ملی دانشجویان است و هدف این مسابقات رسیدن به راه‌حلی برای توافق بر سر مسائل کشور است.

وی ادامه داد: در تاریخ هم کشورهایی به پیشرفت دست پیدا کردند که نخبگان علمی، سیاسی، و دولتی آنها بر سر مسائل کشورشان به توافق رسیده‌اند، توافق‌هایی که حاصل گفت‌و‌گو بوده و در نهایت بهترین راه‌حل را انتخاب کرده‌اند چون بر روی آنها اجماع صورت گرفته است.

طیبی افزود: کشورهایی مثل چین به این تصمیم و اجماع رسیدند که ضمن حفظ اصول‌شان اقتصاد را مبنای پیشرفت  قرار دهند، اما ایران از عدم اجماع بر سر مسائل آسیب زیادی  دیده است از دوران مشروطه که ایرانیان دیدند در پیشرفت و توسعه چقدر عقب افتاده‌اند و جنبش‌های، سکولار، روشنفکری و مذهبی برای حل این مشکل شکل گرفتند، اما در ادامه مقابل هم ایستادند و در نهایت هم پشیمان شدند که چرا با هم گفتگو و تعامل نکردند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: این موضوع در ملی شدن صنعت نفت هم رخ داد تا زمانی که روحانیت و جریان روشنفکری با هم بودند موفق عمل کردند و وقتی اختلاف بین آنها ظاهر شد از اصل موضوع منحرف شدند.

طیبی گفت: همکاران ما در مجموعه جهاد دانشگاهی به این نتیجه رسیدند که باید فرهنگ گفت‌وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور تسری یابد لذا طرح مناظرات دانشجویی را به راه انداختند.

وی افزود: در این گفت‌وگوها و مناظرات شاهد راهکارهای مستدل و منطقی زیادی بودیم و این نشان می‌دهد اگر مبنا اخلاق، انصاف، کار کارشناسی و علمی باشد به نتایج خوبی می‌رسیم و اگر اجماع صورت گیرد کشور پیشرفت می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: کشور ما هیچ مشکلی در توسعه علم و فناوری ندارد و آنچه کشور ما را آزار می‌دهد عدم اجماع و ترجیح مصالح جناحی و حزبی است و امیدواریم این گفت‌وگوها در سراسر دانشگاه‌های کشور پیگیری شود.

انتهای خبر/8313/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار