29 April-2024 الاثنين - 21 شوال 1445 دوشنبه - 10 اردیبهشت 1403 12:28 (GMT) 12:28 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
پیگیر راه‌اندازی رشته دانشگاهی طراحی اسبا‌ب‌بازی هستیم/ «دارا و سارا» قربانی حق کپی‌رایت شدند
یکشنبه 24 اسفند ساعت 9:53
پیگیر راه‌اندازی رشته دانشگاهی طراحی اسبا‌ب‌بازی هستیم/ «دارا و سارا» قربانی حق کپی‌رایت شدند
مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برنامه این نهاد برای پیگیری راه‌اندازی رشته دانشگاهی طراحی اسبا‌ب‌بازی خبر داد.

محمدرضا کریمی صارمی در گفت و‌گو با خبرنگار حوزه  هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،  با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی که از 28 بهمن تا 11 اسفند به همت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد گفت: اسباب‌بازی یک صنعت فرهنگی تأثیرگذار در جریان تربیت و جامعه‌پذیری کودکان است. امروزه در دنیا به اسباب‌بازی صرفاً به عنوان سرگرمی یا یک مؤلفه اقتصادی نگاه نمی‌کنند بلکه برای آن  پیوست‌های فرهنگی بلندمدت در نظر می‌گیرند. در چنین شرایطی، نظام آموزشی و دانشگاهی به عنوان عقبه فکری و علمی  این حوزه مهم نقش‌آفرینی خواهد کرد.

 تقویت بدنه علمی تولید اسباب‌بازی با ایجاد رشته دانشگاهی

مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: امسال پیش از برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی نشست‌های تخصصی دوره‌ای با محوریت اسباب بازی داشتیم. در این نشست‌ها 10 پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی و علوم تربیتی و 10 تولیدکننده برتر اسباب‌بازی یافته‌های خود را ارائه کردند. این نشست‌های پژوهشی در روزهای جشنواره هم ادامه پیدا کرد و در آنها متخصصان در حوزه‌های مختلف نیازسنجی، ایده‌پردازی، تولید، بسته‌بندی، تبلیغات و بازاریابی و... حضور داشتند.

پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی

وی افزود:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی اصلی بحث اسباب بازی در کشور به دنبال تقویت بدنه علمی این حوزه است.  شعار جشنواره ششم هم بسترسازی برای هنر-صنعت اسباب‌بازی بود. طبیعی است  در یک بخش باید از تولیدکننده  و طراح حمایت کرد؛ در بخش دیگر باید برای فروشنده‌های فعال تسهیلاتی در نظر گرفت و در یک حوزه بنیادین باید بدنه دانشگاهی و علمی را تقویت کرد.

کریم صارمی گفت: مطمئناً این اتفاق به زودی می‌افتد و «طراحی و تولید اسباب بازی»  به عنوان یک رشته دانشگاهی موفق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد راه‌اندازی خواهد شد. به این‌ترتیب  دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در پیشبرد خط علمی تولید اسباب‌بازی  محوریت پیدا کنند.

کریمی صارمی عنوان کرد: در دو ماه گذشته جلساتی را با چند دانشگاه داشتیم و آنها هم برای این موضوع اعلام آمادگی کردند. به دنبال این هستیم تا روند اداری ایجاد این رشته را در سال 1400 به جریان بیندازیم.  در این میان دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه به ظرفیتی که به ویژه در رشته‌های هنری و فرهنگی دارد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌ بازی اسباب‌بازی

مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در زنجیره تولید اسباب بازی که حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، دانشگاه یک حلقه مفقوده است. طراحی و تعبیه این حلقه مفقوده  از مهم‌ترین برنامه‌های ما خواهد بود که البته نیازمند همراهی بدنه دانشگاهی کشور است.

 تولید محصولات جانبی برای کاراکترهای ادبی و سینمایی

کریمی صارمی گفت: یکی از بخش‌هایی که پژوهشگران و اهالی دانشگاه می توانند در آن سرمایه‌گذاری بکنند موضوع محصولات جانبی در تولیدات سینمایی و فرهنگی است. ما در محصولات مختلف  کانون  بیش از حدود 2 هزار کاراکتر  داشته ایم . از بین این شخصیت ها، محصولات جانبی برای 100 شخصیت تولید شده است. اقلامی مثل لوازم‌التحریر، پوشاک، کیف، اسباب‌بازی و لوازم تزئینی و... قرارداد 100 شخصیت دیگر هم دوم با سازنده بسته شده و در حال تولید است امیدوارم با نقش آفرینی پژوهشگران ودانشجویان، روند تولید این محصولات جانبی هم سرعت بگیرد.

 وی افزود: البته ما همچنان  مشکل رعایت نشدن کپی‌رایت  را در تولید محصولات جانبی  داریم. برخی تولیدات ما مثل عروسک‌های دارا و سارا قربانی همین موضوع شدند. با این حال دلسرد نشده و این مسیر را ادامه میدهیم  تلاش می‌کنیم که بتوانیم طراح و سرمایه‌گذار را در  برنامه‌هایی مثل جشنواره اسباب‌بازی دور هم جمع کنیم.

انتهای خبر/8462/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار