27 April-2024 السبت - 19 شوال 1445 شنبه - 8 اردیبهشت 1403 5:12 (GMT) 5:12 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی در حوزه پژوهش‌های پایه داریم/ لزوم ارائه امتیازهای تشویقی به دانشجویان محقق
جمعه 14 خرداد ساعت 0:30
جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی در حوزه پژوهش‌های پایه داریم/ لزوم ارائه امتیازهای تشویقی به دانشجویان محقق
برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح شاخص‌های برتری مجله معماری در این جشنواره علمی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه پژوهش و پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه کاربردی شدن علم از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران در این مسیر قرار گرفته‌اند. این‌گونه می‌توان امیدوار بود که بسیاری از چالش‌ها رفع شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این میان به‌عنوان دانشگاه حل مسئله در کشور و برای شناسایی محققان ویژه، به به‌تازگی هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان را برگزار کرده است. هزار و ۸۵۶ اثر از سوی محققان دانشگاه به دبیرخانه جشنواره فرهیختگان ارسال شده است که از این تعداد ۷۰ اثر برگزیده و ۹ اثر مورد تقدیر قرار گرفت.

این ۷۰ اثر برگزیده از ۲۱ استان و ۳۷ واحد دانشگاه آزاد اسلامی بود که استان تهران با ۱۴ اثر برگزیده رتبه اول، استان اصفهان با ۱۳ اثر برگزیده رتبه دوم، استان آذربایجان شرقی با ۷ اثر برگزیده رتبه سوم، استان یزد با ۵ اثر برگزیده رتبه چهارم و استان قزوین با ۴ اثر برگزیده رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند.

در همین راستا خبرگزاری آنا با علی الماسی راد- دکترای حرفه‌ای داروسازی- دکترای تخصصی شیمی دارویی- محل تحصیل هر دو مقطع دانشگاه علوم پزشکی تهران -دانشیار و مدیر گروه شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به گفت‌وگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

آنا: انتخاب شما به‌عنوان پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان بر اساس چه شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی بوده است؟

الماسی راد: مقاله بنده در جشنواره برگزیده شده است این مقاله در مجله معتبر Bioorganic chemistry چاپ شده که زیرمجموعه انتشارات Elsevier است. ضریب تأثیر آن ۴.۸۳ و در بین ۵۷ مجله فهرست موضوعی رتبه ۸ بوده و JRK این مجله ۰.۸۸ و در دسته‌بندی Scimago در رده باکیفیت‌ترین مجلات (Q۱) قرار دارد. مجموع این فاکتورها نشانگر سطح کیفی بالای مجله و البته مقاله چاپ شده در آن است.

آنا: جزئیاتی از فعالیت پژوهشی خود را که باعث انتخاب شما شد، تشریح فرمایید.

الماسی راد: در پژوهش انجام شده ۱۱ ترکیب جدید از دسته مشتقات تیازولیدینون به‌عنوان عوامل ضد سرطان طراحی و سنتز شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از ارزیابی بیولوژیک روی سرطان سینه نشان داد که ترکیبات هم به‌صورت برون تن و هم درون‌تن از طریق القای مرگ برنامه‌ریزی شده (آپوپتوز) و جلوگیری از متاستاز سلول‌های سرطانی به بافت‌های دیگری چون ریه فعالیت قابل‌توجهی دارند. لازم به ذکر است که طراحی و سنتز ترکیبات با نظارت این‌جانب در دانشکده داروسازی انجام شد و بخش بررسی اثرات ضد سرطان در انستیتو پاستور ایران و تحت نظارت همکار ارجمند خانم دکتر سلیمی انجام گرفت.

آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در ایران را چه می‌دانید؟

الماسی راد: در مواردی ضعف امکانات و کمبود تجهیزات و دستگاه‌ها و گرانی مواد شیمیایی و کیت‌های تشخیصی و کافی نبودن مبالغ پژوهانه و بودجه پژوهشی و تأثیر تورم روی قیمت وسایل مورد نیاز پژوهش از عوامل مؤثر هستند. عدم حمایت مادی مناسب از پژوهشگران و اساتید به نحوی که متأسفانه تمایل در اساتید و به‌خصوص دانشجویان برای کارهای آزمایشگاهی کم شده و در شاخه‌هایی که هم به‌صورت آزمایشگاهی و هم تئوری امکان پژوهش فراهم است بیشتر گرایش به فرم دوم ذکر شده وجود دارد. حتی خیلی اوقات ضعف تدارکات واقعاً ناراحت‌کننده می‌شود مثلاً دستگاهی خراب می‌شود و ماه‌ها گذشته و هنوز اقدام جدی برای تعمیر صورت نپذیرفته است.

آنا: آیا کشور در حوزه پژوهش و فناوری در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای جایگاه مناسبی دارد؟ بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟

الماسی راد: در حوزه پژوهش‌های پایه در سطح ملی و منطقه‌ای و حتی بین‌المللی در جایگاه مناسبی قرار داریم و محققان کشورمان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به نظر من وقت آن رسیده که اساتید را به سمت کارهای باکیفیت‌تر هدایت کنیم و صرف تعدد چاپ مقالات معیار سنجش برترین‌های حوزه‌های مختلف علمی نباشد. البته در زمینه تبدیل دانش تولید شده به ابزار توسعه صنعتی و اقتصادی متأسفانه موفق نبودیم که با در نظر گرفتن تشویق برای تحقیقات کاربردی در غالب پایان‌نامه و توسعه بیش از پیش شرکت‌های دانش‌بنیان با یاری خداوند این مهم نیز محقق خواهد شد.

آنا: توصیه‌های شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران چیست؟

الماسی راد: اولین قدم توکل به خداوند و علاقه به امر تحقیق است؛ من همیشه به دانشجویان متذکر می‌شوم که برای موفقیت در تحقیقات باید عاشق پژوهش باشند و در این راه صبوری پیشه کنند. این‌گونه با یاری خداوند پژوهشگر به جایگاه‌های بالای علمی خواهد رسید و نیاز جامعه را رفع خواهد کرد البته از جنبه مادی نیز از ماحصل پژوهش خود بهره‌مند می‌شود.

آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی چه راهکارهایی وجود دارد؟

الماسی راد: برای شرکت در جشنواره‌های باکیفیت ملی یا بین‌المللی نیاز به پژوهش باکیفیت است و انجام چنین پژوهشی نیاز به‌صرف وقت و انرژی زیادی است و از طرفی دانشجو همیشه نگرانی فراغت از تحصیل را دارد و بعضی دوستان خود را می‌بیند که با انجام کارهای پژوهشی ساده‌تر با سرعت بیشتری از پایان‌نامه خود دفاع می‌کنند و همین یکی از مشکلات اصلی است که به نظرم سبب افت محسوس کیفیت پایان‌نامه‌ها شده است. تنها راه‌حل در نظر گرفتن مشوق‌های مادی و معنوی برای تحقیقات باکیفیت است که دانشجو به آن‌ها رغبت پیدا کند.

آنا: رویکرد وزارتخانه‌ها را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی می‌کنید چراکه معمولاً دانشجویان گلایه دارند.

الماسی راد: البته رشته تخصصی من زیرمجموعه وزارت بهداشت است و باید عرض کنم که توجه به جنبه‌های تشویقی دانشجویان در حال حاضر نسبت به مثلاً دهه ۷۰ شمسی که ما دانشجو بودیم خیلی بهتر شده اما کافی نیست. دانشجو پرانگیزه و پرانرژی وارد دانشگاه می‌شود وظیفه ما افزودن این انگیزه است و اغلب دانشجویان توقع بالایی ندارند و همین که بدانند که فعالیت آن‌ها دیده می‌شود علاقه دوچندان به دست می‌آورند. به هر حال در دادن امتیازات به نخبگان دریغ نداشته باشیم مثلاً چه اشکالی دارد که در علوم پزشکی دانشجویان نخبه بیشتری از طرح معاف شوند یا مشمول معافیت خدمت سربازی قرار گیرند یا امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آن‌ها فراهم شود یا در داروسازی که رشته این‌جانب است، امتیازاتی برای تأسیس داروخانه برای دانشجویان در نظر گرفته شود.

آنا: آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات و همایش‌های علمی و پژوهشی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد؟

الماسی راد: البته تا حدودی بسترسازی برای شرکت دانشجویان در همایش‌ها شده ولی بسیاری از دانشجویان به‌خصوص سال‌های پایین‌تر تحصیل علاقه دارند کار پژوهشی‌ای خارج از پایان‌نامه انجام و در همایش‌ها ارائه دهند که به دلایل مختلف ازجمله ضعف فضا و امکانات و ظرفیت نداشتن اساتید این امکان وجود ندارد و صرفاً پایان‌نامه‌های دانشجویی فرصت ارائه در همایش‌ها را پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای خبر/9186/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار