19 September-2024 الخميس - 16 ربیع الاول 1446 پنجشنبه - 29 شهریور 1403 0:57 (GMT) 0:57 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
آسیب‌های اجتماعی در مدارسی که نماز جماعت برپاست، به مراتب پایین‌تر است
پنجشنبه 11 مرداد 1403 ساعت 11:29
آسیب‌های اجتماعی در مدارسی که نماز جماعت برپاست، به مراتب پایین‌تر است

آسیب‌های اجتماعی در مدارسی که نماز جماعت برپاست، به مراتب پایین‌تر است

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین پورثانی در پنجمین اجلاس سراسری نماز دانش‌آموزان که امروز چهارشنبه یازدهم مراد ماه در ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در تمام صفحات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کلمه تربیت مورد توجه است. تربیت رسالت اصلی انبیای الهی است و نماز به عنوان یکی از جلوه‌های ویژه تربیت در مدرسه و یکی از موقعیت‌های یادگیری دانش‌آموزان مورد تاکید است.

وی ادامه داد: نماز علاوه بر عملی اخلاقی و عبادی، عملی تربیتی است که باید به چشم یک عنصر تربیتی مهم به آن پرداخته شود. در مدارسی که نماز جماعت برپاست، آسیب‌های اجتماعی به مراتب پایین‌تر بوده و براساس کار پژوهشی که در شهر مشهد با همکاری ۲۰هزار دانش‌آموز ایه دهمی انجام شد نشان داد که بالای ۵۰ درصد این افراد  مقید به خواندن نماز بودند، همچنین طبق این پژوهش، حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان اعتقاد کمی به خواندن نماز داشتند و ۲۳ درصد افراد هم نماز نمی‌خواندند.

پورثانی اضافه کرد: دانش‌آموزان ما تشنه معنویت و عاشق خواندن نماز هستند که بایستی بستری مناسب برای آن فراهم شود،  هرچه ارتباط نزدیکتری با نسل نو در مدارس برقرار شود به راحتی می توان دانش آموزان را به نماز دعوت کرد؛ چراکه معتقدیم این دعوت در سنین بالاتر دشوارتر خواهد بود، چراکه دانش‌آموزان اثرپذیری بالاتری دارند.

وی افزود: بایستی روش‌های جذابی را برای تشویق دانش‌آموزان به برگزاری نماز به کار گیریم. دعوت به نماز در دانش‌آموزان بسیار راحت‌تر از دعوت به نماز یک فرد دانشگاهی و فرد شاغل است، زیرا که در این سنین اثرپذیری افراد بسیار بیشتر است و لذا فلسفه تشکیل اجلاس نماز دانش‌آموزی در میان گذاشتن تجربیات موفق برگزاری نماز جماعت در مدرسه است.

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:  سال گذشته قریب به ۷۶ هزار مدرسه اقدام به برپایی نماز کردند، در اعتکاف امسال با توجه به ظرفیتی که وجود داشت، برای اولین بار در تاریخ ایران، ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در این مراسم شرکت کردند.

انتهای خبر/48885/

برچسب ها